Nový systém odškodnění má nyní jen dvě kategorie a je podle dopravce mnohem jednodušší než dřív. Pro cestující to znamená jediné: každá chyba může něco vrátit! Do první kategorie spadají nejčastější problémy, na které si cestující stěžují denně. Je to nefunkční wi-fi, chybějící zásuvky, vypnutá klimatizace nebo porucha topení.
Patří sem i situace, kdy dopravce nedodrží počet či kvalitu slíbených vozů. Kompenzace se poskytuje ale pouze v dálkové dopravě. Je to jednoduché: slíbili něco, nebylo to – vzniká nárok na odškodnění ve výši 70 korun.
Druhá kategorie odškodnění se týká cestujících s lístkem do první třídy a poskytuje se v dálkové i regionální dopravě. Pokud slibovaný vůz vůbec nedorazí, ČD automaticky uznávají chybu. Za tuto situaci je dalších 70 korun. Takže v případě obou pochybení najednou činí celková »odměna« až 140 korun.
Jak se to liší od starého systému?
Dřív byl systém složitější a rozdrobený. Existovalo pět různých skupin závad a za každou se vyplácelo zpravidla 30 korun. Cestující ale málokdy dostali víc než pár drobných, i když ve vlaku nefungovalo skoro nic. Často si o to ani sami neříkali. Nyní jsou jen dvě kategorie, a ještě s větším odškodněním. Je to přehledné, rychlé a i lajk pochopí, proč dostal právě tolik.
Kolik může cestující získat?
Maximální částka za jednu jízdu je 140 korun – 70 za každou kategorii. Stačí tedy kombinace dvou typů problémů a cestující má nárok na maximum. Pro cestující i dráhy to představuje reálné peníze, zvlášť u krátkých jízd, kde 140 korun tvoří klidně polovinu ceny.
Jak se kompenzace uplatňuje?
Ve většině případů ji mají ČD vyplácet automaticky, pokud je jízdenka koupena online. U papírových nebo specifických situací musí cestující podat žádost klasicky přes reklamační formulář. Peníze přijdou jako vouchery nebo převodem, podle typu jízdenky. Podle ČD bude uplatňování rychlejší a přehlednější.
Šéf Českých drah Krapinec v Hráčích: Ve vlacích by měl být signál od Muska a jak to bude se zdražováním jízdného? hrc, GenLive/Blesk, Vera Renovica





