Pumpu, kde natankujete pod 30 Kč za litr Naturalu 95, hledají motoristé už těžko. A v následujích dnech to bude stále těžší a těžší. Za 35 korun už jsme tankovali a zřejmě brzy zase budeme. Cena ropy se totiž už přiblížila hranici 100 dolarů za barel. Může ji zdolat v nejbližších hodinách. A jestli se ani pak nezastaví, čekají už nejen motoristy těžké časy. Mnohý řidič při pohledu na cedule s cenami benzinu nevěří vlastním očím. Ještě před pár dny tam byly hodnoty o dvě tři koruny nižší. Teď už je benzin podle CCS na průměrné ceně 30,29 korun a nafta na 30,30 korun, což se naposledy stalo vloni v září. Jak to bude příští týden, v tom se analytici rozcházejí. Zatímco například Petr Čermák z firmy Colosseum soudí, že ceny vzrostou až o korunu, Aleš Michl z Raiffeisenbank je optimističtější. "Poroste řádově o desetníky. Cena ropy sice stoupá, ale silná koruna zlevňuje její dovoz," soudí Michl. Kam až vyletí cena ropy, zatím nechce nikdo spekulovat. Hranice sto dolarů za barel je na spadnutí. A k tomu se ještě přidaly naše problémy. Největší česká rafinerie v Litvínově osm dní stála a distributoři omezovali dodávky. Spolu s tím dodávaly pumpám naftu i benzin až o tři koruny na litr dráž. Proto se uvažuje, že si vypomůžeme ze státních rezerv. Jisté však je, že stoupající cena pohonných hmot musí děsit nejen řidiče. Jakmile cena benzinu a nafty stoupne o několik korun, zdraží se především potraviny, veřejná doprava, dovolené, ale třeba i hračky.
Proč zdražují pohonné hmoty * Státu je třeba na daních odvádět většinu z ceny - asi 60 procent * Zvyšující se poptávka na světových trzích - o 11 procent vyšší, než v roce 2000 * Drahá ropa - v pondělí poprvé stoupla nad 97 dolarů za barel * Spekulanti vyhánějí ceny ještě výš * Odstávky rafinérií - až o tři koruny zdražilo Čepro benzin i naftu kvůli tomu, že rafinerie v Litvínově byla mimo provoz
Komu kolik jde do kapsy: Cena litru Naturalu 95: 30 Kč - Rafineriím a distributorům: 9,45 Kč * - Státu: Spotřební daň (pevná) 11,85 Kč DPH (19 %) 5,70 Kč - Pumpařům: 3 Kč ** * Průměrná cena, přímo z rafinerie je benzin levnější než přes další distributory ** Marže pumpaře zahrnuje jeho náklady a zisk. Ty nejlevnější pumpy mají marži kolem 1 Kč, ty nejdražší odhadem až 10 Kč.
Blesk spočítal: Benzin, nebo nafta? Končí doba naftových motorů v osobních autech? Podle cen na stojanech čerpacích stanic se zdá, že ano. 'Naftoví' i 'benzinoví' řidiči tankují za zhruba stejnou cenu. Blesk se zajímal o to, zda se i nyní vyplatí koupit auto s naftovým motorem. Obecně platí: Čím déle chcete auto vlastnit a čím více s ním ročně najezdíte, tím víc se vám diesel vyplatí. Kromě pořizovací ceny auta a spotřeby je potřeba vzít v úvahu také cenu povinného ručení. Naftové motory totiž mívají větší objem, a tudíž se za ně více platí. Porovnat výhodnost konkrétního auta můžete na www.leasingcs.cz/nafta-nebo-benzin.html Kdy se vám vyplatí 'nafťák'? Auto * pořizovací cena * musíte ujet za rok Octavia 1.6 TDI 77 kW * 499 900 Kč * 17 745 km Fabia 1.4 TDI 51 kW * 360 900 Kč * 53 236 km Kia C'eed 1.6 CVVT * 429 980 Kč * 58 824 km Peugeot 207 1.4 HDI * 340 900 Kč * 17 037 km Ford Vision 1.4 TDCi * 395 990 Kč * 24 387 km
Co se stane, když benzin bude stát: 70 Kč Svět by se ocitl v ropné krizi, hrozila by celosvětová recese. Ekonomiky by silně poklesly, v sousedním Německu by zůstalo bez práce téměř 6 milionů lidí, práci by hledalo 600 tisíc Čechů, což je o sto tisíc víc než nyní. V Severním moři by se musely zmnohonásobit vrty, horečně by se zrychlil výzkum vodíkových motorů a palivových článků. 60 Kč Automobily by měly zakázány jízdy například v neděli, jak to bylo i při ropné krizi v roce 1973. Po nových vozech by nebyla téměř žádná poptávka, z trhu by naopak zmizely ojetiny s nízkou spotřebou. Více než dvojnásobně by si lidé museli připlatit za plyn a teplo - místo současných 35 tisíc za rok by tak majitele domku plyn vyšel na 80 tisíc. 55 Kč Dá se čekat vzrůstající 'benzinová' kriminalita, pumpy by se proti častým krádežím benzinu musely bránit platbami předem a pravděpodobně by musely být hlídány ozbrojenými ochrankami nebo strážníky. Na celou ekonomiku by dopadl růst inflace, který by se zrychlil podle odhadů o 1,5 %. 50 Kč Zpomalil by se hospodářský růst nejméně o půl procenta, o práci by se tak muselo začít obávat až 50 tisíc Čechů. Silně by klesly ceny akcií, štěstí by měli jen majitelé cenných papírů petrolejářských koncernů. Ceny letenek by se až zdvojnásobily. Skokově by musely zdražit i autobusy a dopravci. 45 Kč Jezdit by se dost prodražilo: Kdo ročně ujede 20 tisíc kilometrů s autem, které si bere 8 litrů na 100 kilometrů, musí si připravit o 25 tisíc korun víc než nyní. U pump by tak za rok nechal 72 tisíc korun. Úměrně s tím by ale stoupalo i jízdné v hromadné dopravě. Výrazně by stouply i ceny letenek - dálkové až o 1500 korun, po Evropě o pár stokorun. 40 Kč Obchod by si zvýšené náklady musel už výrazně hojit na zákaznících, vyšší náklady na dopravu by se promítly i do cen zboží s krátkou dobou spotřeby, zejména pečiva, masa či mléčných výrobků. Podražily by i objemné výrobky a také ty, které je nutné dovážet na delší vzdálenost. Odhadem by například ceny televizí stouply o několik stokorun. 35 Kč Dražší pohonné hmoty by se začaly pomalu promítat do cen především potravin, které už nyní zdražují. Motoristé, kteří potřebují či chtějí jezdit denně, by se museli připravit na větší vydání. Kdo za měsíc najezdí tři tisíce kilometrů s vozem, který si bere 8 litrů na sto kilometrů, by zaplatil o 100 korun víc než nyní.