Češi jsou skeptici, to je známá věc. A hned tak něčemu nevěří, zvlášť pokud si to neumí moc představit. Takže se bojíme autonehod a jiných drastických úrazů, přitom 96 % invalidit způsobují vážné nemoci. I životní pojištění řešíme, až když musíme, nebo s námi něco vážně otřese.

V zahraničí standard, u nás stále výjimka

U nás je pojištění často stále chápáno jako nutné zlo. V zemích, které jsou na tom ekonomicky lépe, ho ale chápou jako preventivní opatření. Neřeší ho, až když je pozdě, ale zásadně předem. Je to prevence, která člověka zajistí v případě problémů v budoucnu.

V Česku jsou ovšem nejčastějšími impulzy pro sjednání životka až náročné životní situace (hypotéka, nástup do zaměstnání, narození dítěte) nebo dokonce tragické okolnosti (vážný úraz, onemocnění, úmrtí v rodině). Češi si zkrátka sjednávají životní pojištění až ve chvílích, kdy se cítí ohroženi. Na rozdíl od vyspělejších zemí, kde je běžnou součástí standardu od chvíle, kdy člověk začne být ekonomicky aktivní. Podobné je to tam i s penzijním připojištěním a dalšími produkty. “Stejně jako si automaticky platíme zdravotní a sociální pojištění, měli bychom přistupovat i k životnímu pojištění. Životní pojištění je pro nás vlastně taková pojistka, že v případě nečekané události nebo jiné nepříjemné změny v životě budeme chráněni a předejdeme řadě problémů,” říká Jindřich Lenz z online životního pojištění Mutumutu.

Kdy se životní pojištění hodí? Pojistěte si hlavně výpadek příjmu

Kdo by si ho tedy měl sjednat? O životním pojištění by měl uvažovat každý ekonomicky aktivní člověk. Živíte navíc rodinu nebo je na vašem příjmu závislý někdo jiný? Pak je životko téměř nutnost.

Pokud živíte pouze sebe, je dobré si sjednat životní pojištění především pro případ výpadku příjmu kvůli nemoci nebo úrazu a pro případ invalidity.

 Na co si dát pozor a jaké jsou nejčastější chyby?

1.       Nízké krytí

Hledáte pojistku za 200 Kč měsíčně? I takovou najdete, ale pravděpodobně vám moc nepomůže, když se vám něco stane. Počítejte, že kvalitní pojistka se bude pohybovat okolo 5-10 % hrubého platu, vždy ale záleží na individuální situaci. U OSVČ to pak bude ještě více, protože se nemohou spoléhat na tak vysoké peníze od státu.

2.       Výluky neboli výjimky, kdy pojišťovna neplní

Oblíbeným trikem pojišťováků, jak vám vecpat levnější pojištění o zdánlivě stejné kvalitě, jsou výluky. Tedy situace popsané ve smlouvě, na které se pojištění nevztahuje. Bolesti zad, duševní choroby, vybrané typy rakoviny. To jsou časté diagnózy, které pojišťovny nekryjí nebo kryjí jen u některých pojištění. Obecně by pojistka měla být nastavena tak, že bude mít takových výluk co nejméně a budou pochopitelné.

3.       Úrazová pojistka

Máte pojištění na úraz na milion za pár peněz? Pozor na to! Není všechno zlato, co se třpytí. Úrazové pojištění bývá často nastavené tak, že na maximální částku dosáhnete jen v pár nejzávažnějších případech. Navíc pojištění by vás mělo krýt komplexně, a to úrazovka nedělá. 90 % pracovních neschopností a dokonce 96 % invalidit je totiž způsobeno nemocemi, a teprve zbytek úrazem.

4.       Flexibilita, pokuty

Vaše životní situace se může změnit a smlouva tak již nemusí krýt to, co potřebujete. Pak je třeba smlouvu změnit nebo zrušit a sjednat novou. Kde je problém? Některé pojišťovny si za zrušení  účtují poplatky.

7. Délka pojištění

Častým způsobem, jak ušetřit na životním pojištění, bývá krátké trvání smlouvy nebo některých vybraných pojištění. Riziko, že se vám něco stane, stoupá s věkem. Proto smlouva, které vás pojistí, například do 40, bude znatelně levnější než ta, která vás pojistí do 50. Jenže správná pojistka by vás měla chránit po celou dobu produktivního věku. Nebo alespoň po dobu, kdy na vašem příjmu budou závislí další lidé.

Pojištění na koronavirus? 

Ano, i toto některé pojišťovny nabízejí. „Speciálně na koronavirus bylo v době kulminující epidemie denně zhruba deset dotazů. Ptají se nejenom potenciální nebo noví zákazníci, ale i naši stávající klienti, kteří se většinou chtějí ujistit, že jsme ho nepřidali do výluk nebo něco takového. Můžu všechny uklidnit, že samozřejmě nepřidali a naše pojištění se na něj vztahuje a platí to i do budoucna,“ ujišťuje Jindřich Lenz z Mutumutu.