Vrch Vítkov čím dál, tím víc připomíná děravý ementál. Pod Žižkou se totiž sále ´kutá´. Do léta zde mají být dokončeny dva nové železniční tunely. Jeden z nich se stane dokonce nejdelším dvoukolejným tunelem v Česku. Nová trať, která zde povede, navíc . Blesk zjišťoval, jak výstavba pokračuje... Se stavbou jižního tunelu začal Metrostav v květnu roku 2005 a práce na něm trvaly 361 dnů. Stane se dokonce nejdelším dvoukolejným tunelem v Česku. Ražbu severního tunelu, který od jižního dělí jen šest metrů silná stěna, odstartovala firma Subterra o dva měsíce později. Při rubání pod vrchem Vítkov museli stavbaři odstranit tři sta dvacet tisíc metrů krychlových zeminy a skály. "Také jsme museli stále kontrolovat, aby vibrace způsobené odstřely a prací v podzemí, ve spojení s vnějšími vlivy, nepoškodily stavbu památníku. Hlavně jezdeckou sochu Jana Žižky. Základy stavby leží 40 metrů nad stropem tunelů," upozornil mluvčí Metrostavu František Polák. Paradoxně právě v oblasti ´pod koněm´ byla rubaná skála nejtvrdší. A jak výstavba pokračuje? V tubusech tunelů se nyní pracuje na konečném betonování stěn. Do léta mají být hotovy. Pak se začne s pokládkou železničního svršku. Vlaky by se po nových kolejích mohly poprvé projet v roce 2008. V těsném sousedství nových tunelů, stojí také třetí, stále používaný tunel z roku 1872. Po zprovoznění nových tratí ho dráhy opustí. Po odstranění kolejí má sloužit jako součást stezky pro pěší a cyklisty. Nejde o jedinou ´díru´ v kopci. Čtyři metry vysoký pěší podchod mezi Žižkovem a Karlínem leží pouhých 5 metrů pod dnem nového jižního tunelu.



