Téměř dvě stovky menších a větších děr hyzdí nyní dálnici jen z Prahy do Humpolce. A dál to není o nic lepší. Výtluky jsou téměř po celé trase. Nejvíce jich řidiči zaznamenali za sjezdem na Benešov a na začátku kraje Vysočina. První "pasti" ale čekají na šoféry už za Prahou. Vyhnout se výtlukům je těžké. Jinak totiž hrozí srážky aut! A řidiči? Nadávají jako zběsilí. Podle expertů ze správy dálnic je na vině krutá zima a mnohdy starý dálniční koberec. Opravovat povrch je v mrazech ale téměř nemožné. A tak se "lepí" jen ty nejhlubší díry. V koloně osobních aut a kamiónů se výtlukům na dálnici dá jen těžko vyhnout. "Jel jsem tudy v neděli odpoledne. Auto dostalo první ránu kousek za Prahou. Potom následovaly další díry. Kličkovat mezi nimi je hazard. Řidiči tady uhánějí i dvoustovkou. Těch děr nás "potkalo" na sjezd k Humpolci asi dvě stovky," stěžoval si šofér Stanislav Jindrovec. "Je to fakt šíleně rozbité. A nejen na D1. Taková jízda po silnici z Hradce Králové do Pardubic a dál na Kolín připomíná cestu po tankodromu. Auta dostávají pořádně zabrat," dodal řidič autobusu Vladimír Bašek. Podle mluvčího ředitelství silnic a dálnic Jana Hořeního jsou takové problémy hlavně na starších úsecích dálnice. Některé slouží motoristům už 25 let! Větší opravy mají prý cenu, až pominou silné mrazy. "Výtluky hluboké tři nebo pět centimetrů se opravují špatně. Letošní zimu někde nevydržely ani živičné povrchy silnic staré osm let," míní jeden z vedoucích oddělení dálniční sítě Pavel Havránek. "Než se dožijeme konce zimy, musíme to vydržet," tvrdí silničáři s tím, že by to chtělo celkovou rekonstrukci celých úseků dálnice D1.


Co se může stát s autem "v díře" I menší výmol, zvláště, když je jich na cestě víc může poškodit auto. Za několik takových "ran" řidiče čeká návštěva autoservisu. "Nejnebezpečnějčí jsou případy, když řidič vletí do hlubší prohlubně na silnici, ale i opakované prudké nárazy mohou mít své následky. Působí třeba na ráfky a vyvážení kol. Odnést to mohou i tlumiče a jejich těsnění. Může dojít například porušení stabilizátoru nebo rozhození celkové geometrie. Tyhle závady jsou už vážné a mohou ohrozit značně bezpečnost jízdy. Doporučoval bych dělat častěji kontrolu geometrie," řekl Tomáš Novotný, přijímací technik z Prahy 4.
Nejste na vině? Braňte se! Poškodí se vám auto na výmolech na silnicích? Můžete se bránit a žádat náhradu škody. "Dokazování není lehké, ale nejste bez naděje, že uspějete. Správce poškozeného úseku silnice by totiž měl místa s výmoly označit. Někdy ta škoda na vozidle může být i desetisícová. Znám případy, kdy se podařilo náhradu škody vymoci. Vždy je dobré, aby o tom byl sepsán protokol na policii," řekl Blesku pražský právník.