* Dva kurzovní lístky
Směnárna musí mít ze zákona vyvěšený kurzovní lístek s nejméně výhodným kurzem. Směnárny to ale obcházejí. Vyvěšují dva kurzovní lístky. Výrazně uvedené jsou pochopitelně výhodnější kurzy, které jsou ale platné například jen při směně přesahující vysokou částku, třeba 1000 eur.
* Utajené poplatky
Směnárna má vyvěšený jen jeden kurzovní lístek. Není na něm ale vůbec nebo jen málo výrazně upozornění, že při nákupu valut je nutné zaplatit vysoký poplatek. Ten může být i desítky procent ze směny.
Tip odborníka
Podle Jiřího Rusnoka, který v ČNB dohlíží na ochranu spotřebitele, by lidé měli být vždy obezřetní a nespoléhat jen na ústní informace směnárníků. „Důležitým pravidlem úspěšné směny je nevydat směnárníkovi peníze dříve, než budou předány předsmluvní informace, v nichž bude jasně stanovena výše kurzu a poplatků,“ radí Rusnok.
10 rad, jak nenaletět:
1* Směnu provádějte jen v označených směnárnách.
2* Než se rozhodnete peníze směnit, pečlivě si přečtěte všechny informace na kurzovním lístku.
3* Pozor! Pojmy »Nákup a prodej cizí měny a cestovních šeků« a jejich kurzy se používají z pohledu směnárny. Za prodejní kurz tak získáte výměnou za českou korunu cizí měnu. Za nákupní kurz získáte výměnou za cizí měnu české koruny.
4* Směnné kurzy i výše poplatků se u jednotlivých směnáren liší.
5* Směnárna musí na kurzovním lístku zveřejnit pouze nejméně výhodný směnný kurz, který nabízí.
6* Směnárna vám musí ještě před směnou poskytnout informace (většinou na listu papíru) o sobě (jméno firmy, adresa atd.) i o prováděné směně (mezi jakými měnami měníte, směnný kurz, poplatek za směnu apod.).
7* Informace si pročtěte a zkontrolujte, jestli uvedený kurz i další podmínky odpovídají kurzovnímu lístku a informacím vyvěšeným ve směnárně. Podepište jen, pokud s podmínkami souhlasíte. Svůj výtisk si schovejte pro případnou reklamaci.
8* Nikdy nepředávejte hotovost ke směně dříve, než dostanete všechny informace.
9* Po provedení směny trvejte na vydání dokladu o poskytnutí služby, směnárna vám ho musí vydat.
10* Pokud směna proběhla v souladu s informacemi, které jste písemně dostali (směnný kurz, poplatek, částka, kterou dostanete) nemusí směnárna transakci stornovat.
Zdroj: www.cnb.cz
Jak postupovat při reklamaci
*Reklamaci je možné udělat hned po provedení transakce ve směnárně. Požádejte o kontakt na odpovědného pracovníka směnárny a řešte reklamaci s ním.
*Pokud směnárna reklamaci neuzná, máte dvě možnosti:
Stížnost České národní bance
Můžete podat písemnou stížnost České národní bance. Ta pak může uložit směnárně pokutu. ČNB ale nemá pravomoc směnárně nařídit zaplacení náhrady škody.
Stížnost finančnímu arbitrovi
Můžete se obrátit na finančního arbitra (www.finarbitr.cz). Ten může pomoci mimosoudně vyřešit spor mezi vámi a směnárnou. Navíc může rozhodnout i o náhradě škody.
Kdo dohlíží na směnárny
*Směnárny kontroluje Česká národní banka (ČNB). Ta uděluje směnárníkům povolení k činnosti, provádí kontroly a vyřizuje stížnosti zákazníků.
Za chyby jsou pokuty
Ročně inspektoři ČNB udělají zhruba 200 kontrol směnáren a v případě nedostatků udělí pokutu. Jen letos už dostalo pokutu 81 směnáren. Celkem za chyby zaplatily necelý milión.
Nejvyšší pokuty přitom ČNB uložila za vážné nedostatky při informování klientů o směnných kurzech a výši poplatků, a to hlavně u pražských směnáren.
Praha vede
V ČR je celkem 3361 směnáren. Většina, 786, jich je ale v hlavním městě.