Pokud se voda nedostala do motoru, nenapáchala škody tak veliké a většinou stačí prověřit stav náprav, brzd a transmisí.

Rada: Hranice bezpečného ponoření auta je polovina disků kol. Vše nad tím už skrývá potíže.

Byl-li pod vodou už třeba výfuk, bude poškození spíš značné. I kdyby se nedostala dál, moderní vozy mají katalyzátor, turbodiesely stále častěji filtr pevných částic, ponořena byla ložiska a další komponenty. Navíc si nikdy nemůžete být stoprocentně jisti, že voda nepronikla i jinam.

Nestartujte!

Pokud jste viděli, že auto zalila voda výš než nad kola, nebo najdete i minimální stopy po vodě v interiéru, rozhodně auto nestartujte!

Je nutné odpojit baterii, zajistit si odtahovou službu (ne tahat na laně!) a obrátit se na servis. Ten by měl zjistit, co vše voda zasáhla. „Následky vytopení se totiž projeví až časem. Působením vody dojde k poškození elektrických a elektronických součástí. To se pak může projevit nenadálými závadami během jízdy, které ve vysokých rychlostech mohou vést k haváriím,“ varuje předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů Zbyněk Veselý.

Bahno ještě za rok

Vůz je třeba v každém vysušit a vyčistit. A to rychle. Koroze totiž na nic nečeká. V praxi to znamená odstranit bahno zvenčí a pustit se do sušení uvnitř. Nejlepší je demontovat koberce i sedačky a další čalounění. To se týká i veškerých krycích plechů na podvozku a výfuku. Bláto usazené v záhybech karoserie dokáže po zahřátí ošklivě zapáchat i mnoho měsíců po povodni.

Desatero k záchraně zaplaveného auta

➤ V žádném případě vůz nestartujte

Zápach bahna bude cítit ještě dlouho...
Autor: Foto Blesk

Auto neroztahujte, po opadnutí vody odpojte baterii, převoz zajistěte jedině na vleku

➤ Vůz si vyfoťte na místě, kde bylo zatopeno

➤ Sežeňte mechanika, který zjistí rozsah poškození: servis musí mít k dispozici elektronickou diagnostiku

➤ Pokud nesvěříte vůz servisu, určitě zkontrolujte stav náprav, brzd a převodů

➤ Odstraňte usazené bláto z karoserie, podvozku a výfuku

➤ Vypusťte motorový a převodový olej, měnit se musí všechny kapaliny, včetně paliva!

➤ Hned po opadnutí vody začněte se sušením, nejlépe demontujte koberce a sedačky

➤ S pěnovým čištěním textilu počkejte, až bude vše dokonale suché, jinak zápach znásobíte

➤ Nezapomeňte na důkladné očistění záhybů čalounění

 

Zaplavený vůz musíte přiznat

Jde-li po vytopení o laciný starý vůz, asi se smíříte s jeho sešrotováním. Jedinou legální cestu, jak se takového vozu zbavit, představuje jeho prodej s tím, že kupujícího upozorníte na skutečný stav a ve smlouvě uvedete, že vůz byl vytopen. Pokud tuto skutečnost zamlčíte, můžete si zadělat na nemalé právní problémy.

Jak nekoupit »potápku«?

Najde se nyní dost nepoctivců, kteří nechají auto jen vyschnout, vytepují interiér, tlakovou vodou očistí podvozek s motorem a snaží se vůz co nejrychleji prodat, aniž by na jeho stav upozornili. Zkušený automechanik má šanci podobné podvody odhalit, ale ani vy nemusíte být ztraceni.

Při koupi dávejte pozor na:

* Všímejte si různých záhybů na podvozku a v motorovém prostoru, zda někde nenajdete podezřelé nánosy bláta.

* Zjistěte, jestli v okolí motoru po jeho zahřátí není cítit bahno. Vyplatí se otevřít i sání a prověřit jeho stav. Zde často nečistoty uvíznou. Pokud má nějaké ohyby, těžko se čistí.

* Zapněte naplno topení a přesvědčte se, že se z ventilace neline zápach.

* Cítit nesmí být ani interiér. Vytáhněte všechny bezpečnostní pásy více, než je nutné k připoutání. Hledejte fleky, které mohou být stopami po odstraněné plísni. Jestliže k nim přičichnete, budou pravděpodobně cítit. Zápachu se totiž velmi špatně zbavuje a pásy ukryté v B-sloupcích karoserie při kontaktu s vodou plesniví snadno. Totéž ale učiňte i s pásy na zadních sedadlech. Ta sklopte a prověřte čalounění pod nimi, nezapomeňte ani na prostor pro rezervu, schránku před spolujezdcem a podobná místa.