Oblečení

Koupíte si ve značkové prodejně společenskou halenku. Vyperete ji přesně podle doporučení na 30 stupňů, ale ona se vám srazí a barva se podobá spíš šedé než černé. Co stím? Nenechte se prodavačem odbýt a namluvit si, že jste si drahé oblečení zničili sami. Přineste zničenou blůzku do obchodu a chtějte výměnu. A když neuspějete, pohrozte prodejci, že si necháte udělat znalecký posudek. Možnost vyměnit oblečení bez uvedení důvodu, které jste dostali jako dárek, sice existuje, ale je to jen díky dobré vůli prodejců. Žádný zákon jim to nenařizuje.

Vyreklamujete: Nové tričko při praní pustilo barvu a srazilo se.

Nevyreklamujete: Nosili jste rok a půl džíny a ty se vám teď na kolenou prošoupali. (K poškození došlo kvůli opotřebení materiálu.)


Reklamace zboží z tržnic

Chcete ušetřit a koupíte si zimní kabát na trhu. Pokud nemáte od zboží lístek, tak se nápravy těžko dovoláte. „Tady samozřejmě také platí, že na zboží máté záruku dva roky. A pokud máte paragon, měli by vám oblečení spravit, nebo u neodstranitelné vady vyměnit, nebo vrátit peníze. Otázkou je, jestli za půl roku, bude na tom samém místě ještě stánek stát,“ varuje před nákupem na trhu právník Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) Jiří Žůrek. Ale za zakoušku nic nedáte. I bez paragonu můžete zkusit reklamaci a přivést si svědky nákupu, například dvě kamarádky, které s vámi bundu vybíraly. Navíc podle zákona o ochraně spotřebitele by vám měl prodávající říci, kde můžete reklamovat zboží i po skončení trhu.

Vyreklamujete: Přijdete domů a zjistíte, že na svetru z tržnice je díra. Vrátíte se zpátky s účtenkou ke stánku a zboží vyměníte.

Nevyreklamujete: Na vánočním trhu jste si koupili ložní prádlo. Vyprali jste ho a ono se srazilo a odpadly knoflíky. Po několika měsících už prodejce z trhu neseženete.


Boty, lodičky, papuče . . .

Mezi velice kazové zboží patří boty. „A právě ty jsou nejhůře reklamovatelným zbožím, stejně jako lyžáky a brusle. Snadněji vyreklamujete společenské boty určené do tanečních, než rozlepenou podrážku u tenisek. V druhém případě budete hůře dokazovat, že si za vadu nemůžete sami. Jsou boty a boty a ne v každých můžete chodit každodenně do práce, záleží na manuálu, k čemu je zboží určeno,“ doporučuje mluvčí SOS Jan Mišurec.

Vyreklamujete: Po týdnu se vám u lodiček ulomí podpatek.

Nevyreklamujete: U rok a půl starých botasek se vám prošlepe podrážka. (Boty se zničily opotřebením.)


Pohrozte znaleckým posudkem

Ale pokud si koupíte botasky a po měsíci vám z nich kouká palec, nebo ztratíte na rušné ulici po pár dnech podpatek, braňte se a nenechte si v prodejně nic namluvit. Řada obchodníků vám bude tvrdit, že jde o běžné opotřebení, a že nemůžete záruku uplatnit. Pokud máte po týdnu prošlapanou podrážku, těžko to bude vaše vina. A když se s prodavačem nedomluvíte, sáhněte po znaleckém posudku. Seznam znalců najdete na internetových stránkách www.justice.cz.


Výběr je na vás

Nezapomeňte, že si v prvních šesti měsících od koupě, můžete vybrat, jestli chcete opravu, nebo výměnu za nové zboží. Často stává, že vám botu zalepí a vy máte sice novou, ale už lepenou botu. To si nemusíte podle § 616 občanského zákoníku nechat líbit.

Fotogalerie
7 fotografií


Elektronika

Všeobecná záruční pravidla se také vztahují na počítače, televize, fény, mobily a další elektroniku. Pokud tedy výrobek má závadu v prvních šesti měsících, můžete požadovat zpátky peníze nebo opravu. Záruka je standardně dva roky.

Vyreklamujete: DVD přehrávač přestal týden před koncem záruční lhůty fungovat.

Nevyreklamujete: Po roce a půl vám odešla baterie u mobilního telefonu. (Baterka se opotřebovala.)


Autoservisy a náhradní díly

Když si koupíte třeba výfuk nebo jiný náhradní díl a sami doma si ho v garáži vyměníte, máte na něj záruku dva roky. Když vám výfuk praskne a necháte si ho v autoopravně zavařit, máte na práci záruku tři měsíce. Když vám po dvou měsících znovu na stejném místě spára rupne, požadujte zdarma opravu. Když dáte auto do servisu a oni vám namontují vadný náhradní díl a vy kvůli tomu nabouráte. Vina neleží na vás. Nechte si vypracovat znalecký posudek a vymáhejte škodu na výrobci nebo dovozci.

Vyreklamujete: Nechali jste si auto nastříkat a po měsíci znovu lakem proleze rez.

Nevyreklamujete: Nechali jste dva měsíce auto stát a odešla vám baterie.


Autobazary

Na auto z bazaru záruka není (pokud nejde o vůz, který je téměř nový a ještě v záruce). Ale ani tady nevěste hlavu. „Když se v prvních šesti měsících objeví závada, je ze zákona předpoklad, že už na autě byla v době koupě a prodejce za ní tudíž odpovídá. Pokud přijdete, že je prasklá převodovka, prodejce musí dokázat, že v době koupě, ještě prasklá nebyla. A když to nejde, závadu vám musí opravit,“ řekl Blesku právník Žůrek.

Po půl roce dokazujete vy

Po šesti měsících je dokazujícím kupující. Stačí si nechat vypracovat znalecký posudek, že rez na těžko dostupném místě, už byl v době koupi. Autobazar odpovídá jen za závady, které byly na autě v době koupě a které objevíte do dvou let. Autobarary často po dohodě se zákazníkem snižují záruční lhůtu z dvou let na 12 měsíců. Nikdy nemůžete chtít nápravu toho, co se rozbilo až po koupi auta.

Vyreklamujete: Po třech měsících vám při jízdě upadne část výfuku.

Nevyreklamujete: Po devíti měsících chcete v autobazaru vyměnit prasklé čelní sklo.


Nová auta

Auto má záruku jako každé jiné zboží dva roky. V prvních šesti měsících máte u závažnější závady nárok na výměnu zboží. Pokud se na autě objeví neodstranitelná závada, můžete požadovat úplně nový vůz. Většina automobilek nabízí záruku delší, než jsou dva roky. Například na karosérie škodovek je záruka deset let. Pokud tedy máte devět let starou fábii nebo oktávku a objeví se na ní rez, zkuste zajet do servisu Škoda. Pravděpodobně budete mít opravu zdarma. S novým autem většinou na žádné problémy nenarazíte, pokud dodržujete podmínky a pravidelně po určitých najetých kilometrech, necháte auto v servisu zkontrolovat. Pak když vám nejednou odejde převodovka, nebo auto začne reznout, prodejce vám na vlastní náklady v záruce auto opraví.

Vyreklamujete: U nového auta vyreklamujete až na výjimky vše.

Nevyreklamujete: Nejezdíte na pravidelné servisní prohlídky. Nedolili jste olej a zadřeli jste motor.


Potraviny a zboží, které se rychle kazí

Na potraviny je záruka osm dní od nákupu, pokud není uvedeno jinak. Na obalech je vyražené datum minimální trvanlivosti, nebo spotřeby. Když si domu tedy přinesete zkažený jogurt, zkyslé mléko..., máte nárok na reklamaci. V takovém případě zkažený výrobek vraťte zpět do obchodu a chtějte výměnu nebo peníze. „Zapečenou myš v pečivu asi neponesete zpátky. Ale stačí všechno nafotit, nebo natočit na kameru a ukázat v obchodě. Raklamovat ale můžete také maso od řezníka, krájené salámy a síry, saláty a chlebíčky s tím rozdílem, že musíte nápravu požadovat do druhého dne od nákupu.

Vyreklamujete: Otevřete jogurt a zjistíte, že je kyselý. Odnesete celý obsah zpět do supermarketu.

Nevyreklamujete: Přinesete si domů zkaženou konzervu. Do obchodu vrátíte jen plechovku bez zkaženého obsahu.


Jídlo a pití v restauraci

Pokud dostanete podmíráka, je na místě požadovat, aby vám nápoj dotočili, nebo dolili na správnou míru. Restaurace by měla mít k dispozici kalibrované sklenky a také váhy, na kterých je možné před zákazníkem převážit hmotnost porce. Pokud je jídlo studené nebo syrové, požadujte sjednání nápravy. V jiném případě máte nárok na slevu. A když se s vámi obsluha kvůli malému řízku, nebo zkaženému masu odmítá bavit a stejně chce zaplatit, klidně zavolejte městskou policii, ta by měla rozsoudit, kdo má pravdu, jestli vy nebo kuchař. Nebojte se, za výjezd strážníků nezaplatíte ani korunu. Můžete také požádat o přezkoumání Českou obchodní inspekci či hygienickou stanici. Vemte si také kontakty na svědky, abyste mohli celou věc dokázat.

Vyreklamujete: Objednáte si steak a obsluha vám místo 150 gramů masa přinese jen plátek s poloviční váhou. Nechte si maso před vašima očima převážit.

Nevyreklamujete: Jste s jídlem nespokojeni, ale sníte porci a potom se domáháte nápravy. Jídla se nesmíte dotknout.


Služby cestovní kanceláře nebo agentury

Přiletíte k moři na vaši vysněnou dovolenou a místo v apartmánu ve tříhvězdičkovém hotelu, vás ubytují v malém pokoji s plísní u okna a mravenci. Rozhodně si to nenechte líbit a hned sepište s delegátkou reklamařní protokol. Všechno si pečlivě nafoťte, nebo natočte na kameru. Po návratu domů se obrátíte na cestovní kancelář, kde opět sepište reklamaci písemně a požadujte slevu z dovolené. Výše slevy není nikde zákonem daná, záleží vždy na dohodě. Chtít zpátky 10 – 20 procent ceny zájezdu, ale není přemrštěné. Nárok na reklamaci máte tři měsíce po ukončení zájezdu. Je lepší ale neotálet a reklamovat dovolenou hned. Když se s vámi cestovka nechce bavit, můžete spor řešit mimosoudně například s pomocí SOS, na to většinou kaneláře slyší. Cestovní kancelář má na vyřízení stížnosti 30 dnů. Další možností je soud.

Vyreklamujete: Váš let na dovolenou měl 24 hodin zpoždění a cestovka vás nechala sedět na letišti a čekat.

Nevyreklamujete: Špatné počasí na dovolené.


Živá zvířata

Na zvířata se vztahuje záruka šest týdnu. Koupíte dítěti za drahé peníze ve zverimexu chameleona a plaz vám doma v terárku po pár dnech zemře. Uhynulé zvíře nafoťte a i s paragonem zamiřte do prodejny. Chtějte nového chameleona, nebo peníze.

Vyreklamujete: Koupíte si ve zverimexu andulku a papušek vám do týdne zemře.

Nevyreklamujete: Koupíte si přes inzerát od soukromé osoby štěně s rodokmenem. Po roce vám z něho vyroste voříšek.


Nákup na dálku

Hodně lidí v dnešní době rádo nakupuje z pohodlí svého domova. Vybere si nový počítač, sukni v e-shopu, nebo nové nádobí z teleshopingu čikatalogu. Ani v tomto případě nevěste hlavu, když doma s nadšením krabici rozbalíte a něco nebude v pořadku. Podle zákona můžete zboží objednané na dálku, které jste neměli šanci v prodejně vyzkoušet, bez udání důvodu do dvou týdnů vrátit. Prodejce vám musí vyplatit zpátky peníze. To ale neplatí u léků, potravin, kosmetiky, DVD a CD nosičů, pokud porušíte ochrannou fólii a někdy také u spodního prádla, zkrátka u věcí, které se týkají hygieny.

A když vám nová televize přestane ze dne na den po půl roce hrát, nevadí. I tady platí dvouletá záruka. Napiště reklamační dopis, ve kterém vysvětlete, v čem je přesně problém, co nefunguje. Rozbitou televizi zabalte a pošlete doporučeně s dodejkou i s dopisem zpět prodejci. Chtějte servisní tým domů A pokud chcete všechno vyřídit rychleji, obraťte se na nejbližší pobočku prodejního řetězce. Úplně jinak ale budete postupovat s rozbitou mnohakilovou pračkou. Tu určitě posílat ani vláčet do obchodu na reklamaci nebudete. V tomto případě zatelefonujte prodejci, nebo na reklamační oddělení a žádejte jejich servisní tým. Ten vám buď spotřebič přímo doma opraví, nebo ho na vlastní náklady odveze a opraví jinde.

Vyreklamujete: Objednali jste si přes internet počítač a po roce vám přestal fungovat.

Nevyreklamujete: Po šesti měsícich se vám roztrhla podprsenka mezi košíčky. (Materiál se opotřeboval.)