Podle zákona máte řadu možností, jak věc reklamovat. Ale nejen věc – také jídlo a pití v restauraci nebo služby (např. zájezd).

Přinášíme desatero zásad, na která byste měli při úspěšné reklamaci pamatovat.

Deset zásad reklamace

1. Zboží reklamujeme zásadně tam, kde jsme ho zakoupili, tedy u prodejce.

2. V prodejně by vždy měl být přítomen pracovník pověřený vyřizováním reklamací (v případě, že není, je třeba jednat s vedoucím či jeho zástupcem). Ten by měl ihned rozhodnout o tom, zda vaše reklamace je oprávněná nebo ne. U složitějšího případu si může vzít odpovědný pracovník na rozhodnutí lhůtu tří pracovních dnů.

3. Je vhodné předložit doklad o zakoupení daného zboží, tedy účtenku. Ale není to podmínka! Pokud účtenku nemáte, je možné dokázat koupi zboží i pomocí svědka.

4. V žádném případě se nenechte odbýt, že jde o vadu z výroby a proto se máte obrátit právě na výrobce. Takové jednání je v rozporu se zákonem. Zákazník podle českého práva řeší své spory jen s prodejcem.

5. Pokud je potřeba odborný posudek (například ve zkušebně nebo u znalce), může být tato lhůta delší, celá reklamace ale musí být vyřízena nejpozději do 30 dnů.

6. Když má výrobek odstranitelnou vadu, pak musí prodejce zařídit její opravu do 30 dnů.

7. Pokud nelze závadu odstranit, může kupující požadovat výměnu výrobku za stejný nový, nebo dostat slevu, případně odstoupit od smlouvy (tedy výrobek vrátit a chtít zpátky své peníze).

8. Když se tatáž závada v prvních šesti měsících po koupi objeví podruhé, je možné žádat výměnu výrobku.

9. Pokud má výrobek tři a více odstranitelných závad najednou, je možné požádat o výměnu výrobku. (Je pravděpodobné, že při takovém množství závad se jedná o zmetek)

10. Pokud reklamace nebyla vyřízena do 30 dnů od jejího podání, můžete žádat o nový výrobek.


Nejčastější výmluvy prodejců

Seriózní prodejci reklamaci přijmou a pokud je odůvodněná, tak i uznají a věc nechají opravit nebo vám vrátí peníze. A ještě se omluví. Jenže ne všichni jsou poctiví, takže pak přicházejí výmluvy. Přinášíme návod, jak na ně reagovat.

*„To je běžné opotřebení.“

V případě běžného opotřebení opravdu nemáte na uznání reklamace nárok. Ale pokud se po dvou týdnech nošení bot odlepí podrážka, je to na pováženou. Prodejci bot jsou schopni vám tvrdit, že šmajdáte. Vy se ale nenechte odradit a trvejte na vyřízení reklamace.

*„Nemáte od výrobku originální obal, takže to nejde reklamovat.“

V žádném zákoně nebo předpisu není napsáno, že musíte mít při reklamaci původní originální obal. Takže tímto argumentem vás prodejce umlčet nemůže.

*„O reklamacích rozhoduje pan vedoucí a ten tady dneska není.“

Podle zákona na ochranu spotřebitele musí být pracovník pověřený vyřizováním reklamcí přítomen po celou otevírací dobu. Pokud to obchodník nedodrží, pak by věc měla řešit ČOI (Česká obchodní inspekce).

*„To bylo v akci se slevou, takže na to se záruka nevztahuje.“

Akce a slevy rozhodně prodejce nezbavují odpovědnosti za to, co prodávají. Takže i zlevněné zboží nabízené v akci můžete reklamovat a to za stejných podmínek jako cokoliv jiného. To neplatí v případě, že sleva byla poskytnuta kvůli vadě výrobku.

*„My jsme vám tam dali nový díl, takže si musíte doplatit.“

To zní celkem logicky a tak většina lidí zřejmě sáhne do peněženky a zaplatí. Ale zbytečně. Obchodník musí v rámci reklamace zajistit opravu včetně výměny vadných dílů zdarma.


Zákonná záruka: 2 roky

Od roku 2004 platí na spotřební zboží dvouletá záruční lhůta. Ta začíná běžet dnem prodeje (razítko data na účtence). Reklamaci je možné uplatnit v kterékoliv provozovně prodejce nebo i v sídle jeho firmy.


Odborní konzultanti: tiskový mluvčí SOS Jan Mišurec, právník SOS Jiří Žůrek