Během letošního července oslovila společnost Goodyear Dunlop Tires Czech 767 českých řidičů, z toho 340 žen a 427 mužů. Průzkum měl zjistit, kolikrát měli defekt, co tomu předcházelo, jaké bylo počasí a jak reagovali.

Píchnout víckrát je pech...

Kolik defektů měli řidiči během své řidičské praxe? Ukázalo se, že 33 % jen jednou. Čtvrtina musela sáhnout po rezervě dvakrát a šestnáct procent zatím jezdí bez defektu. Štěstěna je přitom nakloněna ženám – většina měla pouze jeden defekt, zatímco muži měli nejčastěji defekty dva.

Daleko od domova a v dešti...

Zákon schválnosti funguje spolehlivě. Pokud máte přijít o pneumatiku, rozhodně se to stane co nejdál od domova – v 13,4 % případů dokonce v zahraničí. Zásadně buď v noci (28,6 % případů) nebo naopak v dopravní špičce (20,1 %).

Šance, že vám pomůže český řidič je celkem vysoká
Autor: ABL - ilustrační foto


Zatímco muži mají vyšší mocí dáno, že pro rezervu sáhnou častěji, nakloněno jim bývá počasí. Mohou kolo vyměnit za příznivých povětrnostních podmínek. Ženy to mají horší – 37,8 % uvedlo, že právě lilo jako z konve, hustě sněžilo a mrzlo nebo byla bouřka či silný vítr.
Jasné je, že ve chvíli, kdy zůstanete stát na splasklé pneumatice, jste nejčastěji v autě sami, aby vám neměl kdo pomoci. Ale nežehrejte osudu – skoro pět procent lidí na tom bylo ještě 'lépe' – vezlo právě tchyni či tchána...

Ženy volají o pomoc

Jak řeší defekt muži? Postaví se k tomu akčně – 34 % si kolo vyměnilo samo, 22,9 % to dokázalo za po-moci posádky, 22,6 % zavolalo někoho z rodiny či přátel, 12,5 % využilo pomoci jiného řidiče a jen 8 % zavolalo asistenční službu.
U žen je situace logicky odlišná – 'přítele na telefonu' volalo 37,4 % řidiček, 23,7 % si stoplo jiného ři-diče, 15,2 % žen se společně s posádkou pustilo do výměny, 13,7 % nic neriskovalo a zavolalo asistenční službu a pouze 10 % se chopilo heveru a poradilo si samostatně.

Kam s opravou?

Co s poškozenou pneumatikou? 40,5 % řidičů ji svěří oblíbenému pneuservisu, čtvrtina dojede do autoservisu, skoro 17 % ji 'udá' hned prvnímu pneuservisu, který potká a skoro osm procent vůbec neví, co s ní...

Pouze ve 22 případech (3,4 %) byla pneumatika po defektu zničena natolik, že byla na vyhození. Z 22 případů, se to 18krát stalo ženám. Asi proto, že i když auto 'jede divně', závadu neodhalí, pokračují v cestě a pneumatiku zcela zničí.



Buďte připraveni, nebudete překvapeni...

• Vyhláška za povinnou výbavu považuje náhradní kolo (ráfek s pneumatikou), příruční zvedák a klíč na matice (šrouby) kol.
• Oceníte, když budete mít při ruce i hustilku, tlakoměr, svítilnu, pracovní rukavice, reflexní vestu.

Co udělat před cestou?

• Překontrolujte tlak v rezervě
• Zjistěte, zda máte speciální hlavici na povolení bezpečnostních šroubů