Dan Přibáň, Jan Martin Kozel a Vladislav Růžička. Tito tři lidé se loni rozhodli podstoupit šílený kousek. Koupili si starého trabanta a vydali se na více než 15 tisíc kilometrů dlouhou cestu přes Asii. Legendární automobil skupinka koupila v Maďarsku za šest tisíc korun. Upravit ho na drsnou cestu pak stálo dalších 60 tisíc. Vydržel žlutý trabant extrémní podmínky v asijských pustinách? Čechy
Tříčlenná výprava vyjela trabantem z Prahy oficiálně 1. července 2007. "Neoficiálně se vyjelo třetího, protože s těžkým nákladem bylo auto úplně u země a s tím by se přes Asii jet nedalo. Musely se tedy ještě provést nějaké úpravy," přiznal vedoucí expedice Dan Přibáň. Turecko
Cesta Tureckem dopadla bez problémů. Trabant šlapal celou dobu jako hodinky. "Lidi se v Turecku na auto strašně nabalovali. Ptali se, proč je to tak malý, divný, kam jedeme a proč jsme nezůstali doma," říká Přibáň. Írán
Těsně před startem trabantu začala v Íránu benzinová reforma. Benzin se tam nyní dostává na příděl a jedna rodina má právo vyčerpat 100 litrů měsíčně. Členové výpravy tedy nemohli vědět, že jim nikde nebudou chtít natankovat. "Nakonec jsme odchytli veksláka. Ten nám sehnal jakési papíry. S těmi papíry nám dali na jedné benzince 40 litrů benzinu. S plnou nádrží jsme mimo původní plán jeli co nejrychleji do sousedního Turkmenistánu," líčí vedoucí dobrodružné výpravy. Turkmenistán
První problémy čekaly na výpravu hned na hranicích. V Turkmenistánu je totiž složité získat vízum. Celníci předali Čechům formuláře a přišlo několikahodinové papírování. "Na hranicích nás zkasírovali o 201 dolarů za různé poplatky. Ale jinak byli milí. Také tam byl velmi levný benzin. Asi za 50 haléřů litr. I kvůli tomu se na hranici platí tak velký poplatek," vysvětluje Přibáň. Za hranicemi je čekala chudá pustina bez silnice. Výprava jela jen podle elektrických drátů. Nakonec se prašná cesta během okamžiku změnila na šestiproudou moderní dálnici. "Přijížděli jsme totiž do hlavního města Ašchabádu. Tam jsou všude mramorové mrakodrapy, vodotrysky a zlaté kopule. Oni měli diktátora Turkmenbašiho, který si právě z Ašchabádu vybudoval sídlo. Všude tam jsou fotky a sochy Turkmenbašiho. U silnic jsou místo ukazatelů jeho citáty ve verších," popisuje cestovatel. Uzbekistán
Pro členy výpravy byl Uzbekistán nejkrásnějším zážitkem z celé výpravy. Čechy okouzlily místní paláce a mešity ve městech Buchara, Samarkand a Chiva. "Poté jsme dojeli k vyschlým břehům Aralského jezera, kde všude leží na suchu rezavé rybářské lodě. Uzbekistán byl určitě největší zážitek z cesty. Je tam ale také zvláštní režim. Projížděli jsme například pustinou bez silnic a najednou narazíme na vesnici, vedle které je gulag, nejtvrdší věznice v zemi, do které vozili politické oponenty," říká Přibáň. Kazachstán
V Kazachstánu přišla nejkrizovější část. Při cestě z Uzbekistánu do kazašského města Baynew zmizela silnice a trabant musel jet pouští. Cestovatelé neustále vyhrabávali trabant z písku. Všude byl i velmi jemný prach, který mohl každou chvíli zadřít motor. Rusko
V Rusku přišly první problémy s autem. Motor začal protestovat. Skupina se tedy rozhodla, co nejrychleji pelášit domů. Do cesty se jim však pletla ruská policie, která napařila cestovatelům vždy nějakou nesmyslnou pokutu. Třeba za nepovolenou reklamu na automobilu. Po zabavení dokladů pak vždy čekali na úplatek. Ukrajina
Na Ukrajině přestal trabantu fungovat startér. Po každém zastavení ho tak osádka musela znovu roztlačit. Cestovatelé raději přefrčeli Ukrajinu téměř bez zastavení a přes Slovensko se dostali zpět domů do Česka. Za dobrodružnou dvouměsíční cestu utratila posádka žlutého trabanta celkem čtvrt milionu korun. Návrat do Česka
Po návratu do Česka čekalo skupinku mírné zklamání. Nikdo je nepřivítal. V každém státě jim lidé mávali a u nás nic. Cestovatelé však nakonec potkali dva fanoušky. Ti jim pomohli roztlačit a naposledy nastartovat auto. Další zastávka byla už jen v Praze. Výprava se do hlavního města vrátila 21. srpna 2007. Tachometr trabantu po téměř dvouměsíční cestě ukazoval 15 422 najetých kilometrů. Zřejmě to ale nebyla jeho poslední zatěžkávací zkouška. "Příští rok bychom chtěli jet přes Afriku trasu Praha - Kapské Město. Vezmeme i druhého trabanta a dvě dívky," dodává Přibáň. TRANS NATIONAL TRABANT
Délka trasy: 15 422 km
Počet dní: 52
Členů výpravy: 3
Počet kontinentů: 2
Počet zemí: 12
Celková cena: 250 000 korun