Na chatu Blesk.cz odpovídal na vaše dotazy dopravní expert Stanislav Huml. Co si myslí o bodovém systému, přednosti chodců na přechodu nebo alkoholu za volantem?
Vážený pane Humle, neznám Vás osobně, ale velmi si Vás vážím. Pro Vaše upřímné názory, pro perfektní znalost Vašeho oboru. Nejsem nějaká poblázněná fanynka, ale mám ráda lidi, kteří v dnešní době nemlží a dokáží si stát za svou pravdou. Přeji Vám a všem Vašim blízkým hlavně hodně zdraví a pohody. Pety (Pety Stepankova) Odpověď: Díky moc Pety. Musím se se všemi rozloučit a poděkovat všem za otázky. Odpověděl jsem co jsem stihl. Prosím o vysvětlení pojmu dopravní expert. Děkuji (Jara) Odpověď: Ten titul jsem si nedal, tak nemohu vysvětlit. Pane Huml, co bude dělat dopravní policie, když rychlost budou měřit soukromé subjekty, k nehodám bude jezdit pojišťovák, atd? BTW: při dopravní nehodě je vždy spáchán nějaký přestupek proti bezpečnosti silničního provozu - neměla by k tomu policie vyjíždět automaticky a řidiče náležitě postihovat?? V praxi by to mohlo dopadnout totiž tak, že když se vždy domluvím s poškozeným, tak můžu beztrestně bourat každý den... Děkuji za odpověď! (řidič BOB) Odpověď: Policie bude mít víc času na předcházení dopravním nehodám, tedy na dohled. Já si myslím, že aby vyšetřovali každou prkotinu je nesmysl. Chtěl bych se zeptat jaký je Váš názor na 160 na dálnici (Tomáš) Odpověď: Odpověděl jsem výše. Dobrý den pane,musím se přiznat,že s hodně Vašimi názory souhlasím a Vaše komentáře k naší dopravě jsou takové jaké potřebujeme slyšet,z celého srdce Vám přeji hodně zdraví a mnoho dalších Vašich výborných projevů v televizi Korečková (nas10.seznam.cz) Odpověď: Děkuji. Kolik je v současné situaci k dispozici trestných bodů? Oficiálně 12, ale 90% se jich rozdá za banální překročení rychlosti a dávají se minimálně po dvou, není jich tedy vlastně pouze 6 nebo méně? Zamýšlí se nad tím někdo? (Ivan Hron) Odpověď: Zamýšlí. Bodový systém jako celek je v expertní komisi otevřen. Jestliže se mnoho let postupuje výhradně cestou represe, bez pozitivního dopadu na počet usmrcených, nebylo by lepší se zbavit nakupené buzerace, nechat lidi se místo tachometru věnovat řízení a začít s prevencí jako v civilizované Evropě? (Ivan Hron) Odpověď: Prevence určitě ano, je jí málo, ale Evropa má ještě přísnější tresty než dnes my. Bez obojího to nepůjde. Dobrý den pane Humle, už jste si zvykl, že nenosíte uniformu, jaké to je po tolika letech u policie a nelitujete odchodu? Určitě u policie to bylo hektičtější, teď máte určitě větší klid. (Pepíno) Odpověď: Už jsem si zvykl a neměnil bych. Práce je všude dost. Pokud jde o řešení mediálně nafouknutého "problému" s osobou blízkou, jaké řešení osobně preferujete? Dal byste přednost rakouské, německé nebo nizozemské cestě? (Honza) Odpověď: Nizozemské nebo německé a není to nafouknuté, věřte mi. Bodový systém je v naší republice téměř k ničemu.Většina řidičů stejně nedodržuje předepsané rychlosti a dokonce jsem viděl ze svého auta při jízdě pár těch,co přejeli např. na poslední chvíli semafor na červenou a málem způsobili nehodu. Buď by se to celé mělo změnit anebo by se měly udělovat daleko vyšší pokuty,aby si to řidiči s přestupky pro příště rozmysleli. Neuvažuje se o změně systému?Nebo o zpřísnění či zmírnění odebraných bodů za přestupky? (Josef K. Liberecko) Odpověď: Bude se s tím myslím hýbat, ale platí opravdu mravenčí práce policie je nenahraditelná. A body se časem projeví. Podle jakého paragrafu může účastník dopravní nehody odmítnout uvést totožnost jiného účastníka, jde-li o osobu blízkou? Vím, že ta možnost existuje, ale nemohu najít zdroj. Děkuji (Lenka Miseciusová) Odpověď: Ústava ČR, respektive Listina základních práv a svobod. Brát z peněz vybraných na pojistném je ale nepřímé zdanění, nebo ne? (Honza) Odpověď: Asi ano. Jsou dopravní nehody častěji způsobeny vinou alkoholu nebo jen nepozorností řidiče? (Markéta) Odpověď: Nepozornost Dobrý den. Který kraj má nejhorší bilanci v počtu dopravních nehod a který kraj naopak nejmenší?Děkuji (Jana) Odpověď: V Praze zaznamenali největší pokles v počtu usmrcených. Dlouhodobě špatně na tom je Jižní Morava s alkoholem. Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda se chcete více zabývat Besipem v ČR. Pokud ano, jakým způsobem, a co hodláte proto dělat? Děkuji za odpověď. (Andrea) Odpověď: Nevím, zda se odpověď uložila, než vypadl net. Tak ještě jednou. Myslím, že do prevence má jít víc peněz. 1% z vybraného pojistného na zákonnou odpovědnost. A pokusím se pro to udělat co zmohu. (viz. předchozí dotaz) Jistěže mravenčí práce, jistě. Připadá mi ale, že ne na všechny řidiče je stejný metr. Váš názor ? (Vašek Praha) Odpověď: Nemyslím si. U nás převládá názor, že se lidé za volantem nepoutají do bezp. pásů kvůli svému zdraví, ale kvůli policii, pokutě, bodům,...Nestálo by za to, aby v případě nepoužití bezpeč. pásů byli finančně znevýhoněni např. plněním pojistného, podíl na léčebných nákladech,...? Asi by to lidé spíš měli pochopit, co??? Děkuji. (Hanka - Plzeňsko) Odpověď: Ano to je také jedna z cest. Stejně jako u zimních pneumatik. ...je po časovém limitu a "máme po ptákách"!!! Děkuji, jezděte opatrně a pokraji...! :-)))) (Hana) Odpověď: Já nastavím. Co si myslíte o "bezpečné jízdě pop. Topolánka na soukromý tenis z Prahy do Brna"?Co na to naše politická elita jsme slyšeli a četli a co by na to policie v jiných zemích? (Katka) Odpověď: Politici by měli jít příkladem. Na panu premiérovi mi bylo sympatické, že se omluvil. Dobry den,mela bych takovou otázku:po požití alkoholu, třeba jednoho piva,tak jaká doba musí uplynout aby člověk nadýchal? (Daniela) Odpověď: Otázka pro lékaře, který by určitě odpověděl, že je to individuální. Jsou lidé, kteří po jednom pivu ani nenadýchají. Obecně platí, že zhruba 2 hodiny se alkohol vstřebává a přitom současně odbourává. Pane Humle, expertní skupina ministerstva dopravy se ze stovek návrhů dokázala nakonec přesvědčivě shodnout na jediném - "osobě blízké". Nesvědčí podle vás ostatní stovky zbytečných návrhů členů skupiny o tom, že ministerstvo dopravy při výběru "expertů" šláplo vedle? Není to celé jen trapné divadlo pro veřejnost? (Honza) Odpověď: Návrhů pravda byly stovky, ale nikdo Vám neřekne, kolik jich bylo velmi podobných, jen jinak řečených. A při velkém počtu lidí ve skupině se to dalo čekat. Expertní skupina ministerstva dopravy, jejímž jste členem, se svorně shodla jen na řešení "problému" s osobou blízkou. To je ale přece ryze právní problém, zatímco ve skupině je odborníků na právo naprosté minimum. Nemůže tohle právní laictví nakonec celou novelu ohrozit? (Honza) Odpověď: Nemyslím. Jde o vymahatelnost práva a právníci se s tím určitě poperou. My říkáme, že je to klíčový problém, který dozor na silnicích dělá neúčinným. Dobrý den V minulosti jste byl policista, docela ve vysoké funkci, myslíte, že za Vaší éry byli policisté více vidět? Nemyslíte, že by se už konečně mělo přejít místo slov k činům? Jak vidíte tedy současnou situaci na silnicích a co je podle Vás příčinou? (Lumír Cyrus) Odpověď: S účinností bodového systému z nepochopitelných důvodů výslednost policie poklesla, prokazatelně, v některých ukazatelích víc jak pod 50%. Začali být o trochu více vidět až teď. A bez nich to prostě nepůjde. Psala jsem dotaz o využívání drahých radarů, bylo to ještě pře 12. hodinou ...a asi nebyl doručen? Nebo nebyl vhodný? Děkuji (Hanka - Plzeň) Odpověď: Už jsem snad i odpovídal. Ale podrobněji. Osobně si myslím, že policie má radarů dost. Měli by si udělat audit využitelnosti, než nakoupí nové. Lidí je málo u policie. Dobry den, už přes rok žiji v Belgii a jezdím po zdejších silnicích a mohu říci, že se tu cítím mnohem bezpečněji, než když přijedu zpět do ČR. Ten rozdíl je evidentní. Pokaždé, když se někdo chová na dálnici neslušně, se podívám na SPZ a je to pro mne překvapením. Jsou to buď slovenské, české, polské nebo maďarské kamiony nebo řidiči osobních aut. Nevhodné předjíždění atd. Co si o tom myslíte? (RiJ) Odpověď: Vnímám to stejně. Policie má hodně co dohánět. Pane Humle, nebojíte se, že zavedením 160 km/h na některých dálnicích vzroste produkce CO2 a emisí obecně? Není to v rozporu s trendy ochrany životního prostředí? (Jirka) Odpověď: Nejsem ekolog. Ale procentuelně si myslím půjde o zanedbatelné hodnoty. Dobrý den pane Humle, jaký máte názor na práci BESIPu a proč tato organizace nemá žádný preventivní program pro motorkáře. Díky za odpověď. (Tom) Odpověď: Práce BESIPu je poplatná výši rozpočtu. S tím co mají dělají co umí. Děkuji za odpověď,ale byla hodná diplomata.Chtěl bych znát Váš názor na nepřiměřenou a drakonickou výši pokut za přestupky s minimální společenskou nebezpečností a zda přispějete k tomu, aby tento stav zmizel.Počet mrtvých a nehod jasně deklarují,že Šizák je neúčinný a tendenční,nic neřešící zákon. (Ivan) Odpověď: Bude to otevřeno a bude se určitě něco měnit. Drakonické pokuty asi také. Bodový systém doufejme jen kosmeticky. Jaký je Váš názor na chování řidičů,je možné, aby policie proti tomu něco dělala ? V úseku cca 40 km dálnice D1 od Prahy mně při denní jízdě a dodržování povolené rychlost při středně hustém provozu předjede cca 20 až 30 především luxusnějších aut. Z toho se minimálně 10 vozidel neobtěžuje dávat znamení o změně směru. Existuje snad mezi námi skupina řidičů, pro které neexistují předpisy a oni si mohou bez postihu dělat, co se jim zlíbí a tím ohrožují ostatní? Děkuji za odpověď. (Vašek Praha) Odpověď: Denní mravenčí práce policie to jedině může změnit. Pokud u nás platí nula na alkohol, jak je možné, že ve stanovisku ministerstva zdravotnictví z roku 2006 je uvedeno 0,2 promile jako dolní limit? Myslíte, že i řidič s nižší hodnotou než 0,2 promile je ovlivněn, což je to jediné, co mu zákon zakazuje. Nejde o pití bezprostředně před jízdou, to je samozřejmě nelegální. (Honza) Odpověď: To je technická tolerance přístrojů, technologických postupů. Zkrátka nic není zcela přesné. Dobrý den, slečna hlásící stav a nestav na našich silnicích v ranních vstupech tuším na TV Nova - se jmenuje Humlová, je to Vaše přízeň? :-)) (Hanka) Odpověď: Dcera. Dobrý den,když se někomu seberou body, tak se opět po roce vrátí, tak proč se slušnému řidiči, který nemá za rok žádnou ztrátu, nepřipisují body. Jakoby k dobru.Slušný řidič není nijak zvýhodněný. (Alena) Odpověď: Tak to nelze udělat. Chtěla bych vědět jaké je využití drahých mobilních radarů policie v praxi? Domnívám se, že takové zařízení by mělo denně být v terénu a vzhledem ke každodenní zkušenosti na našich silnicích i notně vydělávat! (Hanka - Plzeň) Odpověď: Souhlasím s Vámi, není tomu tak a je to věcí těch, kdo tomu dnes velí a hlavně kolik mají k dispozici lidí. Bude se vztahovat případná valorizace důchodu od srpna 2008 na starobní důchod přiznaný 2.1.2008? (stepanova) Odpověď: Tak to opravdu nevím. Mám takový pocit, že když člověk udělá nějaký přestupek, tak dostane vysoký trest, ale když zabije, tak trest je směšný. Myslím si, že by se s tím mělo něco dělat. Třeba obnovit trest smrti, určitě by to bylo lepší, než plnit věznice, které jsou spíše rekreační střediska. Prostě smrt za smrt! Dekuji za odpověď (Eva) Odpověď: Jsem proti trestu smrti. Nikdy nelze vyloučit justiční omyl a ten trest je z podstaty nenapravitelný. Pane Humle, včera jsem se vrátil z Německa a šokovalo mě, jak vzorně jedou řidiči kamionů na dálnici v pravém pruhu, samozřejmě v místě, kde je zákaz předjíždění pro kamiony. Proč není zákaz předjíždění pro kamiony v problematických místech dálnice i u nás? Podotýkám, že jediní, kdo tento zákaz v Německu porušovali, byli řidiči s českou SPZ. Zdravím (Vladimír Kokeš) Odpověď: U nás se o tom také uvažuje. Neměl by to být problém. A to,m že se pravidla v Německu dodržují a u nás ne je přesně o respektu policie a vymáhání práva. Pane Humle, zaznamenal jsem Vaši odpověď na dotaz s nulovou tolerancí na alkohol. Ale vždyť ani u nás nulová tolerance není. Řidič nesmí být "ovlivněn", a to je podle odborníků od 0,2 promile nahoru. To, že v zákoně není nějaké číslo, přece neznamená nulovou toleranci. Nebylo by řešením těch 0,2 do zákona dát, jak navrhuje třeba pan Špička? Nebyla by to přece změna, ale jen uzákonění stávajícího stavu. Nebo máte jiný názor? (Honza) Odpověď: U nás platí nula. Nemohu si dát jedno, ani pět piv a pak jet. Mluvit o technické toleranci je něco úplně jiného. Povolíte-li 0,5 % vzroste nehodovost a to výrazně. Pokuta podle příjmu je nesmysl. Podnikatelé v ofroadech mají většinou na výplatních páskách do 10 000,- Kč měsíčně. Jaký je váš názor? (ivan Hron) Odpověď: Když to funguje jinde, musí se najít cesta i u nás. Dobrý den, nevadí mi svícení vozidel celý den, ale vadí mi cyklisté jezdící často na velice drahých kolech za snížené viditelnosti, kteří svojí viditelnost neřeší - ale postih v drtivé většině odnáší řidič, který má předvídat.Co Vy na to???! Děkuji. (Hanka) Odpověď: Nesvícení za snížené viditelnosti je u cyklisty také přestupek a dojde-li k nehodě, bude určitě chápáno jako jeho podíl viny na ní. Pane Huml, jste členem "expertní komise" MD? Pokud ano, jak se přičiníte o to, aby Šizák přestal být právním paskvilem, jehož hlavním cílem je vybrat co nejvíce peněz na úkor bezpečnosti silničního provozu? (Ivan) Odpověď: Technická novela ty největší "zvěrstva" odstranila. No a na těch dalších teď pracujeme. Ano jsem členem odborné komise. Nesouhlasím s bod. hodnocením. (Kveta) Odpověď: Já ano. Jde o dlouhodobé působení na řidiče a dřív nebo později se jeho vliv i u nás projeví. Sice jste mi odpověděl, že mám pravdu, ale proč se s tím něco nedělá???? Kdyby chodci věděli, že když se budou na silnici chovat jako páni a nepřizpůsobí se, že zaplatí několik tisíc pokutu, tak by bylo na přechodech a i mimo ně míň mrtvol chodců. Ale o to by se v první řadě měla starat policie. Když už se vměšuje městská policie do dopravy, tak ať se stará alespoň o tohle. Ale ono je asi jednoduší strkat lístečky za okna, když se někde špatně, třeba na 5 minut zaparkuje. (Ivana) Odpověď: Já nejsem ani policista, ani zákonodárce. Dobrý den,chtěla bych se zeptat když mám odebrané nějaké body,jestli se to po nějaké době smaže (pokud ano za jak dlouho), nebo pořád zůstávají. Děkuji za odpověď (Daniela) Odpověď: Po roce se vám body zase připíší. Dobrý den. Jaký máte názor na Městskou policii? (radek z Loun) Odpověď: Doufám, že se jednou sloučí v jednu velkou uniformovanou policii, pod jednotným velením, pokud možno na úrovni kraje. Zdraví - jaký je Váš názor na výši pokuty ne pevnou částkou, ale procentem z výše platu-tzn. že je tento systém spravedlivý ke každému. Řidiče s vyšším příjmem nějaká "tisícikoruna" tolik nebolí, ale několik tisíc má větší váhu. Myslím, že toto platí i v nějaké jiné zemi. Děkuji. (Hanka) Odpověď: Kupodivu to platí i ve vyspělých státech a moje stanovisko je ano. Pane Humle, jak se díváte na možnost zavést na některých dálnicích v ČR rychlost 160 km/h? (Jirka) Odpověď: Ano, ale jen někdy a někde Vracím se k mému již položenému dotazu. Text k přepravě psa zní: "Při přepravě živých zvířat nesmí být ohrožena bezpečnost řidiče, přepravovaných osob ani zvířat a ani bezpečnost provozu na pozemních komunikacích". Obecně srozumitelné znění tohoto zákona však nesděluje, co pro onu bezpečnost při přepravě svého psa v autě máme učinit. Stačí, když malý pes jezdí před předním sedadlem a přivázaný? (Hrušková) Odpověď: Přesně jak jsem odpověděl. Není nic stanoveno, když to bude poslušný pes, který si lehne na sedadlo nebo podlahu u spolujezdce a spí, udělal jste vše. Zdravím,pane Humle mluví se o povolení určitého množství alkoholu v krvi. Jaký je Váš názor. Známe naše lidi, bude to jistě zneužíváno. (Jan) Odpověď: Jednoznačné ne alkoholu. Nulová tolerance je jediné řešení. Policie by však měla pochopit, že 0,06 %o na elektronickém měřicím přístroji je opravdu nula a nevozit člověka na krev. Pane Huml,myslíte si,že policie jde správným směrem? (Mirek) Odpověď: Nemyslím. Ještě jsem neviděl rozumnou koncepci. Ale snaha na straně pane Červíčka určitě je. Mají málo lidí, příliš mnoho velitelů a zbytečně dlouhé školství. Reorganizace je podle mého soudu nutná, ale nebude nikdy důsledně provedena. Musel by ji narýsovat někdo zvenku. Mohl byste mi poradit, co si mám myslet o zaparkovaných vozech trvale se opakujících návštěvníků restauračních zařízení v poměrně malém městečku (příslušníci policie je musí znát minimálně "od vidění") a jejich nasedání za volant po opouštění těchto zařízení? Jinak jste mi sympatický a relativně Vám důvěřuji. Děkuji. (Hanka - Plzeňsko) Odpověď: V dobách dávno minulých jsme řešili posíláním policistů z jednoho okresu sloužit jednu dvě směny do druhého okresu Dobrý den, velice by mě zajímalo, proč nejsou tvrdě, finančně, postihovaný chodci, jako řidiči. Chodci se chovají jako ovce a když se stane neštěstí, tak to odnese řidič. Chodec, když jde na červenou, tak dostane maximálně pokutu 100Kč, zatímco řidič několik tisíc. Řidič musí svítit i ve dne a opilý chodec se potácí v noci neoznačený, tudíž neviditelný. Proč jsou dma odlišné metry. Zdravím (Ivana) Odpověď: Asi máte pravdu a jde opravdu o dvojí metr. Dobrý den,marně jsem v nové vyhlášce hledala přesný popis toho, jak převážet v autě malého psa. Prosím o odkaz na paragraf vyhlášky, kde je to definováno. (Hrušková) Odpověď: V zákoně ani vyhlášce nic nenajdete. Je to "zavazadlo" jako každé jiné a nemělo by být schopné vás třeba při nehodě zranit. Nebo za jízdy rozptýlit. Dobrý den, jak se díváte na výši pokut podle našeho zákona? Nezdají se Vám neúměrně vysoké? A co povinné zákazy činnosti, které se neukládají ani za trestné činy, ale za přestupky ano. Nemělo by se to změnit? (Honza) Odpověď: Byl jsem příznivcem dolní hranice při ukládání pokuty za přestupek - je to protikorupční opatření. Ale dnešní stav je takový, že ta trestný čin je mnohdy mírnější trest než za přestupek a to není správné a mělo by se změnit. Dobry den, co říkáte na to jak se jezdi na silnicích? Je to hrůza! Jaký trest dostane člověk, který zaviní autonehodu, nebyl pod vlivem alkoholu a zabije nevinného člověka? Stalo se to 13.2.2008, zemřela zbytečně 16letá dívka, v autě byla ještě 2letá holčička, maminka v 8.měíci a otec, ti měli lehčí zranění. Tomu, co to zavinil se samozřejmě nestalo nic. Neexistuje spravedlnost! (JANA) Odpověď: Nevěřím, že pokud nehodu zavinil, nic se mu nestane. Spravedlnost je sice slepá, ale snad to s námi ještě není tak zlé. Na druhou stranu každý případ se musí posoudit samostatně. Pane Huml jak moc se vás osobně dotklo, že jste musel odejít od policie (Karel) Odpověď: Trvalo mi víc jak rok, než jsem se s tím smířil. Odešel jsem, aniž bych si podal samostatnou žádost. Zdravím, chodci si přednost vysloveně vynucují. Vlezou do silnice bez rozhlédnutí a neuvědomí si, že auto nezastaví na půl metru. Mockrát se mi též stalo, že přechod je třeba 5m od nich a když jim nezastavím a nepustím je, tak ještě nadávají. Nechtělo by dělat velké akce na kontroly chodců? Ale ne jim jen udělat tytyty. (Eva) Odpověď: Máte pravdu. Proto by bylo dobré v zákoně mít uvedenu povinnost, aby nejprve ukázali a pak teprve mohli vejít na přechod. Akce se občas dělají. Podle jakého zákona může policie pokutovat překročení stanovené rychlosti podle zákona o pozemních komunikacích č. 361/2000 o 10 - 20 km/hod? V přestupkovém zákoně č. 200/1990 je přestupek definován jako překročení rychlosti v obci o 30 km/hod, a mimo obec o 50 km/hod? Pokuta může být stanovena pouze za přestupek. Je přestupkový zákon nadřazen různým vyhláškám? Jsou tyto vyhlášky z tohoto důvodu neplatné? Děkuji (Honza) Odpověď: Přečtěte si obě právní normy pořádně. Já tam problém nevidím. Pokuta se dnes dává podle přestupkového zákona. Dobrý den.Prosím o váš názor na to,že by se uložila malá povinnost i chodcům kteří chtějí použít přechod.Například to,že by třeba před vstupem na přechod dali znamení předpažením ruky.Už se mi stalo že jsem chtěl nechat přejít skupinku u přechodu a pak se ukázalo že tam drbou důchodci nebo maminy s kočárky.Děkuji za váš názor. (Tsantsa) Odpověď: Dobrý den všem. toto je rakouský model, líbí se mi a považoval bych jej za vhodný
