Jeep Wrangler - již z překladu názvu, který označuje hlídače koní, je jasné terénní zaměření tohoto vozu. A když se v nabídce českého zastoupení objevila jeho exportní prodloužená verze unlimited s naftovým pohonem, rozhodl jsem se jej důkladně vyzkoušet. Velmi těžce se hledá v naší republice legální možnost dostat tenhle vůz v terénu do nesnází. I když se po lese jezdit nesmí, podařilo se mi díky známému vyzkoušet schopnosti wranglera na soukromém území, kde jsem měl možnost ověřit si nejen trialové dovednosti tohoto dělníka a sportovce v jedné karosérii, ale třeba i brodivost a jízdu v blátě. Naštěstí jsem měl obuty skvělé pneumatiky do terénu, které jsou ale slušným kompromisem i pro celkem tichou a bezpečnou jízdu pro zpevněné silnici. Za deset litrů nafty I když ve Spojených státech je pohonnou jednotkou prověřený šestiválec 3,8 V6 (205 k), pro starý kontinent si americká automopověď bilka přichystala i zde oblíbenější vznětovou verzi. Čtyřválec 2,8 CRD známe ještě z modelu Cherokee, v terénnějším wrangtovně leru má ale o 14 koňských sil vyšší výkon. V kombinaci s manuální redukovanou šestistupňovou převodovkou dosahuje v pohodě spotřeby okolo deseti litrů na silnici a průměrných dvanácti litrů nafty v terénu, takže se řidič nemusí obávat přílišného průvanu v peněžence ani při dnešních cenách pohonných hmot. Jízdní vlastnosti jsou pak skutečně skvělé, což jsem i jako "off-roadový laik" dokázal při potlačení strachu zejména při bočních náklonech poznat. Silniční pohon zadních kol lze při rychlosti do 80 km/h přehodit na 4x4 i za jízdy, pro redukované rychlosti je pak samozřejmě nutné zastavit. Bonbónkem je odpojitelný přední stabilizátor, pro zdolání i toho nejhrubšího terénu je pak nutné aktivovat 100 % uzávěrky předního i zadního diferenciálu. V tomto režimu je ale nutné popojíždět jen pomalou rychlostí. Výbava s dobou Historie modelu Wrangler sahá až do roku 1942, kdy Jeep začal americké armádě dodávat model MJ (Military jeep). Jeho civilní verze CJ (Civilian jeep) se představila v roce 1945 a vyráběla se s obměnami až do roku 1986, kdy ji nahradil právě wrangler. S dobou šla i výbava - dříve spartánsky vybavený drsný off-road si ponechal své jízdní vlastnosti, ale posádku dovede hýčkat elektrickými okny, klimatizací, navigací s dotykovým displejem či sundavacími pláty střechy. I ty se podepsaly na relativně nízké hmotnosti 1800 kg, což pomáhá dobrým jízdním vlastnostem. Resumé je tedy jasné: Jeep Wrangler je ve svých pětašedesáti stále vitálním sportovcem.