Klouže to a klouže! Zimní podmínky nastaly letos na našich silnicích hodně brzy. Abyste za ježdění nemuseli platit daň v podobě pokroucených plechů či ještě nějakou horší, přináší Nedělní Blesk několik rad, jak se vyhnout potížím. Snad nejdůležitější zásadou je, že při ježdění v zimě je nutné předvídat a přemýšlet ještě daleko více než v jiném ročním období. Nejzrádnější jsou teploty kolem nuly. Zatímco v nížinách bude suchá silnice, v lesních úsecích a na mostech se setkáte s náledím, a pokud vyjedete na nějaký větší kopec, může vás překvapit asfalt pokrytý sněhem. I mnohé činnosti, které máte doslova zautomatizované, je v zimě třeba mnohdy dělat úplně jinak. Platí to, i když máte namontované zimní pneumatiky či dokonce pohon všech čtyř kol. Rozjíždění a jízda do kopce Aby kola nezačala prokluzovat a nezahrabala se například při vyjíždění z parkoviště do sněhu, je třeba se rozjet velmi zvolna a pomalu zrychlovat. Někdy pomůže rozjezd na dvojku. Také do zasněženého či zledovatělého kopce je lepší (kvůli zamezení prokluzování) jezdit raději na vyšší rychlostní stupeň než za jiných podmínek. Průjezd zatáčkou Ještě důležitější než v jiných ročních obdobích je snížit náležitě rychlost již před vjezdem do zatáčky a najet si tak, aby nebylo nutné korigovat směr uvnitř. Veškeré pohyby volantem musí být jemné a plynulé. Prudké trhnutí řízením bude na sněhovém či zledovatělém povrchu znamenat smyk. Brzdění a jízda z kopce Jako by byl z křehkého skla. Tak jemně je třeba šlapat na brzdový pedál, pokud je pod koly auta sníh či led. Pokud nemáte ABS, brzděte přerušovaně. Jen tehdy, když kola nejsou zablokována, je totiž možné v případě potřeby měnit směr. Aby se řidič rizikovému zacházení s brzdou co nejvíce vyhnul, je třeba ke zpomalení auta využívat zejména brzdný moment motoru. Co když i přesto nastane krize? Někteří řidiči jízdu smykem milují a vyhledávají ji, většina se však okamžiku, kdy vůz opouští zamýšlenou stopu a hrne se ze silnice, velice děsí. Pokud někdo dostane smyk poprvé, většinou ho to překvapí a jen málokdy zareaguje správně. Je tedy důležité vědět co dělat nejen teoreticky, ale také si podobnou situaci zkusit vyřešit na bezpečném místě. Využít lze služeb různých škol smyku, ale dobrá je i praxe na zasněženém prázdném parkovišti u supermarketu. Nejdůležitější ze všeho ale je, abyste v případě smyku zachovali chladnou hlavu a i když jste podobnou situaci "naživo" nikdy neabsolvovali, naučte se jí alespoň teoreticky řešit. Nikdy nevíte, kdy se vám to bude hodit.


Nedotáčivý smyk Blížíte se k zatáčce, ale zjistíte, že jste moc rychlí a auto nezvládne zatočit požadovaným směrem. Řešení? Přestanete šlapat na plyn a volantem nadále citlivě točíte tam, kam zamýšlíte jet. Zásadní chyba? Prudké brzdění! Tento druh smyku bývá častější u vozů s pohonem přední nápravy.
Přetáčivý smyk Projevuje se tím, že při průjezdu zatáčkou má zadek auta najednou snahu předběhnout předek. Řešení? Opět je nutné ubrat plyn, ale ještě důležitější je okamžité natočení volantu tam, kam směřuje zadek auta. Zásadní chyba? Natočení volantu na nesprávnou stranu! Postihuje častěji vozy s poháněnou zadní nápravou.