Až napadne i v nížinách první sníh, budou u pneuservisů dlouhé fronty aut čekajících na přezouvání. Proto Blesk radí neotálet a už teď se objednat do pneuservisu. Kdy přezout? Právě teď. Pokud bydlíte na horách, nejpozději teď. Obecně platí důležitá zásada, že pokud teploty spadnou pod +7 Celsia, je už lepší jezdit na zimních pneumatikách. Jak se rozezná zimní pneumatika od letní? Označuje se písmeny M+S na boku, případně symbolem vločky. Zkušenější motoristé ji poznají i pouhým pohledem na vzorek. Jednotlivé bloky dezénu totiž obsahují ještě takzvané lamely. Co umí zimní pneumatika? Zimní pneumatika má specifický tvar, který si líp poradí s odstraněním vody pod sebou, tedy tak snadno neuklouzne. Má také mnohem lepší jízdní vlastnosti, protože má hlubší dezén a více drážek než letní pneumatika. Zimní pneumatika je vyrobena ze směsí s obsahem siliky, které se lépe přizpůsobují chladu a umožňují lepší brzdění. Kolik stojí? Na nejběžnější osobní automobily, Škody Felicie a Škody Fabie, se dají pořídit nové, originální pneumatiky okolo tisíce korun za kus. Pokud vlastníte vůz střední třídy, například VW Passat, budete muset zaplatit minimálně dva a půl tisíce korun. Proč na všechna čtyři kola? Pokud se namontuje zimní pneumatika pouze na hnací nápravu, riskujete například při přidání plynu smyk zadní nápravy. Vůz také hůře zatáčí. Proč je lepší komplet? Pokud nenajezdíte tolik kilometrů, že zimní pneumatiky opotřebujete během jediné sezony, je lépe mít jak zimní, tak letní pneu namontované na samostatných discích. Dnes existují i litá kola, která bez problémů odolávají soli a jiným zimním nástrahám. Navíc si je můžete v takovém případě měnit sami, což znamená roční úsporu cca 1000 korun. Jak ukládat pneu? Je dobré pneumatiky před demontáží označit, kde byly umístěny. Díky tomu je na jaře můžete vyměnit tak, aby se vyrovnalo opotřebení. Je dobré je omýt, vyjmout kamínky z drážek. Pokud jsou na discích, lze je skladovat buď zavěšené nebo položené. Samotné vyzuté pneumatiky se skladují nastojato nebo na plocho. Zásadně nesmí být uskladněny poblíž paliva, ředidel a podobně.


Test zimních pneu: zavedené značky vítězí Pokud kupujete nové zimní pneumatiky, sázka na známé značky se vyplatí. To je jednoznačný výsledek srovnávacího testu zimních pneumatik, který společně udělaly německý a rakouský automotoklub. Z cenového průzkumu Blesku pak vyplynulo, že vítězné pneumatiky jsou obvykle zhruba o třetinu dražší než ty ostatní. Testovaly se pneumatiky dvou rozměrů. První 155/70 R13 se hodí zejména pro menší starší vozy, například pro Opely Corsa, Fordy Fiesta, Fiaty Punto či Renaulty Clio. Bylo by je možné obout například i na Škody Felicie a Favority. Druhý rozměr pneumatik (205/55 R16) je určen pro vozy střední třídy. Ze škodovek se týká hlavně octavií a superbů. Pneumatiky byly nakonec ohodnoceny hvězdičkami. Tři znamená velmi dobrou pneumatiku, dvě dobrou, ty s jednou jsou doporučené s výhradami. Mezi ty se zařadila i pneumatika Barum Polaris 2, která příliš neuspěla na mokré a zledovatělé silnici.