V základní výbavě máte ABS, ASR, a chcete si připlatit za ESP? Motor je dvoulitrové TDI. Pokud se o automobily nezajímáte, můžete si při jednání o koupi auta připadat jako v ději známé písničky Ivana Mládka. Co vlastně jednotlivé zkratky znamenají a co uváděné systémy umějí? Blesk vám pomůže s orientací alespoň v základních zkratkách a pojmech. 1. TDI, TDCI, TFSI, CDI a další zkratky označují typ motoru. Pokud je součástí písmeno T, jde obvykle o motor s turbodmychadlem. Písmeno D zase obvykle naznačuje, že motor spaluje naftu. 2. Dešťový senzor - Reaguje na změnu světla, když na sklo začnou dopadat dešťové kapky a spustí stěrače. 3. ESP (Electronic Stability Program) - Také využívá systému ABS. Sám dokáže porovnat míru natočení volantu a poloměr zatáčení auta. Pokud zjistí, že tyto hodnoty nejsou ve správné relaci, přibrzdí jedno či více kol a tím zabrání vzniku nedotáčivého i přetáčivého smyku. V japonských vozech je obdobný systém označen VSC a existují i další. 4. ISOFIX - Kovové úchyty pro pevné spojení dětské sedačky s karoserií auta. Bohužel zapojit do nich lze obvykle jen sedačky z originálního příslušenství té které značky. 5. AWD (AllWheel Drive) - Pohon všech kol. Někdy bývá prostě označen matematicky 4x4. 6. Brzdový asistent - Rozezná, kdy řidič panicky brzdí a sám na maximum zvýší tlak v brzdné soustavě. Díky tomu auto rychleji dokáže zastavit. 7. ABS (Anti Block System) - Je už prakticky ve všech současně vyráběných automobilech. Díky tomu, že elektronika dokáže vyhodnotit, kdy se to které kolo při brzdění dostává do smyku a následně náležitě zmenší tlak v brzdné soustavě, je možné i při prudkém brzdění vůz řídit. Bývá doplněn o další elektronické pomocníky. Například ASR, který při prudké akceleraci zabraňuje smyku tím, že přibrzdí protáčející se kolo.


Co ještě je dobré vědět: Hodnota točivého momentu - jde o vyjádření výkonu motoru, z něhož lze zjistit charakteristiku motoru. Důležité je proto i vědět, v jakých otáčkách je točivý moment nejvyšší, a tudíž motor pracuje nejfektivněji. Naftové motory mají obvykle vysoký kroutící moment již v nízkých otáčkách, je však využitelný jen v jejich malém rozsahu. Systémy (zatím) pro dražší vozy: ACC (Active cruise control) - jde o tempomat, který s pomocí radaru dokáže sám udržet přiměřenou vzdálenost od vpředu jedoucího vozu. HUD (Head-up displey) - Obdoba toho, co mají k dispozici vojenští piloti ve stíhačkách. Na čelním skle se zobrazují nejdůležitější informace o provozu auta či jízdní situaci. Parkovací kamera - přenáší obraz z kamery na zadní části vozu, na displej u řidiče. Systém monitorování řidiče - sleduje mimo jiné i oči řidiče, a pokud nesleduje situaci na silnici či usíná, spustí varovné signály. V případě potřeby i sám připraví auta na náraz, aby zmenšil následky.