Model MX-5 značky Mazda se od dob své premiéry v roce 1989 zapsal do povědomí zdejších motoristů velmi výrazně. Tohle letní vozidlo pro dva poskytuje díky zadnímu náhonu velkou radost z řízení. S radostí jsem si tedy na jeden z prázdninových týdnů naplánoval test vozu, který se líbí už téměř dvacet let. O tom, že "em-iks-pětka" je pro některé motoristy skutečným kultovním vozem, svědčí to, že i u nás mají majitelé a příznivci těchto vozů svůj klub, pořádající mimo jiné srazy a společné vyjížďky. Když jsem tedy testoval nejnovější model s pevnou stahovací střechou "roadster kupé", pozoroval jsem často zvýšený zájem ostatních. I když si dvoumístné autíčko na první pohled zachovává stále stejné linie jako předcházející dvě generace, při bližším zkoumání je to zcela moderní sportovní automobil. Eunos a Miata V duchu tradic země vycházejícího slunce není název vozu po celém světě jednotný. Na domácím, japonském trhu se model jmenuje Eunos roadster, mimo Evropu je známý pod názvem Mazda Miata. Nabídka motorů v současné generaci v Evropě zahrnuje dva čtyřválce: slabší 1,8 (126k) a testovaný dvoulitr o výkonu 160 koňských sil, jenž je na starém kontinentě nabízen ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou. Dojem z vozu je proti předchozí generaci mnohem lepší, subjektivně znatelná je zejména mnohem větší tuhost karosérie při jízdě po nerovnostech. Perfektní je zejména držení stopy a přesnost řízení, vůz jde skvěle "za volantem". Brzdy jsou vzhledem k celkové hmotnosti vozu 1365 kg bohatě dimenzované i pro opakované brzdění z vyšších rychlostí. Pro styl brzda-plyn ale tohle auto stavěné primárně není, přesto ke spíše točivému charakteru motoru citlivě odstupňované "kvalty" umožňují dravou sportovní jízdu, přičemž díky střídmému čtyřválci zůstává spotřeba benzínu na 100 km na jednociferné úrovni. Všude modře Výbava je u všech verzí, tedy obou motorů i plátěné a pevné střechy, nadprůměrně bohatá. Čtveřice airbagů, lité disky kol či automatická klimatizace a protiprokluzový elektronický systém TCS je standardem jak u nižší verze Challenge, tak u vyšší Revolution. Dvoulitr se však dodává výhradně ve vyšší verzi výbavy, a tedy nepostrádá vyhřívaná sedadla, xenonové světlomety, akustický systém renomované značky Bose, sedmnáctipalcová kola, tlumiče Bilstein, elektrické ovládání skládacího hardtopu a samosvorný diferenciál. Celkově tak vůz poskytuje pěkné zážitky za cenu sice vyšší než u nejlacinějších roadsterů na trhu, přesto nabízí kvalitní zpracování, výkonný motor a díky dlouholetým zkušenostem výrobce je ve všech ohledech plně srovnatelný s luxusními roadstery typu Audi TT nebo BMW Z4. Příjemně navíc překvapí i zavazadlový prostor, který se přes deklarovaný objem v praxi zdá mnohem větší. Autor je automobilový závodník.