Druhá generace supersportovní varianty oblíbeného civiku se do automobilové historie jistě zapíše jako jedno z unikátních aut, a to nejen svým vzhledem, ale i použitou technikou. Motor s variabilním časováním a zdvihem ventilů totiž nabízí u atmosférických agregátů nevídaný litrový výkon přes sto koňských sil. Sportovní honda má skutečně šanci stát se podobnou ikonou, jakou je již dlouhou dobu třeba VW Golf GTI. Většina sportovních verzí vozů C segmentu včetně zmíněného golfa v poslední době podlehla trendu kompromisu mezi luxusem, pohodlím a nadupaným motorem, což se pro některé motoristy rovná zejména s ohledem na naladění podvozku ztrátě ryzí sportovnosti. Po týdenním testování "tajpru" nebo "tapíra", jak tomuhle vozu někteří čeští nadšenci přezdívají, musím konstatovat, že to rozhodně není případ tohoto automobilu. Ostře nabitý interiér To samozřejmě neznamená, že zde luxusní prvky chybějí. Civic Type-R se dodává ve dvou verzích výbavy, Race (vhodná na přestavbu na závodní účely) a Plus, která obsahuje vše, co dnešní motorista ve svém automobilu ocení. Tedy nejen xenonové světlomety, duální automatickou klimatizaci, stěrače s dešťovým senzorem či autorádio s přehrávačem CD i ve formátu MP3, ale i vizuálně hodnotné prvky, jako je volant v kůži s červeným prošitím (mimochodem mimořádně ergonomický), hliníkové pedály a hlavici řadicí páky a chromovaný kryt víčka nádrže. Stranou nezůstala ani bezpečnost: "tajpr" má čelní, boční a hlavové airbagy plus ABS se stabilizačním systémem VSA. Zkrátka a dobře, připočtu-li opravdu perfektní hluboká přední sedadla, možnost jejich výškového nastavení a volant seřiditelný v obou osách, máme tu, alespoň co se týče pocitu za volantem, skvělý "hot-hatch". A i když u tohoto auta primárně nehraje roli vhodnost k přepravě nákladů, nesmím zapomenout na ryze praktické řešení sklopné lavice zadních sedadel. Přes díry jen rychle Podvozek je skutečně "type race". Nekompromisní. Tvrdý. Při pomalé jízdě po nerovnostech až nervy drásajícím způsobem. Jediným receptem na odstranění tohoto pocitu je správně se naučit koordinovat plné sešlápnutí pravé nohy a rychlý pohyb pravé ruky na vynikajícím způsobem umístěné kulise řadicí páky. Dráhy řazení jsou sportovně přesné a krátké, atmosférický dvoulitr reaguje velmi pružně, zejména pokud řidič dokáže držet otáčky mezi hodnotami pět a osm tisíc. Tam se totiž probudí systém i-VTEC a nastává i akustický zážitek. Není proto divu, že ve dvoulitrové produkční třídě ve většině automobilových závodů nemá tenhle vůz konkurenci. Sériové 201 koňské síly totiž většina konkurence dosáhne jen díky dopingu turbodmychadla. Ale zpět k receptu na odstranění nepříjemných pocitů z tvrdého podvozku. Jediné řešení je rychlost, kterou tenhle vůz od řidiče vyžaduje. Nechci v žádném případě navádět k nebezpečné jízdě, ale tohle auto chce zkušeného řidiče, jenž si jízdu s ním dokáže bezpečně užít. Pak se i auto odmění, třeba i příznivou spotřebou do 12 litrů naturalu i při jízdě brzda-plyn. Zkrátka a dobře, Civic Type-R je výjimečným vozem, který má velmi málo nedostatků, zdaleka ne každý řidič to ale dokáže ocenit.