Uplynulo čtyřicet let ode dne, kdy Mazda představila model Cosmo Sport s rotačním motorem (na snímku). Dvourotorový wankel o zdvihovém objemu 982 cm3 produkoval 110 koní, což bylo tehdy úctyhodné číslo. Navzdory četným úskalím, jež toto konstrukční řešení provázejí (viz níže), se Mazda rotujících pístů nikdy nevzdala a v průběhu let uvedla celou řadu takto poháněných modelů. Jediná dnes dostupná Mazda s Wankelovým motorem je čtyřdveřové kupé RX-8. Jeho dva rotory o celkovém objemu 1308 cm3 vyvinou 231 koní a 211 Nm. Automobilka pokračuje ve vývoji vodíkové verze, která je již v relativně pokročilé fázi. V Japonsku jezdí několik kusů vodíkové RX-8 v běžném provozu a jeden z prototypů nedávno úspěšně zdolal demonstrační čtyřiadvacetihodinovou jízdu. Díky Mazdě dosáhl rotační motor slávy i v motoristickém sportu: v roce 1991 vyhrála Mazda 787B závod 24 hodin Le Mans.
Mazda slaví 40 let s motorem Wankel

Mazda Cosmo Sport
(autor: autoweb.cz)
Zpět
na
Písty kroužící okolo stěn válce většina ostatních dávno zavrhla, ale Mazda v nich vidí budoucnost