Zeptáte-li se některého fanouška terénních automobilů na Fordův model Ranger, většinou se vyjádří pochvalně. Ford Ranger je totiž posledním nejaponským "skautem" mezi japonskými terénními pick-upy, i když je to v jádru také Asiat. Nový model se vyrábí v Thajsku, odkud pocházela i jeho předchozí generace. V terénu je nový ranger skvělý, to jsem si musel vyzkoušet prakticky hned po jeho převzetí. Zvládá slušné náklony a vyjede opravdu téměř kamkoliv, dovolí-li mu to přesahy předního a zadního nárazníku. Vyrábí se ve třech verzích, kromě testované double cab s plnou obsaditelností je k mání navíc super cab - "něco mezi" - a v České republice spíše ojedinělá dvoumístná single cab, kterou na našem trhu většina konkurence nenabízí. Ta má navíc největší ložnou plochu ve své třídě. U všech provedení je vůz homologován v kategorii N1, umožňuje tedy odpočet DPH. Moderní diesel V Evropě jsou všechny terénní užitkové vozy dodávány výhradně s dieselovými čtyřválci o objemu 2,5 litru. Jinak tomu není ani u rangeru, ten je poháněn přímovstřikovým turbodieselem Duratorq TDCi s technologií commonrail. Motor oproti svému předchůdci dosahuje vyššího výkonu i točivého momentu při nižší spotřebě. V terénu jsme dokázali jezdit za 10 až 11 litrů nafty na 100 km. Turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek poskytuje plošší křivku točivého momentu a rychlejší odezvu na plyn. Nová pohonná jednotka je také výrazně kultivovanější díky vysokotlakému vstřikování paliva a dvojici vyvažovacích hřídelí. Proti předchozí generaci musím vychválit řazení, které je nyní přesnější a uživatelsky laskavější. XLT jako extra luxus Celková robustnost vozu a jeho využitelnost při přepravě nákladů do míst nepřístupných osobním vozem jsou stejné u všech verzí, přesto jsou mezi jednotlivými provedeními velké rozdíly. U pětimístné verze double cab za základní cenu uvedenou v tabulce nemáte téměř nic (bez klimatizace, elektricky ovládaných oken a zrcátek, ABS a centrálního zamykání), naopak za 734 900 Kč bez DPH je vůz vybaven téměř vším. Nám dovozce zapůjčil dokonce nejluxusnější verzi XLT upgrade (864 990 Kč bez DPH), která je luxusně vybavena třeba koženými sedadly, leštěnými rámy či audiosystémem s měničem na šest CD a přehrávačem formátu MP3, zadními parkovacími čidly či koly z lehkých slitin. Takto vybavený vůz většina konkurentů v nabídce nemá, za relativně zajímavou cenu tak může ranger směle konkurovat drahým plnokrevným off-roadům. Autor je automobilový závodník