Zimní boty i oblečení už jste zřejmě odložili do krabic a teď nastal čas i na to, zbavit zimního obutí svého plechového miláčka. Není ale nutno spěchat. Pokud jsou totiž ještě ráno teploty kolem nuly, či dokonce pod ní, je lepší jezdit stále na zimních. Jízda se zimními pneumatikami ani při odpoledních teplotách kolem 10 až 15 stupňů se totiž od té s letními téměř neliší. Pokud na auto budeme obouvat již použité letní pneumatiky, měli bychom si být jisti, že jsou v pořádku a mají i dostatečně hluboký vzorek. Zákon sice udává minimální hloubku dezénu 1,6 mm, ale obecně platí, že široké nízkoprofi lové pneumatiky mají kritickou hloubku již kolem 3 mm. Takto hluboký dezén již hůře odvádí vodu a riziko vzniku aquaplaningu je vysoké. I když se leckdy zdá výhodné koupit pneumatiku starší, ale od prestižního výrobce a s dostatečně vysokým vzorkem, odborníci takové počínání příliš nedoporučují. Největším rizikem je neznámý původ této "gumy" a možnost skryté vady. Kromě toho se na ně zpravidla nevztahuje záruční lhůta. Nevyplatí se ani protektory. Nejsou o moc levnější než nové pneumatiky a navíc kvůli své větší hmotnosti snižují komfort jízdy a zvyšují opotřebení důležitých součástek.
Otázky a odpovědi kolem pneumatik: Kolik let je možné bezpečně používat jednu a tutéž zimní (letní) pneumatiku? Tuto dobu nelze jednoznačně určit, protože záleží na mnoha faktorech (zda se pneumatika používá nebo pouze skladuje, v jakých podmínkách a podobně). Je ale nutné si uvědomit, že pneumatiky postupně stárnou a ztrácí své původní vlastnosti. Při jízdě na starších pneumatikách je třeba přizpůsobit i styl jízdy a rychlost. Jak často by se měl kontrolovat tlak v pneumatikách a proč? Tlak v pneumatikách by se měl kontrolovat jednou za dva týdny. Zásadně měříme na studených pneumatikách. Předejde se tak nerovnoměrnému opotřebení a zajistí se dobrá životnost pneumatik. Jízdou na podhuštěných pneumatikách navíc poněkud zvyšujeme spotřebu paliva a také riskujeme jejich poškození, ke kterému jsou potom o dost náchylnější. Lze na pneumatikách poznat, že s vozem není něco v pořádku? Každá pneumatika velmi dobře zobrazuje aktuální stav vozidla. Nerovnoměrně sjetý dezén pneumatiky vždy signalizuje nějaký problém. V takovém případě je dobré nechat si odborně zkontrolovat geometrii vozu. Zpravidla se tak předejde mnohem horšímu poškození vozidla. Na otázky odpovídal expert Barum Continental Jiří Hradil
ADAC test letních pneumatik 155/70 R13 T (2007) model celkové hodnocení Continental EcoContact 3 *** Pirelli P3000 Energy *** Bridgestone B250 *** Hankook Optimo K715 ** Ceat Spider ** Barum Brillantis ** Semperit Comfort Life ** Dunlop SP 30 ** Michelin Energy E3B ** Maloya Crono 470 t ** Norauto Prevensys ** Sava Perfecta * Pneumant PN 250 * BFGoodrich Touring - Matador Stella MP15 - Kumho Solus KH 15 - ADAC test letních pneumatik 205/55 R16 V (2007) model celkové hodnocení Pirelli P7 *** Continental PremiumContact 2 *** Bridgestone Turanza ER 300 *** Uniroyal rallye 550 *** Vredestein Sportrac 3 *** Dunlop SP Sport Fastresponse *** Michelin Primacy HP ** Fulda Carat Progresso ** Hankook Ventus Prime K 105 ** Goodyear Excellence ** Firestone Firehawk TZ 200 FS ** Kumho Ecsta SPT ** Nokian NRVi ** Avon ZV3 ** Marangoni Vanto * Falken Ziex ZE512 - tři hvězdičky znamenají velké doporučení, dvě doporučení, jedna doporučení s výhradami a pneumatiky s minusem ADAC nedoporučuje
NEJDŮLEŽITĚJŠÍ CENY * nová letní pneumatika: od 800 Kč * plechový disk: cca 650 Kč * litý disk: cca 2000 Kč * přezutí pneumatiky: od 100 Kč * jde o rozměr 165/70 R 13, tedy o kola na nejrozšířenější auto v Česku, Škodu Felicia