Jak nenaletět při nákupu auta z dovozu? Kvůli jaké fatální chybě umíráme na silnicích? Prozradí Odborníci na telefonu Blesku
-
Nevíte si radu při výběru auta? Čeká vás autoškola? Trápí vás zlověstně rozsvícené kontrolky na palubní desce? Nebo jen prostě nevíte, jak naučit dítě bezpečnému pohybu v provozu před jeho první samostatnou cestou do školy? Zeptejte se už v úterý od 10 do 12 hodin na radu profesionálů.
- 1.
Autoškoly a zákony
Odborník: JUDr. Ing. Ondřej Horázný, Předseda Asociace autoškol a advokát
Tel: 225 977 721
Více než každý druhý v Česku (přes 6 milionů obyvatel) má řidičské oprávnění na osobní auto. Všichni z nich si prošli autoškolou a někteří i opakovaně.
Absolvování autoškoly je pro mladé něco jako průkaz do světa dospělých a často i podmínka pro získání dobré práce. Přesto se mnohdy při pohledu na realitu českých silnic zdá, že řada z těch, kdo sedí za volanty aut, v autoškole minimálně nedávalo pozor. Vždyť jen v loňském roce rozdali policisté téměř 180 tisíc bodovaných pokut za rychlost, přes 66 tisíc pokut za jízdu bez pásů a přes 51 tisíc pokut za telefonování za volantem.
Právě na notorické silniční piráty a řidiče nebezpečné svému okolí by měl dopadnout bodový systém. Jeho důsledkem je v případě opakovaného páchání přestupků ztráta řidičského oprávnění, jehož navrácení je podmíněno přezkoušením v autoškole a absolvováním dopravně psychologického vyšetření. A k osvěžení předpisů pomohou i kondiční jízdy, které si mohou objednat ti, kdo za volantem dlouho neseděli.
Tyhle zákony by měl znát každý řidič:
*Pravidla silničního provozu - Zákon č. 361/2000 Sb., o silničním provozu
*Přestupkový zákon - Zákon č.250/2016 Sb. o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich
*Správní řád - Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád
Zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích
- 2.
Chytáky v zahraničí
Odborník: Igor Sirota, mluvčí automotoklubu ÚAMK
Tel: 225 977 722
Chystáte se na lyže za hranice, nebo už teď plánujete letní dovolenou autem? Pak si zjistěte především pravidla, která se v zahraničí mohou od těch našich lišit. Některé nešvary, které u nás vídáme dnes a denně, jsou v zahraničí tvrdě pokutovány a hlídá je třeba jen dopravní kamera.
Ta vám kupříkladu v Rakousku či Německu dokáže změřit i mírné překročení rychlosti, ale odhalí dokonce i telefonování za volantem, předjíždění zprava či nedodržení bezpečné vzdálenosti. I výše pokut vás může překvapit. Třeba 230 Eur (6000 Kč) za manipulaci s telefonem za jízdy v Itálii, sebrání registračních značek a pokuta až 130 tisíc (5000 eur) za špatný technický stav vozu v Rakousku nebo hasicí přístroj, který se vyžaduje v rámci povinné výbavy v Polsku.
- 3.
Bezpečné řízení
Odborník: Jiří Patera, instruktor bezpečné jízdy a bývalý závodní jezdec
Tel: 225 977 723
Podzim je na silnici nejnebezpečnější čas, kdy se brzy stmívá a na vozovce se často objevuje i zvěř. Mlha, šero a déšť komplikují život řidičům a vzniká díky nim i řada nepředvídatelných situací a karambolů. Velké části z nich lze přitom zabránit a podle odborníků za jejich vznik může především řidič. Ten totiž musí předvídat, v očekávání nebezpečí zpomalit a co je nejdůležitější - správně brzdit. A nemusíte zrovna jezdit jako závodník, na krizové situace bohatě stačí i jízda v rámci rychlostních limitů.
Dnešní vozy jsou silnější, než byly dříve a jsou doslova prošpikované technikou, která řidiči pomáhá. Nakonec je to ale stejně řidič, kdo svým chováním karambolům brání, nebo jim jde naproti. Fyzikální zákony totiž nezruší ani elektronika.
Je lepší dobře nabourat, než se špatně vyhnout.
Dodržování bezpečné vzdálenosti Češi neumí. Řadě nehod by to přitom zabránilo.
Jezdit rychle umí každý, brzdit ne. Ani v autoškole se to často nenaučíte.
S každým svým vozem byste si měli vyzkoušet, jak v krizové situaci reaguje. Předtím, než k ní dojde naostro.
- 4.
Kvalita ojetin
Odborník: Ing. Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia
Tel: 225 977 724
V minulosti bylo auto z dovozu symbolem kvality za rozumnou cenu. U mírně ojetých automobilů pocházejících z německy mluvících zemí se ani moc nepátralo po skutečné servisní historii. Mýtus pečlivého německého důchodce, který si potrpí na kvalitní servis a auto udržuje v nejlepším možném stavu, je ale dávno pryč.
Podle aktuálních průzkumů prodělal každý pátý vůz dovezený z ciziny bouračku a některé i vícekrát. Téměř každý třetí (28 %) z nich navíc zahraniční pojišťovna odepsala jako totální havárii. Přesto se dostanou na český trh a tváří se jako výhodná koupě a investice do budoucna. Podobné praktiky přitom najdeme i u tuzemských vozů, kde je mezi pětiletými inzerováno 99 % jako nehavarované, ale plná čtvrtina má za sebou bouračku. Ti, kdo si stočené nebo bourané auto koupí, riskují minimálně zbytečnou ztrátu peněz a problémy při STK, v horším případě i svůj vlastní život.
- 5.
Diagnostika a emise
Odborník: Libor Fleischhans z Asociace emisních techniků a opravářůTel: 225 977 725
Touha po čistém vzduchu donutila výrobce aut předhánět se s nápady, které by dříve nikoho ani nenapadly. Do dieselových motorů se tak dnes běžně vstřikuje močovina a do výfuků se montují DPF filtry. A jak ukázala aféra Dieselgate, někdy ani to nestačí. I u současných benzinových motorů najdete filtry pevných částic, či ventily, které vrací zplodiny zpět do motoru, aby redukovaly oxidy dusíku.
Každý z těchto dílů se navíc může pokazit a stojí to pak nemalé peníze na straně majitele aut a přidělává vrásky opravářům, kteří ani s moderní diagnostikou nemusí odhalit přesnou příčinu. Nejen spořiví Češi se snaží tyto drahé problémy obejít levnými atrapami a úpravami. Technickou kontrolou by projít neměli, přesto je vídáme dnes a denně.
- 6.
Bezpečnost na silnici
Odborník: Roman Budský, BA (Hons), MBA, dopravní expert, předseda expertní rady Platformy Vize 0.
Tel: 225 977 726
Jen v loňském roce evidovala Policie ČR na našich silnicích přes 104 tisíc dopravních nehod. Oproti roku 2017 vzrostl počet usmrcených o 12,5 % na 565 osob. Narostl i počet zraněných a hmotné škody.
A počet drobných nehod, ke kterým se policie nevolá, je ještě vyšší. Podle odhadů pojišťoven dosáhne na konci letošního roku počet případů řešených z povinného ručení hodnoty 285 tisíc. Vyplacená částka bude 15,9 miliard korun, což je ovšem jen vrcholek ledovce. Započítat musíme i náklady na zdravotní péči o zraněné při nehodách, práci dopravních policistů, hasičů, soudců i zaměstnanců státní správy, rovněž tak celkové náklady pojišťoven, částky vyplacené na odškodnění obětí dopravních nehod.
Celá společnost přichází i o hospodářský přínos zraněné či usmrcené osoby, ba naopak nejednou musí investovat do její dlouhodobé zdravotní péče a sociálního zabezpečení. Každoroční celospolečenské náklady nehodovosti jsou proto enormní. Dle Centra dopravního výzkumu v roce 2017 dosáhly hodnoty 72,7 miliardy korun, což bylo 1,4 procenta hrubého domácího produktu. Celá naše společnost musí pracovat celý jeden týden, aby reparovala škody z nehodovosti. Jeden týden, o který mohl mít každý z nás delší dovolenou.
V roce 2018 při nehodách zemřelo či bylo těžce zraněno na 3 000 lidí. Každý z nich měl své blízké, kamarády, kolegy v zaměstnání… Ti všichni byli silniční tragédií dlouhodobě zasaženi. Na jednoho postiženého může připadnout i 10 takových osob. V celkovém součtu více než 30 000 lidí ročně. Jedno okresní město, kterému vážné nehody negativně zasáhly do života.
- 7.
Závady a servis vozidel
Odborník: Martin Vaculík, zástupce šéfredaktora časopisu Svět motorů
Tel: 225 977 727
Majitelé starších dieselových vozidel se často bojí příští STK, před kterou musí podstoupit povinné měření emisí. Kouřivost jejich vozu se mnohdy nevejde do limitu, který pro každý vůz na základě předepsané homologační zkoušky udává výrobce vozidla. Vozidlo přitom nemívá žádnou zjevnou závadu a ani diagnostika neukazuje žádnou chybu.
Nejjednodušší příčinou bývají saze nahromaděné ve výfuku při klidné jízdě. Když poté při měření emisí technik vyžene motor do maximálních otáček, saze se začnou uvolňovat a zvýší aktuální kouřivost nad limit. Před měřením emisí proto pár desítek kilometrů rezignujte na ekonomickou jízdu a vůz pořádně prožeňte.
Další příčinou bývá netěsný takzvaný ventil EGR, který kvůli snížení emisí oxidů dusíku pouští výfukové plyny zpět do sání, a to především při nízkém zatížení motoru. Pokud je tam však pouští i při vyšší zátěži, má motor málo vzduchu a kouří. Je obvyklé, že řídicí jednotka nedokáže tento stav rozpoznat. Například u starých motorů TDI od Volkswagenu bývaly do roku 2010 ventily EGR ovládané pneumaticky a s cenou kolem 2000 Kč jde o součást, kterou se vyplatí vyměnit i preventivně.
- 8.
Zimní pneumatiky a přezouvání
Odborník: Mgr. Petr Slováček, vedoucí všeobecného motorismu v časopise Svět motorů
Tel: 225 977 728
Devět z deseti Čechů uvádí, že v zimě přezouvá své auto na sezonní pneumatiky. Jenže podle zkušeností pneuservisů to dělá až pětina motoristů nesprávně jen proto, aby nějak splnili povinnost, které v zákoně nedobře rozumí.
Jak pochopit legislativní požadavek, že lze vzhledem k povětrnostním podmínkám souvislou vrstvu sněhu předpokládat? A může porušení policie pokutovat? Podle servisů navíc Češi často přezouvají pneumatiky ojeté pod čtyři milimetry, takže neplní podmínky předepsané pro zimní gumy, nebo šetří a kupují starší nevyhovující pneumatiky z dovozu.