18. prosinec 2018
Svátek slaví Miloslav, zítra Ester

Sháníte náhradní díly? Které součástky bez obav vybrat? Na tohle raději zapomeňte!

/
  • 5. prosince 2018 ● 10:50
     

    S prvním sněhem jsou autovrakoviště v permanenci kvůli drobným ťukancům. Češi zde nejčastěji hledají světla, nárazníky a blatníky. Dělají ale chyby, nad nimiž zůstává rozum stát. Podívejte se, jaká je realita na vrakovišti!

    Opětovné používání součástek z vysloužilých aut je ekologické a dá se na něm ušetřit. Mnozí Češi ani nechtějí novější auto kvůli zvýšeným nákladům na opravy. Například zadní lampu na octavii druhé generace pořídí jako novou na internetu nejméně za třináct stovek, zatímco na vrakovišti za polovinu. Ovšem pokud jste nováčky ve shánění použitých součástek, brzy zažijete rozčarování. Na internetu strávíte dobu hledáním a obvoláváním, aniž byste díl vůbec viděli. Při osobní návštěvě najdete rozbahněný plácek s vraky v kopřivách. Přijedete a čekáte, až prodejce součástku vymontuje. Je to pro něj nejvýhodnější – nemusí držet sklad a nedělá práci, která se možná ani nezaplatí.

     

  • 1.

    Z kopřiv rovnou na internet

    Zklamání si nedávno zažili kolegové ze Světa motorů při shánění praskajících výfukových svodů na motor Opel 2.2. „Přijeďte, máme je,“ zaznělo do telefonu od vyhlášeného pražského kovošrotu. Výsledkem na místě bylo půlhodinové čekání na součástku mezi šrotem a odjezd bez dílu, protože donesené »parohy« byly také prasklé… „Bohužel mnoho prodejců používá pouze ilustrační fotky a konkrétní součástku vůbec nemají,“ krčí rameny nad zvyklostmi v oboru Petr Šimurda, majitel e-shopu s použitými součástkami iAutodíly. cz

    Moderní nákup v e-shopu: už doma z tabletu vidíte, co kupujete.

  • 2.

    Chceme i použité brzdové destičky...

    Prvotním impulzem k nákupu použitých dílů je pochopitelně úspora. Ale i sami obchodníci s použitými díly radí nekupovat bezhlavě cokoliv. „Lidé se ptají i na použité brzdové destičky nebo výfuky,“ kroutí Šimurda hlavou. Naopak v případě jiných součástek podle něj dává hledání originálních dílů smysl – i jako použité totiž mohou být lepší než nekvalitní nové. „Blatníky, kulové čepy či světla se nevyplatí kupovat jako replikované nové díly,“ radí Šimurda s tím, že u lakovaných komponentů existuje ještě šance najít stejný odstín barvy, takže odpadá suma za práci lakýrníka.

    Nejpoptávanější díly přední části vozu bohužel často u šrotovaných aut chybějí.

  • 3.

    4 dobré rady odborníků

    Spočítejte si, zda se rozdíl proti novému dílu vyplatí!

    Největší zájem je o součástky, které jsou jako nové velmi drahé: motory, převodovky nebo třeba alternátory. Jiné jsou nepoužité levné, takže nedávají z vrakoviště smysl (stěrače, žárovky). Případně se to nevyplatí s ohledem na jejich opotřebení. Typicky jsou to brzdové kotouče a destičky, spojky, tlumiče, chladiče nebo tlumiče výfuku. Jejich pořízení dává smysl jen za předpokladu, že je prodávající schopen doložit pouze krátkodobé provozování. U servisně náročnějších výměn už cena práce převáží úsporu za použitý díl s rizikem, že se možná bude muset znovu vymontovat.

     

    Shánějte reference, ne nejnižší cenu!

    Nesmíte při koupi šetřit moc! Internetové nabídky jsou plné fiktivních fotografií. Smyslem takové inzerce je pouze kontakt na potencionálního zákazníka. Teprve pak prodejci shánějí díly. Bohužel jsou známy i případy zákazníků, kterým místo součástek dorazil rezavý kus šrotu nebo jen dovedně zabalená cihla.

     

    Požadujte garanci vrácení peněz!

    I na použité součástky by vám měl být prodejce schopen dát nějakou garanci. Ještě mnohem důležitější je možnost vrátit díl i v případech, kdy je zcela bezvadný – přestože odpovídá modelu vašeho auta, zkrátka tam nepasuje. U tak složitého stroje, jako je automobil, běžně výrobci v rámci jednotlivých ročníků některou součástku inovují. Třeba automechanici v okolí prodejen s použitými díly tak mají dohodu, že si díl půjčí na vyzkoušení. A pokud nebude pasovat, mohou ho vrátit.

     

     Nenahrávejte zlodějům

    Skoro polovina z ukradených aut neskončí znovu v provozu, ale je rozebrána na součástky. Mezi nimi jsou typicky i fabie nebo octavie první generace. Tedy auta, která i v bezvadném stavu nestojí víc než pár desítek tisíc. Jenže po dílech je zloději prodají za víc a s nulovými vstupními náklady. U aut mladších zhruba sedmi let existuje velké riziko, že použité díly pocházejí z krádeže – auto v hodnotě 150 000 až 200 000 korun má i po vážné nehodě pořád cenu desítek tisíc, takže se je vyplatí opravit.

    Víte, že...

    …bez prodeje použitých dílů se likvidace autovraků neobejde? Stát přispívá na rozebrání vozu dvěma sty korun a třeba za plasty se ještě zpracovatelským firmám platí. Obchod funguje z prodeje použitých dílů. Jenže zužitkovat jde jen malá část. Třeba katalyzátory nebo airbagy už nelze dál posílat znovu do oběhu. 

    Víte, jak kupovat použité náhradní díly?

Diskuse k článku Přidat názor
Počet komentářů: 0

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
ČLÁNKY ODJINUD

Dnešní horoskopy