Ještě před pár dny byly teploty nad hranicí dvaceti stupňů, pomalu se však ochlazuje. Pro motoristy tedy nastává čas, kdy by měli zamířit do pneuservisů a nechat si vyměnit pneumatiky s letním vzorkem za ty se zimním. Je dobré neotálet, ranní teploty jsou totiž už velice často nižší, než je sedm stupňů nad nulou, což je hranice, při níž letní "gumy" začínají tvrdnout a ztrácet přilnavost k vozovce. Konkrétně je vůz s letními pneumatikami na studené vozovce hůře ovladatelný, více náchylný ke smyku a má znatelně horší dráhu. Ještě výraznější je situace na mokru či dokonce ledu a sněhu. Když se z osmdesátky začne brzdit, zastaví auto se zimními gumami na zasněžené silnici po 70 metrech. Pokud bude stejné auto za stejných podmínek "obuto" do letních pneumatik, tak se zastaví až výrazně za metou sto metrů. Investice do zimních pneumatik není sice úplně levnou záležitostí (jejich ceny začínají na zhruba 1500 korunách), ale šetřit v tomto případě není na místě. Navíc - pokud se chystáte za hranice, měli byste vědět, že v některých částech Evropy je používání zimních pneu v zimě dokonce povinné. Například ve Finsku, Švédsku, v Estonsku, Litvě, Lotyšsku nebo v Itálii v oblasti Val d´Aosta. Pokud v zimě jezdíte málo, a tudíž předpokládáte, že vám zimní gumy vydrží několik let, je lépe je koupit i s disky. V tom případě si ušetříte čas i peníze při každoročním dvojnásobném zajíždění do pneuservisů. Důležité údaje o zimních pneumatikách: * na boku musí mít vyražen obrázek vločky nebo alespoň nápis M+S (z anglického mud a snow - bláto a sníh) * jsou zpravidla směrové, tudíž musí být namontovány tak, aby se při jízdě vpřed otáčely ve směru na nich vyražené šipky * u nejdražších pneumatik, které jsou asymetrické, musí být navíc vyznačeno, která strana má směřovat dovnitř a která ven "Zimní" kola nemusí být ošklivá Jak mnozí prodejci automobilů, tak i výrobci litých disků už nabízejí speciální odlévaná kola pro zimní použití. Dokonce je možné je používat i s řetězy. Firma AEZ navíc začala používat speciální nástřik na povrch disků vyvinutý odborníky z oblasti nanotechnologie. Díky tomu se nečistota na kolech neudrží, shlukuje se do jakýchsi krůpějí, které lze pak snadno setřít. Zásada 4 * zimní pneumatiky by měly být namontovány na všech čtyřech * kolech minimální hloubka drážek by měla * být 4 milimetry používat jako zimní by se měly maximálně čtyři roky Abyste nastartovali a dobře jeli... Příchod zimy vyžaduje od motoristů i další úkony, než je jen výměna pneumatik. Zvláště u starších vozů je dobré nechat v servisu zkontrolovat, zda chladicí kapalina odolá mrazu alespoň -25 stupňů Celsia. Když už tam budete, nechte si prověřit i stav autobaterie, případně můžete sami do akumulátoru dolít destilovanou vodu. Někteří prodejci aut takzvanou zimní prohlídku nabízejí za velmi příznivé ceny, například 99 korun. Neměli byste zapomenout do nádržky ostřikovačů nalít nemrznoucí směs. Vyplatí se také ošetřit gumová těsnění kolem dveří silikonovým olejem, pak totiž nepřimrznou. Staré lišty stěračů je dobré vyměnit za nové. Seznam zimní výbavy: * škrabka na led * rukavice * startovací kabely * tažné lano pro jízdu do hor řetězy, lopatka a pytlík * s pískem rozmrazovač zámků * (ale ne ve voze) baterka a deka (pro * jistotu) u vozů s dieselovými motory přísada proti zamrzání nafty * náhradní náplň do ostřikovačů
Začněte měnit!

Letní pneu teď musí dolů a na jejich místo přijdou zimní
(autor: Blesk)
Zpět
na
Řidiči a řidičky, pozor! Pomaluje se ochlazuje, zamiřte tedy do pneuservisů pro zimní obutí