Listopad se blíží, přezujte auto! A dalších pět rad na zimní výbavu
-
Chladných dnů bude už jen přibývat a hlavně se blíží listopad. Je tak na čase myslet na zimní výbavu aut. Poradíme, co byste neměli opomenout.
- 1.
Zimní pneumatiky zkontrolujte
V období od listopadu do konce března jsou řidiči v případě, že je na silnici sníh nebo námraza či led, nebo se dá očekávat, že takováto situace nastane, povinni používat zimní pneumatiky. Důležitá je i jejich kvalita. Nové pneu má obvykle výšku dezénu minimálně 8 milimetrů. To je obvyklé. Jakmile jsou pláště staré například dvě zimy, tak je vzorek sjetý o 2 milimetry, a musíte počítat s prodloužením brzdné dráhy zhruba o 20 %. Pneumatiky proto před přezutím zkontrolujte a přeměřte. A nezapomeňte i na rezervu.
- 2.
Co mít v kufru?
Chybět by vám rozhodně neměla nemrznoucí směs do ostřikovače, škrabka na okno, vhodný hadřík nebo jelenice pro otření čelního okna zevnitř, případně i tažné lano nebo dobíjecí kabely, kterými si můžete při vybité baterii pomoci sami nebo někomu jinému. Pokud jedete do hor, nutností jsou sněžné řetězy. A myslete i na rukavice, smetáček na dlouhé násadě, rozmrazovací sprej. Od věci ani není vozit s sebou deky a mít v autě vždy po ruce tekutiny a malou trvanlivou svačinku, kdybyste se »zasekali« v koloně.
- 3.
Musíte být vidět
Více než v kterémkoliv jiném období roku je důležité myslet na zásadu – vidět a být viděn. Zajistí, že nikoho nebudou světla nepříjemně oslňovat a vy budete mít dobrý výhled díky správnému osvětlení vozovky před vámi. Myslete i na fakt, že řada vozů má ostřikovače čelního skla sloučené s ostřikem čelních světlometů. Což samozřejmě znamená, že můžete poměrně rychle vyčerpat všechnu nemrznoucí směs v ostřikovačích. Samozřejmě stojí za pozornost i ostatní světla. No, a nezapomeňme na ruční svítilnu. V zimě s převažující zataženou nebo černou oblohou může být neocenitelným pomocníkem.
- 4.
Ošetřete karoserii a podvozek
V zimě velmi trpí karosérie a podvozek. Zvýšená vlhkost nahrává korozi, proto není od věci ošetřit lak voskováním, které chrání proti drobným nečistotám. Nejdříve je nutné vše důkladně umýt, zbytky prachu totiž snižují efekt této péče. Hlavní pravidlo zní: V zimě se vůz neumývá pro krásu, ale z preventivních důvodů. Před voskováním by se ještě měly opravit velké škrábance, které ani vosk nezacelí. Zapřemýšlejte i nad nástřikem podvozku vozidla, který se vyplatí buď u starších vozidel, kde hrozí rychlejší postup rezivění, nebo naopak u drahých nových vozů.
- 5.
Doplňte kapaliny
Srdce vozu – motor by měl dostat kvalitní olej. Ten se nemusí měnit sezónně, ale pro zimu jsou vhodnější ty tekutější. Za studena mažou lépe a poznáte je podle nízkého počátečního čísla (SAE 10W-40). Se správným výběrem poradí odborník v servisu. Po létě zkontrolujte i chladicí kapalinu, která kvůli vysokým letním teplotám přirozeně ubývá. Právě teď by se měla doplnit případně vyměnit za novou, nemrznoucí do -30° C. Stará kapalina může při mrazech zamrzat a poškodit motor i chladič.
- 6.
Zkontrolujte baterku i geometrii
Mysleme i na baterii. Ověřte si, že má dostatečnou kapacitu, aby přečkala zimu. S teplotou -10 °C se kapacita baterie sníží o 30 %. Pamatujme přitom, že i baterie má svoji životnost, která se obvykle podle typu pohybuje mezi 4 až 6 lety. Zdatnější motoristé si za pomoci dobré nabíječky mohou sami dobít akumulátor doma. Pro většinu je ale příhodnější nechat si stav baterie zkontrolovat odborníky ve specializovaných servisech. Tam také nechte překontrolovat geometrii, tlumiče a brzy.
Zdroj: ÚAMK