Každé osmé auto, které jezdí v Česku, má falešné identifikační znaky. To znamená, že auto je v nejlepším případě omlazené, v horším sestavené ze součástek různých vozů a v nejhorším případě že je kradené. Představitelé Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) tvrdí, že každý rok se v ČR změnou identifikačních znaků legalizuje kolem 12 000 kradených aut. Prý jsou Češi v tomto velice dobří. Dokonce se zde vytvořila jakási padělatelská evropská dílna. Sdružení proto připravilo příručku, která potenciálním kupcům ojetých vozů radí, jak účinně ověřit jejich stav a původ, a má usnadnit odhalení triků, které se při prodeji ojetých aut používají. Mezi ně patří například přetočení tachometru, chybné uvedení roku výroby nebo zatajení údajů o tom, že je vůz bouraný či svařený z různých dílů. Důležité jsou i rady, jak ověřit původ auta, a to, zda má splacený leasing. Příručka bude zdarma k mání například na radničních odborech dopravy či na STK. Lze si ji také stáhnout z internetových stránek www.sdruzeni-sova. cz/prirucka.pdf.


Zkontrolujte si: -VIN - Toto rodné číslo auta musí souhlasit s tím, které máte v techickém průkazu (TP) -Typ a výrobní číslo motoru - oba údaje jsou na bloku motoru. Opět musí souhlasit s údaji v TP. Číslo motoru se ovšem povinně uvádělo pouze do 1.7. 2001 -Typový štítek - je v motorovém prostoru. I jeho údaje musí souhlasit s TP