Není na světě mnoho typů aut, která nepřekonatelně změnila historii automobilismu. Na velmi čestné místo mezi taková superauta řadí odborníci Lamborghini Miura. Zní to až neuvěřitelně, ale tento krasavec z Apeninského poloostrova letos slaví své čtyřicátiny. Poprvé byl představen na ženevském autosalónu v březnu 1966, kde ihned vzbudil vytržení u všech přítomných. Lamborghini Miura přitom vzniklo prakticky na truc Ferrarimu. Ferruccio Lamborghini se totiž narodil v rodině farmáře, ale víc než zemědělství ho zajímaly stroje. Proto také vydělal "balík" na přeměně poškozených vozidel z 2. světové války na traktory. Pak přesedlal na výrobu klimatizačních jednotek a stal se tak bohatým, že si mohl dovolit ten pravý luxus - koupit si auto Ferrari. To, které ale dostal z továrny v Maranellu, však prý mělo příliš hlučnou převodovku. Když si na to Ferruccio Lamborghini osobně stěžoval, Enzo Ferrari mu drze doporučil, aby se raději vrátil k výrobě traktorů a nechal na odbornících, aby vyráběli sportovní a závodní auta. Ferruccio Lamborghini se tak naštval, že od roku 1962 začal vyvíjet vlastní vůz. Jak jinak než s konstruktéry, které přetáhl od Ferrariho. Jméno dostal vůz podle Dona Antonia Miury - známého španělského chovatele býků, určených k býčím zápasům, a do automobilové historie se zapsal jako první výkonný cestovní automobil se středovým motorem. Čtyřlitrový, dvanáctiválcový motor o síle zhruba 370 koních hravě dosáhl rychlosti 310 km/hod. Karoserie měla výklopnou celou přední a zadní část, což usnadňovalo servisní úkony a zlepšovalo přístup k motoru. Vůz měl vůbec plno technických fines, na svou dobu zcela revolučních. Výroba Miury byla ukončena v roce 1973, když továrnu v Sant Agata u Bologne opustil poslední ze 142 vyrobených modelů Miura SV. Ferrucio už začal předávat vedení továrny synovi Toninovi, by se mohl plně věnovat své další vášni - pěstování vína.