Je zřejmé, že čísla ukradených vozidel příjemně klesají hlavně proto, že se vozidla více zabezpečují. Co dělat, abyste nebyli mezi poškozenými?

LEVNĚJŠÍ POJISTKA

Za moderní zabezpečovací systémy musíte pravda připlatit. Ale jednak nyní už nestojí tolik jako dřív a navíc řidiči motivují i pojišťovny: dobře zabezpečeným vozům zlevňují pojistky.

Mnozí řidiči sázejí na vyhledávací zařízení, efektivní jsou však už ochrany do tisícikoruny, jako třeba značení skel. Podobně zajímavé je to u dílů karoserie pomocí identifikátorů, ať jde o kovové holografické etikety či takzvaný inteligentní prach.

ZAMKNU A NEODJEDEŠ!

Z mechanické klasiky asi každý zná zámek řazení. Ale objevují se i nové typy. Třeba trezorový zámek, který se montuje na sloupek řízení, což je pro zloděje nejhůře přístupné místo v autě.

Na českém trhu jde o novinku, ale třeba na Slovensku jde o nejprodávanější druh zabezpečení. Podle tamější policie ještě nebyl odcizen ani jeden vůz s tímto druhem zabezpečení.

Výhodou je, že blokuje celkový mechanismus řízení, takže zcela znemožňuje manipulaci s vozidlem. I proto Státní strojírenský úřad tomuto typu zabezpečení přidělil nejvyšší bezpečnostní třídu.

Klíč k zámku je specifický, neobsahuje žádné výstupky ani zuby, ale po obvodu jeho pláště jsou v různých výškách navrtané díry několika velikostí, do kterých následně zapadají ocelové kuličky v závislosti na velikosti jednotlivých dírek. Klíč nedisponuje výrobním číslem, není evidován v žádné databázi a nelze z něj udělat kopii.

TYPY ZABEZPEČENÍ

Mechanické

Trezorový zámek řízení, zámek řadicí páky.

Elektronické

Sériově zabudovaný imobilizér či autoalarm, dodatečně montovaný autoalarm, tajný vypínač, LED dioda, spínače dveří, kapoty, zavazadelníku.

Vyhledávací

GSM pagery - obsluha prostřednictvím sítí GSM.

Doplňkové

Označení všech skel kódem VIN zapsaným v TP vozidla, ochranné fólie skel, neviditelný sprej.