Základním trendem pro maximální ušetření nákladů je pořizování nikoli nových, ale zánovních automobilů v top stavu. Nejčastěji se tak jedná o vozy maximálně do 3 let stáří s nízkým nájezdem kilometrů. Běžně se tak firma dostane k autu, které je rok staré, ale ve stavu nového, s nájezdem cca 10 000 km se slevou 30 – 40 % oproti novému.

Poměr mezi osobními a užitkovými vozy prodanými tzv. na IČ je stále 70:30. Firma, jejíž zaměstnanec najezdí více jak 20 tis. km ročně, preferuje dieselové motory. To potvrzují i údaje skupiny AAA Auto, největšího prodejce ojetin u nás a na Slovensku. Typickým jevem při nákupu alespoň dvou »služebáků« je pořizování aut od jedné značky kvůli zajištění lepších smluvních cen v případě povinných, ale i nečekaných servisních nákladů.

Obecně pak lze mezi hlavní kritéria při nákupu firemních vozů zařadit nízkou spotřebu, co nejnižší provozní náklady a také záruky poskytované prodejcem. Zcela nejprodávanějším služebním autem v posledních dvou letech je Škoda Fabia combi s motorem 1.2 TSI. Ale pozor, letos ji trumfuje Škoda Rapid 1.2 TSI, a to zejména kvůli nižší pořizovací ceně.

I statistiky »áček« dokazují stoupající zájem o nákup zánovních vozů na firemní účely. Zatímco v roce 2012 jich společnost prodala na českém trhu 2621, loni to bylo 3480 a letos jen za první pololetí už 3287! „Jedním z důvodů, proč mají za poslední dva roky prodeje vozů firmám stoupající tendenci, je naše větší zaměření na zánovní vozy, a také rostoucí nároky na kvalitu a stav ojetých vozů,“ vysvětluje Karolína Topolová, generální ředitelka AAA Auto.