Ručička venkovních teploměrů začíná nebezpečně klesat k nule a spolehliví řidiči už dobře vědí: Přichází čas přezouvání pneumatik. Pětaosmdesát procent českých řidičů si myslí, že by se zimní pneumatiky rozhodně měly používat. Ne všichni tak ale činí. Často argumentují vysokou cenou či malou frekvencí užívání automobilu v zimních měsících. Omyl! "Zimní pneumatiky nejsou užitečné pouze na sněhu, ale pokaždé, když venkovní teplota klesne pod sedm stupňů Celsia," upozorňuje Miroslav Řezník z České pojišťovny. "Letní pneumatiky v zimě ztrácejí svoji pružnost a nestačí odvádět vodu. Vozidlo se pak stává neovladatelným." Co dokáží zimní pneumatiky: Zaručují větší bezpečnost. Mají větší přilnavost k vozovce. Na sněhu mají lepší záběrové schopnosti. A umožňují dosáhnout o 54 % kratší brzdné dráhy. Český trh již nabízí neomezený výběr z řady světových značek. Posledním hitem jsou lamelové vzory, jako každá novinka jsou také nejdražší (cca 3000 korun/kus). Avšak ceny standardních zimních pneumatik Barum či Matador se pohybují kolem 1400 korun. Testy (i zahraniční) přitom ukázaly, že kvalitou rozhodně nezaostávají. Pamatujte, že v zimě také nenosíte letní boty!


Zimní pneumatiky: Mýty a pravdy... Kdo nechce používat zimní pneumatiky, vždycky si najde výmluvu. Kdo ale o koupi přemýšlí a klade si otázky "proč", tomu Blesk nabízí odpovědi. 1. mýtus: V zimě jezdím málo nebo vůbec. Pravda: Při každé jízdě, byť jen jediné za zimu, platí pravidlo maximální bezpečnosti. Pamatujte, že nehoda se může stát vždy. 2. mýtus: Zimní pneumatiky jsou příliš drahé. Pravda:Kdostání jsou i kvalitní a levné typy (cca 1400 Kč). Pokud jezdíte opravdu málo, posloužit mohou i protektory. 3. mýtus: Mám univerzální pneumatiky. Pravda: Univerzální pneumatiky již neexistují. 4. mýtus: Bydlím ve městě, kde je sníh málokdy. Pravda: Nejhustší provoz a nejvíce nehod je právě ve městech. 5. mýtus: Jezdím opatrně a bez nehod. Pravda: Řidiči na letních gumách ohrožují sebe i ostatní, a to hlavně vyšší pravděpodobností smyku. Navíc ani při velmi opatrné jízdě nelze nikdy vyloučit vliv vnějších faktorů. 6. mýtus: Bydlím v paneláku a nemám kde druhé pneumatiky uskladnit. Pravda: Nepoužívané pneumatiky lze uskladnit v řadě pneu- a autoservisů. 7. mýtus: Zimní pneumatiky jsou příliš hlučné. Pravda: Většina zimních pneumatik vykazuje téměř shodnou míru hluku jako pneumatiky letní. 8. mýtus: Cesty jsou v zimě udržované chemickým posypem a pluhováním. Pravda: Ne všechny silnice jsou udržované tak, jak by si řidiči přáli. A i ty udržované mohou být zaváté sněhem. Je to dílo okamžiku a pracovníci údržby silnic nemohou být všude. 9. mýtus: Moje pojištění kryje rizika. Pravda: Pokud nemáte sjednáno havarijní pojištění a zaviníte autonehodu, náklady na opravu vašeho vozu si hradíte sami. Částka pak mnohonásobně překračuje cenu sady zimních pneumatik...
Znáte pravidlo 4x4? 1. Zimní pneumatiky používejte na všech čtyřech kolech. 2. Nejmenší hloubka dezénu jsou čtyři milimetry. 3. Zimní pneumatiky by se měly používat nejméně čtyři měsíce. 4. Za nevyhovující platí pneumatiky, které byly bez použití skladovány déle než čtyři roky.
Jak je to v cizině * NORSKO: Řidič musí zimní pneumatiky použít, pokud má v úmyslu projíždět územím s výskytem sněhu a ledu na vozovce. Hloubka dezénu: min. 3 mm. * FINSKO: Povinné od 1. prosince do 28. února. Sněhové řetězy se používají pouze podle potřeby. * RAKOUSKO: Povinnost používat zimní pneumatiky není stanovena. * NĚMECKO: Používat zimní pneumatiky je pouze doporučené. * LOTYŠSKO: Od prosince do března ukládá používání zimních pneumatik zákon. * SLOVENSKO: Používat zimní pneumatiky je pouze doporučené.