Pro to, aby Česká kancelář pojistitelů zjistila, kdo je a kdo není pojištěný, vezme data z pojišťoven a prověří je v Centrálním registru vozidel. Když se údaje pojišťoven s registrem neshodují, je problém na světě. Chybu tak kromě vás může způsobit třeba úředník, který špatně zadá data do registru, nebo pracovník pojišťovny, který zpracovává smlouvu.

Ve většině případů je ale chyba na straně vlastníka vozidla. Proto vás hned v prvním dopise informují, jaké problémy v registru našli a o jakou částku se jedná. Když opakovaně nereagujete a nedoložíte, že se jedná o chybu, začnou peníze vymáhat.

Kolik to stojí?

Za každý nepojištěný den si podle zákona účtují 50 – 70 korun podle kubatury vozidla. Administrativní náklady ji navýší o přibližně 150 korun.

Proč a na co vybírá ČKP peníze?

Česká kancelář pojistitelů je zřizovaná zákonem a spravuje tzv. Garanční fond, ze kterého se hradí škody, které způsobí nepojištěné vozy. Těch je každý rok zhruba 3000 za zhruba 200 milionů korun a další stovky milionů za dlouhodobé škody na zdraví. Bez České kanceláře pojistitelů by je neměl kdo zaplatit.

Kde zjistíte, jestli je vůz pojištěný?

Na stránkách bezpojisteni.cz najdete odkaz, kde si můžete ověřit, zda je váš vůz k určitému datu pojištěn. Stačí zadat SPZ. Volat můžete i svoji pojišťovnu, kde vám na požádání vystaví potvrzení o pojištění.

Vrátí vám náklady na poštovné a kopie?

Nevrátí. Výzvu vám ale zasílají s ofrankovanou odpovědní obálkou, abyste nemuseli utrácet za poštovné. Ani za kopie nemusíte platit. Stačí, když využijete elektronický formulář ZDE a doklady pošlete naskenované.

Jak správně prodat vůz?

Když prodáváte vůz, nebo motocykl, sepište s novým majitelem kupní smlouvu a s ní pak dojděte odhlásit vozidlo na registr vozidel. Poté vůz odhlaste z povinného ručení a pojišťovna vám vrátí přeplatek na pojištění. Kdyby se nový majitel k pojištění nepřihlásil, může vás Česká kancelář pojistitelů obeslat jako posledního vlastníka vozu, kterého ve své databázi uvidí. Když jim do 30 dní pošlete kupní smlouvu a kopii dokladu o odhlášení (technický průkaz), půjde problém na bedra nového majitele vozu.

Máte jen 30 dní!

Po doručení výzvy má vlastník domněle nepojištěného vozidla 30 denní lhůtu na to, aby kanceláři dokázal, že auto pojištěné je, nebo bylo. Jinak mu přijde upomínka s částkou navýšenou o náklady na administrativu, i kdyby fakticky auto pojištěné bylo.

Nejdůležitější datum? Je ve smlouvě!

Datum, které máte na smlouvě, je jediným datem, které určuje, odkdy jste vlastníkem vozu, a tedy i odkdy musíte mít sjednáno povinné ručení. Nemáte ještě vůz přepsaný v registru? Nemáte technický průkaz, nebo SPZ? Nevadí. Pojišťovny vám auto pojistí i bez těchto údajů a jim je doplníte později.

Nejčastější problémy, které mohou nastat:

Problém 1: Málo údajů

Na autě, které si koupíte, máte pouze převozní SPZ. Pojišťovna vám auto pojistí na vin číslo vozidla a SPZ si vyřizujete později. Když ale zapomenete SPZ nahlásit pojišťovně a ta ji pak nemá v databázi, při zběžné kontrole bude váš vůz vypadat jako nepojištěný.

Problém 2: Auto na dvorku

S vozidlem už nejezdíte, nebo se ho chystáte prodat a proto ho odhlásíte od pojištění a postavíte na zahradu nebo do garáže. Je to chyba! V registru vozidel je stále vedeno jako provozované a musí se proto za něj platit pojištění. Vyhnete se tomu tak, že vozidlo definitivně odhlásíte, nebo dočasně dáte do depozitu.

Problém 3: Auto v bazaru

To, že vůz nejezdí a stojí na prodejní ploše autobazaru neznamená, že nemusí být pojištěné. Pokud od vás autobazar vůz neodkoupil, musíte platit povinné ručení, dokud vůz někdo nekoupí a nezmění se vlastník.