Poslanecká sněmovna závěrem března schválila zákon, který nařizuje odvádět 3% z vybraného povinného ručení hasičům. „Jde o špatnou zprávu pro sedm milionů motoristů. Ti toto zatížení zaznamenají v růstu cen,“ komentuje situaci Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven.

„Jde o řešení nevyvážené a nespravedlivé,“ shrnuje za pojišťovny Renata Čapková z ČPP. Pojišťovny hasičům přispívají už tři roky - dobrovolně podle skutečných nákladů při likvidaci nehod. Za rok je to devadesát milionů korun. S novinkou to bude tři sta milionů!

Na hraně zisku

Důsledek je jasný: zdraží se. Přes rok už pojišťovny nebalancují na hraně, ale za ní: tvrdí, že vyberou o 1% méně peněz, než pak hradí.

Za to, že pojišťovny nechaly dojít situaci až za hranu ziskovosti, může tvrdá konkurence. „Povinné ručení prochází nesnadným obdobím. Stoupají náklady při škodách na zdraví a zároveň přetrvává na trhu cenová soutěž. Novinka z parlamentu věci taky nepomohla,“ přemítá Kateřina Bílá z Wüstenrotu.

„Navíc další změny přinese novela občanského zákoníku, která předpokládá výrazné navýšení nákladů na straně pojišťoven v souvislosti s výplatou škod. Od roku 2014 lze tedy v této souvislosti očekávat další nárůst pojistného, a to plošně přes celý trh,“ odhaduje další vývoj Václav Bálek z Allianz.

Hledejte levnější

Všechny tyto trendy mnohdy trestají ty, co by měli být ve výhodě: stálé klienty, kteří už mají smlouvy u pojišťoven spíš ze setrvačnosti.

Ústavy totiž nahánějí hlavně nové klienty. „Na nových pojistkách pak dnes všechny pojišťovny prodělávají. Jediné, co jim umožňuje přežít, jsou pojistky uzavírané v předchozích letech,“ uznává Ivana Buriánková z České pojišťovny.

Desetitisícové rozdíly

O to víc radíme: Hledejte! Namátkový příklad řidiče a řidičky, který jsme vybrali, krásně ukazuje obří rozdíly. Například mladá ženě, která má za sebou jednu nehodu a jezdí v silném autě, se povinné ručení může lišit i o více než 43 tisíc korun! Podívejte se do fotogalerie pod článkem.

Fotogalerie
2 fotografie