Už celé jedno století zásobuje svět svým luxusem. Stal se synonymem bohatství, možností i technické dokonalosti. Automobil Rolls Royce. Kdo by si tehdy, když v roce 1904 Charles Rolls vykonstruoval motor o výkonu 10 koní a přišel s ním za prodejcem vozů Henrym Roycem, tipnul, že si v průběhu několika desetiletí získá srdce tisíců milionářů, největších světových celebrit i britské královské rodiny? Na autosalónu v Ženevě se teď automobilka Rolls Royce ukázala s koncepcí předlouhého kabrioletu EX 100. Pojďme nakouknout do historie, jaké modely také této poslední luxusní variaci předcházely. 20 HP (1905 - 1906) První drahokamy z dílny Charlese Rollse a Henryho Royce. Dvouválcový motor o výkonu 10 koní byl sestrojen 1. dubna 1904. Hned vzápětí byly vyvinuty i agregáty o výkonu 20 a 30 koní. Silver Ghost (1907 - 25) Stejně reprezentativní i stejně populární jako první model. Jen se silnějším motorem - 40/50 koní. Výrobce ho dokonce nasazoval do automobilových soutěží v Británii, Francii i Španělsku. Phantom II (1929 - 1936) Velký hit své doby. Henry Royce byl tímto vozem tak nadšen, že si nechal vyrobit speciální verzi i pro sebe. Byl do něj montován šestiválcový motor. Maximální rychlost: Neuvěřitelných 150 km/h! Silver Wraith (1947 - 1959) První poválečný model. Postupně byl modernizován, v roce 1952 byl vybaven čtyřrychlostní automatickou převodovkou. Za dvanáct let se ho vyrobilo dohromady 1783 kusů. Phantom IV (1950 - 1956) První vůz, který byl zkonstruovaný na objednávku královny Alžběty II. Vyrobeno bylo pouhých 18 kusů, do nichž byl montován osmiválcový motor o objemu 5,6 litru. Max. rychlost: 160 km/h. Phantom V, VI (1959 - 1991) Krásná, ale drahá hračka. Mohli si ji dovolit jen největší boháči, mj. exbeatle John Lennon. Verze Phantom VI sjela z výrobního pásu za více než dvacet let v produkci 373 kusů. Silver Shadow I (1965 - 1976) Nejprodávanější model v historii automobilky. Vyráběl se sériově a zakoupilo si ho 20 605 zákazníků. K dostání byl i ve dvoudvéřové verzi či jako pick up. Phantom VI special (1977) Další z krasavců vyrobených pro britskou královnu. Výrazně prosklený s vyvýšenou střechou. K vozu byly vytištěny dva manuály - jeden pro řidiče, jeden pro majitele. Silver Spirit II (1989 - 1993) Zásadní novinka spočívala v zabudování automatického řídícího kontrolního systému a v hliníkových ráfcích. 100 EX (2004) Dárek, který si automobilka nadělila ke stoletému výročí, byl k vidění nyní na autosalónu v Ženevě. Na délku měří 5,7 metru, stojí na 21palcových (!) kolech, má osmdesátilitrovou nádrž a pohání ho devítilitrový šestnáctiválec s 64 ventily.