V rukou policistů se začínají objevovat první laserové měřiče rychlosti, takzvané LIDARy. "Naši strážníci měří rychlost na nebezpečných úsecích - zejména na přechodech pro chodce a u škol, kde je limit 30-40 km/h. Měření provádíme denně a zásadně tak, abychom byli dobře vidět. Jde nám o prevenci, peníze za vybrané pokuty pro nás nejsou důležité". "Díky tomu se nám daří udržet kázeň na silnicích a řidiči si v našem městě dávají zatraceně dobrý pozor", dodává velitel strážníků s úsměvem. Laserový měřič rychlosti pracuje na odlišném principu než klasické radary, kterými je vybavena Policie ČR. Operátor musí nejprve zaměřit vybraný automobil pomocí optického hledáčku. Stiskem spouště je zařízení uvedeno v činnost a během půl až jedné vteřiny je projíždějícímu vozidlu změřena rychlost. V případě že měřené vozidlo překročilo nejvyšší povolenou rychlost, vydá řídící počítač pokyn digitálnímu fotoaparátu, který okamžitě pořídí fotografii. V záhlaví snímku jsou uvedeny údaje o měřeném objektu - rychlost, datum a čas. Digitální fotografie jsou velmi kvalitní i při značné měřící vzdálenosti a je na nich dobře čitelná nejen registrační značka vozidla, ale i obličej řidiče. Laserový měřič má velký dosah - rychlost lze měřit v obou směrech na vzdálenost až 350 metrů. Díky extrémně úzkému paprsku lze vybrat jedno z vozidel jedoucích v koloně anebo vedle sebe. Laserový měřič rychlosti se dodává v přenosném provedení. Je velmi pohotový - stačí zapnout vypínačem a začít měřit. Může být používán jednočlennou hlídkou a zvládne i měření skrz boční nebo čelní skla hlídkového vozidla. Je otázka, zda smí obecní policie vůbec měřit rychlost vozidel a pokutovat řidiče ? "Naši strážníci měří rychlost výhradně na území obce a nejčastěji v místech, kde je rychlost omezena dopravní značkou," říká ing. Petr Kvaš, ředitel Městské policie v Pardubicích. "Hlídky několikrát za den mění stanoviště, na kterém setrvávají krátký čas. Pokryjeme tak většinu nebezpečných míst v našem městě, kde již došlo k vážným dopravním nehodám s účastí chodců, a místa, kde takové riziko hrozí. Řidiči nemají tušení, kde se právě měří. Přepokládáme, že každý velmi rychle pochopí, že se mu nevyplatí jezdit rychle". "Zjištěné přestupky se mohou projednávat dvěma způsoby. V součinnosti s Policií ČR je řidič namístě projednán v blokovém řízení policistou, nebo v případě, že na místě bude pouze hlídka městské policie, přestupek se na místě neprojednává a strážníci vozidla ani nezastavují. Oznámení s fotografií je zasláno příslušnému odboru magistrátu města Pardubice, kde je rozhodnuto o "osudu" řidiče ve správním řízení. Tento postup je dle našeho názoru legislativně zcela pořádku" dodává. "Zákon o obecní policii č. 553/1991 Sb. výslovně ukládá obecní policii povinnost odhalování přestupků a jiných správních deliktů. Neexistuje žádný důvod, proč by strážníci obecní policie nemohli odhalovat přestupky proti bezpečnosti a plynulosti silničního provozu a mezi nimi i přestupek spočívající v překročení povolené rychlosti." říká ředitel Městské policie Pardubice závěrem.
Laserové měřiče rychlosti: Nová zbraň Policie

(autor: )
Policisté začali jen před několika týdny používat zcela novou zbraň proti řidičům nedodržujících předepsanou maximální rychlost v obcích.