Nelze začít jinde než u designu. Smart vypadá jako hračka a nedá se srovnat s prakticky žádným jiným autem. Se Smartem budete středem pozornosti. Na ulici připoutá stejně očí jako Ferrari, snad každý ve vedle stojícím autě se na vás podívá. Tato skutečnost ho pasuje do role ideálního městského služebního auta s reklamou, kterou si přečte celá ulice. Náš testovací exemplář byl ještě k tomu v divoké kombinaci žlutozelené a hliníkové barvy... To platí dvojnásob pokud sundáte plátěnou, elektricky ovládanou střechu. Dá se shrnout buď jen horní část nad hlavami pasažérů, nebo celá, k čemuž je potřeba ji manuálně zajistit. Pak se dají sundat horní okenní lišty, spojující přední sklo se zadním sloupkem a kabriolet je na světě. Lišty se pak dají uložit do víka zavazadelníku. Hlavním lákadlem Smartu jsou však jeho manévrovací schopnosti, skvělý rejd a neskutečně snadné parkování ve městě, pro které byl zkonstruován. Můžete ho postavit napříč k chodníku a s klidem odejít, díky dvouapůlmetrové délce bude z řady zaparkovaných aut vyčnívat jen o kousek. Je to nezvyklé, ale brzy se začnete bavit. A nejen vy. S jeho miniaturní délkou a ultrakrátkým rozvorem jsou ale spojeny specifické jízdní vlastnosti. Po nerovnostech Smart téměř poskakuje a v extrémních situacích působí, že by mohl zakopnout. Ve smyku je i přes koncepci motoru vzadu a pohonu zadních kol značně nedotáčivý a situaci provází divoké blikání kontrolky stabilizačního systému ESP, který se spouští už při situacích, kdybyste to rozhodně nečekali. Pozor si však musíte dávat především na mokru a při brždění v zatáčkách. Navíc, řízení má kvůli absenci posilovače dlouhý převod a brzdné schopnosti jsou omezené miniaturními předními koly. Na rychlou jízdu ale Smart není stavěný a koneckonců žádné sportovní výkony od něj nikdo nečeká. To však neznamená, že by se s ním nedalo jezdit svižně. Přeplňovaná tříválcová šestistovka o výkonu 61 koní má již před třemi tisící otáček, kdy zabere turbo, poměrně slušný zátah a se 730 kilogramů lehkým Smartem dokáže pěkně zahýbat. Uměla by ho rozjet hodně přes 135 kilometrů v hodině, kdy však kvůli bezpečnosti zasahuje omezovač. Dynamika je ale potlačena poloautomatickou šestistupňovou sekvenční převodovkou, která řadí velmi pomalu. Navíc je třeba ji pomáhat plynem, aby se krátká kabina při řazení nehoupala. Ke svému účelu, kterým jsou jízdy po městě, však Smart poslouží skutečně výtečně. Kdo si ho koupí, nebude muset příliš řešit parkování a navíc může jezdit s oblohou nad hlavou. Za každou legraci se ale platí a výjimkou není ani Smart. Pro Cabriolet to platí dvojnásob. Už 300 000 za základní provedení není žádný pakatel a v případě kabrioletu se jeho počáteční cena vyšplhala až na 415 707 Kč, tedy na cenu auta nižší střední třídy. Za stylovost se ale vždy platí...
Jak se nám líbil: Smart Cabriolet

(autor: )
Zpět
na
Po tříletém zpoždění se u nás začalo prodávat miniaturní městské vozítko Smart. Jaký je kabriolet s nejsilnějším motorem?