Jestli takoví řidiči vůbec nějaké brýle nosí, kontroluje policie jen zřídka a zda přes ně dobře vidí, už nekontroluje nikdo. Přístup řidičů ke zraku se samozřejmě nelíbí očním expertům. „K vydání běžného řidičského průkazu probíhá povinná lékařská prohlídka prakticky jen při první žádosti a pak až v 60 letech,“ upozorňuje primář Oční kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze Pavel Diblík.
„I ti, co nemají brýle zapsány v řidičském průkazu, by si svůj zrak měli nechat preventivně změřit mezi 45 až 50 lety věku,“ podotýká Diblík a ti co brýle nebo čočky mají, by měli chodit na kontrolu minimálně jednou za 10 let.
„Stále častěji se setkávám s pacienty v relativně mladém věku, kteří nevyhovují pravidlům pro řízení vozidla,“ říká očař. Přesto někteří z nich řídí. „Často si na to zvyknou a přizpůsobí se. V tom lepším případě jezdí o něco pomaleji,“ připomíná Diblík. Podle něj problémy se zrakem způsobují civilizační choroby a do budoucna jich bude přibývat.
Policie to nekontroluje
Kontrolovali vám někdy policisté, zda máte dioptrické brýle? Pokud ne, nejste výjimka. Takovou zkušenost má 83% řidičů. A to je jízda bez nebo se špatnými brýlemi nebezpečnější než telefonování bez handsfree. Také v nových řidičských průkazech se povinnost nosit brýle nebo čočky skrývá pod nerozluštitelným kódem a to je špatně.
Za volant jedině s brýlemi
* Řidiči se špatným zrakem vybočují ze svého jízdního pruhu o 62 % častěji. Nejčastěji směrem ke krajnici.
* Řidiči se špatným zrakem při jízdě přečtou jen 77 % ukazatelů. Třetina dopravních značek jim unikne.
* Při ¾ dioptrie už bez brýlí neřiďte. To, co normální oko uvidí z 12 metrů vy uvidíte až ze 6 metrů.
* Okolo 75 let věku už pětina řidičů nemá bez brýlí za volantem co dělat a dvěma z deseti už nepomohou ani brýle.
* Pětina Čechů s předepsanými brýlemi někdy řídí bez nich.
* Čtyři z deseti řidičů by jízdu bez brýlí trestalo odečtením bodů, 15% odebráním řidičáku
Takhle vnímá vaše oko situaci na silnici
Normální oko
Po brzdění z 50km/h zbývá 222 metrů
Po brzdění z 90km/h zbývá 160 metrů
Po brzdění ze 130 km/h zbývá 121 metrů
Krátkozrakost (-0,75 dioptrie)
Chodce zahlédne ve 125 metrech
Po brzdění z 50km/h zbývá 97 metrů
Po brzdění z 90km/h zbývá 35 metrů
Po brzdění ze 130 km/h zbývá -4 metrů
Krátkozrakost (-2 dioptrie)
Po brzdění z 50km/h zbývá -3 metry
Po brzdění z 90km/h zbývá -65 metrů
Po brzdění ze 130 km/h zbývá -104 metrů
Zelený zákal
Chodce vůbec nemusí vidět. Řidič ztrácí periferní vidění. Vidí sice ostře, ale jakoby skrz srolované noviny. Začíná se projevovat nejčastěji po 45 letech věku. Hrozí havárie.
Dalekozrakost
Šedý zákal
Navštivte lékaře když:
· Je vám 45 a více let
· Zpomalujete abyste přečetli dopravní značky
· Máte problém číst dodatkové tabulky
· Rozmlžují se vám údaje na palubní desce