Jestli takoví řidiči vůbec nějaké brýle nosí, kontroluje policie jen zřídka a zda přes ně dobře vidí, už nekontroluje nikdo. Přístup řidičů ke zraku se samozřejmě nelíbí očním expertům. „K vydání běžného řidičského průkazu probíhá povinná lékařská prohlídka prakticky jen při první žádosti a pak až v 60 letech,“ upozorňuje primář Oční kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze Pavel Diblík.

„I ti, co nemají brýle zapsány v řidičském průkazu, by si svůj zrak měli nechat preventivně změřit mezi 45 až 50 lety věku,“ podotýká Diblík a ti co brýle nebo čočky mají, by měli chodit na kontrolu minimálně jednou za 10 let.

„Stále častěji se setkávám s pacienty v relativně mladém věku, kteří nevyhovují pravidlům pro řízení vozidla,“ říká očař. Přesto někteří z nich řídí. „Často si na to zvyknou a přizpůsobí se. V tom lepším případě jezdí o něco pomaleji,“ připomíná Diblík. Podle něj problémy se zrakem způsobují civilizační choroby a do budoucna jich bude přibývat.

Policie to nekontroluje

Kontrolovali vám někdy policisté, zda máte dioptrické brýle? Pokud ne, nejste výjimka. Takovou zkušenost má 83% řidičů. A to je jízda bez nebo se špatnými brýlemi nebezpečnější než telefonování bez handsfree. Také v nových řidičských průkazech se povinnost nosit brýle nebo čočky skrývá pod nerozluštitelným kódem a to je špatně.

Za volant jedině s brýlemi

* Řidiči se špatným zrakem vybočují ze svého jízdního pruhu o 62 % častěji. Nejčastěji směrem ke krajnici.

* Řidiči se špatným zrakem při jízdě přečtou jen 77 % ukazatelů. Třetina dopravních značek jim unikne.

* Při ¾ dioptrie už bez brýlí neřiďte. To, co normální oko uvidí z 12 metrů vy uvidíte až ze 6 metrů.

* Okolo 75 let věku už pětina řidičů nemá bez brýlí za volantem co dělat a dvěma z deseti už nepomohou ani brýle.

* Pětina Čechů s předepsanými brýlemi někdy řídí bez nich.

* Čtyři z deseti řidičů by jízdu bez brýlí trestalo odečtením bodů, 15% odebráním řidičáku

Takhle vnímá vaše oko situaci na silnici

Normální oko

Normální oko zahlédne chodce ve 250 metrech
Autor: Ilustrační foto Blesk
Chodce zahlédne ve 250 metrech

Po brzdění z 50km/h zbývá 222 metrů

Po brzdění z 90km/h zbývá 160 metrů

Po brzdění ze 130 km/h zbývá 121 metrů

 

Krátkozrakost (-0,75 dioptrie)

Krátkozraký (-0,75 dioptrie) řidič zahlédne chodce ve 125 metrech
Autor: Ilustrační foto Blesk

Chodce zahlédne ve 125 metrech

Po brzdění z 50km/h zbývá 97 metrů

Po brzdění z 90km/h zbývá 35 metrů

Po brzdění ze 130 km/h zbývá -4 metrů

 

Krátkozrakost (-2 dioptrie)

Krátkozraký (-2 dioptrie) řidič zahlédne chodce ve 25 metrech
Autor: Ilustrační foto Blesk
Chodce zahlédne ve 25 metrech

Po brzdění z 50km/h zbývá -3 metry

Po brzdění z 90km/h zbývá -65 metrů

Po brzdění ze 130 km/h zbývá -104 metrů

 

Zelený zákal

Řidič se zeleným zákalem chodce vůbec nemusí vidět
Autor: Ilustrační foto Blesk

Chodce vůbec nemusí vidět. Řidič ztrácí periferní vidění. Vidí sice ostře, ale jakoby skrz srolované noviny. Začíná se projevovat nejčastěji po 45 letech věku. Hrozí havárie.

Dalekozrakost

Při dalekozrakosti sice řidič nemusí mít problém s viděním chodce, ale zase naopak s ovládáním vozu
Autor: Ilustrační foto Blesk
S viděním na dálku problém mít nemusí. Řidič může mít problém s ovládáním vozu, protože palubní desku vidí rozmlženě. Hrozí porušení povolené rychlosti i havárie.

 Šedý zákal

Při šedém zákalu se zrak pomalu zakaluje a ztrácí schopnost ostřit
Autor: Ilustrační foto Blesk
Zrak se postupně zakaluje a zahaluje šedým závojem. Klesá i schopnost zaostřit.

 

 

 

Navštivte lékaře když:

·        Je vám 45 a více let

·        Zpomalujete abyste přečetli dopravní značky

·        Máte problém číst dodatkové tabulky

·        Rozmlžují se vám údaje na palubní desce