Předek nového focusu řešit nemusíme, ten je bezkonfliktní. Ale zadek – tady už prostor k nejrůznějším názorům je. Těžko říct, kdo donutil designéra od Fordu protáhnout svítilny až někam k zadním dveřím. Vnitřek potom působí přímo kosmicky: podsvícení přístrojů je modré a palubka ostře řezaná.
Astra je zvenku krásná, z testovaných aut rozhodně nejhezčí. Designéři hezky navrhli i interiér, těch tlačítek se ale na středovém panelu nakupilo nějak moc. Astra také boduje největším kufrem. Škoda že nakládací otvor je malý a vysoko. Takže trochu smíšené pocity.
To v golfu jsme neměli žádné pocity. Volkswagen jako by nechtěl nikoho otravovat designem a dělal jen auta. Zvenku i uvnitř. Až by jeden řekl, že je to nuda. Ale dokonalá. Volkswagen navíc uvnitř nabídne také nejvíce prostoru.
Šestnáctky, nebo sedmnáctka?
Do testu jsme vzali žádané turbodiesely. Nejmíň kilowattů měl čtyřválec focusu – 1.6 TDCi jsme testovali ve verzi se 70 kW. 1.6 TDI v golfu byl o sedm kilowattů silnější. A astra? Ta se svou sedmnáctistovkou volkswagenu i golfu utekla. Opel totiž přijel ve verzi s výkonem 92 kW. A bylo to dobře. Suverénně nejtěžší astra každý kilowatt hodně potřebovala. Naše milá boubelka totiž váží 1,5 tuny. Chuděra holka!
Se stopkami v ruce – při měření pružnosti – se jenom potvrdilo, že výkonnější motor byla šťastná volba. Kdyby těch 92 kW nebylo, focusu a golfu by se opravdu těžko držela. A spotřeba? S velkým náskokem vyhrál golf, který testovací trasu dlouhou osmdesát kilometrů zvládl za rovných pět litrů. Focus byl o šest deci horší a poslední skončila astra se spotřebou 6,3 litru. Žádné překvapení. Má kila navíc a jezdila na nejširších pneumatikách.
Závěr
Kdyby se vypisovaly kurzy na vítěze, nejnižší by měl asi golf. Volkswagen je totiž v německém souboji tradičně největší favorit. Automobilka roky piluje, drží se základního konceptu a vypiplaný golf je pořád nejlepší. Nemusíte s tím souhlasit, ale je to tak. Ani jeho cena už nevisí tak vysoko nad konkurencí, jak to bylo dřív. Nedostatky? Hlavně zájem zlodějů. A ještě jednu chybu jsme našli. Pětistupňová převodovka zbytečně sráží dojem z naftové šestnáctistovky. Ta sice nejede kdovíjak, ale také nežere.
Druhý skončil nováček focus. Že bude jezdit výborně, se čekalo. Že nebude tak hravý jako jeho předchůdce, se dalo předvídat. Malý kufr a roztahovačná přístrojovka omezující nohy řidiče i spolujezdce nás ale nemile překvapily. Líbil se nám vyrovnaný motor a chválíme i cenový bonus, díky kterému vyjde focus z trojice nejlevněji.
Taktiku nejlevnějšího bychom přitom přisuzovali spíše astře, která se i po slevě cenou nebezpečně blíží golfu. K němu se přibližuje také komfortním podvozkem, který je parádně odhlučněný. Letitý motor ale potřebuje minimálně 92 kW, aby astra jela stejně jako slabší soupeři. Interiér zasazený do rozložité karoserie nepochopitelně splaskl a na překombinovaném středovém panelu jsme se chvilku učili.
Ford Focus - Levný ale s malým kufrem
Motor: vznětový 1.6 TDCi
Největší výkon: 95 koní
Nejvyšší rychlost: 180 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 12,5 s
Kombinovaná spotřeba: 4,2 l/100 km
Zavazadlový prostor: 316 l
Cena: 414 990 Kč
Opel Astra - Krásná ale těžká
Motor: vznětový 1.7 CDTi
Největší výkon: 125 koní
Nejvyšší rychlost: 195 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,5 s
Kombinovaná spotřeba: 4,5 l/100 km
Zavazadlový prostor: 370 l
Cena: 442 000 Kč
Volkswagen Golf - nudný ale precizní
Motor: vznětový 1.6 TDI
Největší výkon: 105 koní
Nejvyšší rychlost: 189 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 12,5 s
Kombinovaná spotřeba: 4,5l/100 km
Zavazadlový prostor: 350 l
Cena: 439 700 Kč