A jak ukázal test Blesku, tak vůbec nezáleží na tom, jakou barvu auto má. Rozdíly ve vnitřní teplotě jsou totiž minimální.

Blesk postavil na přímé slunce tři auta: stříbrné, modré a vínové. Zjišťovalo se, jestli tmavý odstín laku auta nějak výrazně ovlivní teplotu v kabině vozu. Výsledky nás překvapily. Mezi nejsvětlejším a nejtmavším vozem byl rozdíl pouhých pět stupňů.

V autě může být až 50 st.!

Maximální teploty v kabině se po třiceti minutách na sluníčku pohybovaly kolem 50 st. Celsia. Jen málokdo z nás se v létě vydá ven v černém triku nebo košili. Ze stejného důvodu se s obavami díváme na známé, kteří nám v horku nabídnou svezení v tmavém autě bez klimatizace.

Jak jsme ale ověřili, jde o obavy víceméně zbytečné. Teplota v tmavých autech totiž jen rychleji stoupá, rozdíly v maximech jsou posléze proti světlým vozům minimální. Vyplývá to z výsledků testu Blesku.

V rozpáleném odstaveném voze může čekat smrt

Stříbrný, vínový a modrý vůz jsme hned ráno od stavili v podzemních garážích, aby měly v době testu stejnou »startovní« teplotu. V tomto případě šlo o 22 st. Celsia. Ve 14 hodin odpoledne byla auta přeparkována na přímé slunce. Posléze jsme každých deset minut kontrolovali růst teploty.

Měření jednoznačně prokázala, že v tmavých autech stoupá teplota rychleji, po půlhodině se pohybovala kolem 50 stupňů Celsia. Pobyt v autě odstaveném na slunci je v létě výjimečně rizikový. Nechávat v odstaveném voze pasažéry, byť »na minutku «, může skončit vážnými zdravotními problémy, nebo dokonce smrtí.

48 ºC Stříbrná je jednou z nejrozšířenějších barev v ČR. A octavia jedním z nejoblíbenějších aut…

Stříbrná je jednou z nejrozšířenějších barev v ČR. A octavia jedním z nejoblíbenějších aut…
Autor: Jiří Hadač

50 ºC Po deseti minutách se teplota od stříbrného auta příliš nelišila

Po deseti minutách se teplota od stříbrného auta příliš nelišila
Autor: Jiří Hadač

53 ºC Rizika tmavých aut jsou dávno známá: Je na nich vidět špína a je v nich horko

Rizika tmavých aut jsou dávno známá: Je na nich vidět špína a je v nich horko
Autor: Jiří Hadač

Varování lékaře:

V autě hrozí úžeh především dětem. Jejich tělíčka se přehřívají rychleji než těla dospělých. Kvůli tomu jsou malé děti – zejména do dvou let věku – velmi náchylné na úžehy a úpaly. Příznaky jsou závratě, vysoké teploty, zvracení a v nejhorších případech končí postižení v bezvědomí. Úžeh nastává v okamžiku, kdy tělo přestane odvádět nadbytečné horko. Riziko se zvyšuje při pobytu v místech, kde teploty přesahují 35 stupňů Celsia, kde je těsno a dotyčný má málo tekutin. V kritických případech dochází i k poruchám oběhu, dechu a k neurologickým a oběhovým potížím. Podrážděn je i mozek a jeho blány. Nechat dítě v autě odstaveném na sluníčku, kde se teploty pohybují kolem 50 st. C, může jen úplný ignorant, protože se dávno ví, že tyto případy končívají i tragicky.

Varování veterináře:

Stejně jako pro lidi platí, že pobyt zvířat v autě na sluníčku může skončit tragicky. Ani psa, ani dítě bychom tedy neměli nikdy nechávat v odstaveném autě. Pokud jde o psy, existují plemena, která horko snášejí hůře než jiná – kokršpanělé, buldoci, boxeři, mopsové nebo pekingští palácoví psi a pak také hodně osrstěná a tmavě zbarvená plemena nebo psi se sklonem k chorobám srdce, jako je třeba Kavalír King Charles, pudl, malý knírač nebo jezevčík. Těm čas od času chladíme hlavu mokrým ručníkem při zastávkách během cesty. Nikdy je ale nenecháváme v odstaveném autě na sluníčku. „Už po krátké době jde zvířatům o život,“ říká veterinář Pavel Truhlář z Velkých Popovic. „Hrozí jim přehřátí, dehydratace, šokový stav a po selhání oběhového systému kolaps.“