Kvůli emisním limitům, nedostatku míst k parkování i využívání nových technologií, díky nimž mohou konstruktéři vytvořit i v poměrně malé karoserii dostatek místa pro čtyři až pět dospělých, přichází na trh stále více malých vozů.

Již nyní jsou ke koupi na tuzemském trhu dva automobily s délkou pod tři metry, čtyři měří necelých tři a půl metru (tři z nich dokonce pocházejí z domácí výroby) a řada dalších tuto hranici přesahuje jen o pár centimetrů.

Fotogalerie
5 fotografií

Začalo to smartem

Když se v roce 1997 objevil smart, málokdo bral toto vozítko vážně. Uvnitř jen dvě místa, na povrchu karoserie plasty a minimotůrek v zádi. Jenže smích pochybovače přešel, když viděli, že jeho majitelům stačí jen dvoumetrová mezera k zaparkování. I když samotné auto měří na délku přes dva a půl metru,má totiž povoleno parkovat kolmo k chodníku tam, kde se ostatní auta musí postavit podélně.

Smart má sice řadu nevýhod (nevalnou kvalitu jízdy po městské dlažbě a cenu), ale nelze mu upřít, že předběhl dobu a dnešním konstruktérům ukázal cestu. Existuje dokonce i verze označená podle ladičské firmy Brabus. Její litrový motor přeplňovaný turbodmychadlem má výkon skoro 100 koní a auto může jet až 155 km/hod. Opakem je superúsporná verze 0,8 CDI. Zrychlení z nuly na stovku je sice skoro 17 sekund, vše ale vynahradí nízké účty za pohonné hmoty. Spotřeba je to tiž jen 3,3 litru nafty na sto kilometrů.

Přesto před několika lety automobilka Mercedes-Benz, pod jejíž křídla smart patří, uvažovala o tom, že s projektem minivozítka, které vymyslel na počátku 90. let podnikatel s hodinkami Swatch Nicolas Hayek, skončí. Nakonec ale vznikla druhá generace Smartu Fortwo, ale projekt čtyřmístného Smartu (Forfor) byl uložen k ledu.

Trojčata z Kolína

Říká se jim kolínská trojčata. V podstatě jsou jednovaječná, protože základ vozu, motory a řadu dalších prvků mají Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1 shodné. Kvůli rozdílnému tvaru nárazníků mají ale jiné rozměry. Nejkratší s 341,5 centimetry je toyota. I když auta jsou to opravdu malá, dovnitř se vejdou čtyři dospělí. Benzinový litrový motor je ve své kategorii nejlepší na světě a na dálnici umožní jízdu povolenou stotřicítkou i ve stoupáních na dálnici.

Mini má mít i Škoda

Podnikatel Hayek údajně kdysi výrobu smartu nabízel nejprve Škodě, tam ho však odmítli. Skutečné minivozítko bude mít český výrobce až za dva roky. Navíc se nebude vyrábět na českém území, ale v bratislavském závodě Volkswagenu.

Velmi podobné tvary jako škodovka bude mít i minivozítko mateřského Volkswagenu a sesterského Seatu. Kromě verze s klasickým malým spalovacím motorem bude i elektromobil. Na délku by auto, vycházející z konceptu Volkswagenu UP, mělo měřit zhruba 320 centimetrů a uvnitř by mělo být místo pro tři dospělé a jedno dítě sedící za řidičem.

Je to podobná koncepce, jakou má letošní novinka na českém trhu Toyota IQ – nejkratší prodávané auto se čtyřmi sedačkami. Ty zadní se dají samostatně sklápět, čímž se zvětší zavazadlový prostor. Do toho standardního se totiž vejdou jen dvě dámské kabelky nebo pár litrových krabic s nápoji v tetrapakovém obalu. Na druhou stranu, pro tři lidi je v IQ místa dost. Navíc se auto díky poměrně velké šířce 168 centimetrů na silnici chová velmi dospěle.