Omyl číslo 1: Diesel má lepší zrychlení
Údaj točivého momentu vrcholící vysokou hodnotou v nízkých otáčkách zní samozřejmě lákavě, ale skutečnost je trochu jiná. Auta s dieselovým motorem mají nižší jmenovité otáčky, proto mají jinak poskládané převodovky s mnohem delším odstupňováním, aby se vyrovnaly benzínovým vozům v maximální rychlosti. Výsledné síly, které putují na asfalt, jsou tak mnohdy dokonce nižší než v případě benzínového protějšku. Pro příklad nemusíme chodit daleko – srovnávací test dieselové a benzínové Octavie RS ukázal, že ačkoli má diesel o plných 70 Nm více točivého momentu, benzínový sok ho při pružném zrychlení díky kratším převodům deklasoval.
Omyl číslo 2: Diesel má výrazně nižší spotřebu
Jak kdy... Pokud budete s dieselem jezdit po městě nebo pokud mu budete neustále stát na krku, výhoda nižší spotřeby je tatam. Už ze svého principu funguje přeplňovaný dieselový motor nejlépe při částečném zatížení - například při konstantní rychlosti na tempomat po dálnici předpisovou stotřicítkou. Potom se opravdu může spotřeba oproti srovnatelnému benzínovému motoru snížit až na rozdíl dvou tří litrů, což každých 1000 km už udělá docela velkou finanční úsporu. Jestli ale chcete z dieselu neustále ždímat maximum, klidně se může stát, že ve výsledku bude žrát stejně jako odpovídající benzínový agregát. Proto si nejprve ujasněte, jak s autem chcete jezdit a kde.
Omyl číslo 3: Diesel je spolehlivější
Tady opět záleží hlavně na tom, jak se s autem jezdí. Diesel je totiž velmi choulostivý na změny teplot a zatížení a to platí zejména o jeho nejvíce namáhané součásti – turbodmychadlu. Kupte si dieselové auto na dlouhé cesty po dálnici a vydrží vám roky. Kupte si ho na poskakování ve městě nebo na předvádění se kamarádům a za rok se vám rozsype jako domeček z karet. Diesel je konstrukčně mnohem složitější, musí odolávat mnohem vyšším tlakům a zatížení a jeho silné vibrace (majitelé 1.4 TDI ví, o čem mluvíme) se na životnosti nepodepíší zrovna pozitivně.
Omyl číslo 4: Diesel je ekologičtější
Údaj o vypouštěných emisích CO2 je stejně vypovídající jako předvolební preference jednotlivých politických subjektů. Z výfuku dieselových aut se line mnohem více sajrajtu než z výfuků aut benzínových. Největší problém jsou nespálené uhlovodíky, saze, pevné částice a oxidy dusíku a síry. Ani nejmodernější technika v podobě filtrů pevných částic nedokáže pořádně tyto emise eliminovat a diesely tak nadále budou, aspoň z lokálního hlediska (když už ne globálního) větším zlem.
Co nelze popřít:
Fakt číslo 1: Diesel si dobře drží cenu jako ojetina
Zejména v našich končinách jsou dieselové motorizace žádanější a proto si drží jako ojetiny svou cenu velmi dobře. Když koupíte docela výhodně spolehlivé ojeté auto s naftovým motorem, můžete na jeho prodeji o rok dva později tratit velmi málo peněz, pokud se samozřejmě nezmění něco velmi radikálního – třeba že by vláda zavedla stoprocentní daň z nafty nebo podobný kocourkovský vynález zkázy.
Fakt číslo 2: Diesel se netrápí s nákladem
Pokud taháte za autem neustále přívěs s různým harampádím či stavebním materiálem nebo jezdíte naloženi po střechu, i tady má dieselový motor díky svému vyššímu točivému momentu nepopiratelnou výhodu proti benzínovému protějšku. Jestli tedy máte doma malou jachtu a vozíte ji s sebou na dovolenou k moři, velké SUV s pořádným dieselovým osmiválcem bude tou nejlepší volbou.
Dieselové auto je tu zkrátka od toho, aby pracovalo a tahalo náklad, ne aby se s ním zajížděl nejlepší čas na Nürburgringu...
