I pneumatika, která je naprosto "v pohodě", ztratí během provozu tlak – ročně to je asi 0,5 baru. Čas od času byste proto měli vzít do ruky tlakoměr a zjistit, jak na tom vaše pneumatiky jsou. „Odborníci doporučují udělat to tak jednou za měsíc, rozhodně ale vždy před dlouhou cestou a rychlou jízdou,“ říká Daniel Cahel z firmy Michelin.

Pneumatiky musejí být měřeny, když jsou "studené", což znamená, že nebyly použity nejméně 2 hodiny, nebo nejely delší vzdálenost než 3 kilometry při nízké rychlosti.

Čím je pneumatika méně nahuštěná, tím má vyšší valivý odpor a tím musí motor víc pracovat. Na konci této rovnice je vyšší spotřeba paliva. Podhuštěná pneumatika se navíc rychleji "ojíždí" a to ještě navíc nerovnoměrně – hlavně v krajích.

Řidiči velmi často jezdí na nebezpečně podhuštěných pneumatikách. V roce 2008 mělo 61 % zkontrolovaných vozidel v 18 zemích Evropy podhuštěné pneumatiky. Kromě toho, 38 % řidičů řídilo na nebezpečně nebo velmi nebezpečně podhuštěných pneumatikách, které mohou způsobit roztržení v průběhu krátkého období.

To jsou závěry celoevropského projektu organizovaného Michelinem s názvem "Nahustěte své pneumatiky". V Německu Dekra AG zjistila, že 41 % nehod na dálnicích vedoucích k tělesným zraněním je způsobena podhuštěnými pneumatikami nebo pneumatikami s nedostatečnou hloubkou dezénu.

Technici Michelinu zkontrolovali před čtyřmi roky 105 vozů na českých silnicích. Skoro 89 % z nich jezdilo na podhuštěných pneumatikách a 75 % z nich na nebezpečně nebo velmi nebezpečně podhuštěných pneumatikách. Letos už to bylo lepší – takřka 60 % testovaných vozidel bylo v pořádku.


Výhody správného nahuštění

1. lepší záběr a vyšší citlivost řízení, především při zatáčení

2. delší životnost pneu

3. kratší brzdná dráha, hlavně na vlhkých silnicích

4. snížené riziko protržení pláště

5. vliv na sníženou spotřebu paliva

6. při správném nahuštění je nižší opotřebení vzorku


Jak se chová pneumatika při různém tlaku?

Rychlost 80 km/h, vodní film 5 mm

Nahuštění na 2 bary

Správně nahuštěná pneumatika. Voda (vyznačena zelenou barvou) protéká drážkami v běhounu. Záběr je v pořádku.

Nahuštění na 2 bary
Autor: Michelin

Nahuštění na 1,5 baru

Podhuštěná pneumatika způsobuje významné snížení v kontaktní ploše se silnicí. Záběr je riskantní.

Nahuštění na 1,5 baru
Autor: Michelin

Nahuštění na 1 bar

Významně podhuštěná pneumatika. Minimum pneumatiky je v kontaktu s podložkou. Způsobuje aquaplanning.

Nahuštění na 1 bar
Autor: Michelin

Poznámka: 2 bary = 1,97 atmosféry, 1,5 baru = 1,48 atmosféry, 1 bar = 0,97 atmosféry