Na rozdíl od jiných slavných výrobců automobilů se ani v současné ekonomické krizi neocitá v nějakých závažnějších problémech. Například u nás v kategorii sportovních a luxusních automobilů prodává více vozů než její němečtí konkurenti Mercedes a BMW.

Fotogalerie
5 fotografií

Historie značky Audi se začala psát v roce 1909. Tehdy Augustus Horch, který již od konce 19. století se společníky vlastnil firmu Horch & Cie, po sporu s členy představenstva založil ve Cvikově novou firmu. Jeho vlastní jméno však již bylo registrovanou značkou, a tak pro název nové továrny na výrobu automobilů použil latinský překlad svého příjmení. Z německého Horch (poslouchej!) se tedy stalo Audi.

Jedna trofej

Již od počátku se v továrně vyráběly jen kvalitní vozy se silnými motory. Například již první typ, Audi Typ A, byl schopen na tehdejší dobu uhánět nevídanou rychlostí 75 km/hod. Bylo proto pochopitelné, že se Audi účastnilo množství závodů. A bylo úspěšné. Slavné stříbrné šípy pojmenované podle hliníkové nelakované karoserie například ve 30. letech zvítězily během šesti sezon ve 24 významných závodech. Velkou část závodních monopostů zkonstruoval severočeský rodák Ferdinand Porsche. Těsně před válkou v roce 1938 byl jejich výkon přes 500 koní a na berlínské závodní dráze Avus dosáhly rychlosti 380 km/hod.

V té době se sice na karoseriích skvělo logo z typických čtyř kruhů, ale název zněl Auto Union. Pod tuto značku se totiž v roce 1932 spojily značky Audi, DKW, Horch a Wanderer. V roce 1969 se firma sloučila s další značkou NSU. V té době již byla součástí koncernu Volkswagen. Teprve v roce 1985 z Audi NSU Auto Union Ag vzniklo současné Audi.

Systém quattro

Systém stálého pohonu všech kol quattro je v současnosti jedním z nejznámějších na světě. Na začátku všeho byly v 70. letech minulého století zkušenosti z testování vozu pro německou armádu. V lednu 1978 se pak špičkovým manažerům předvedl prototyp nového vozu s pohonem všech kol v Rakousku na zasněžené nejstrmější evropské silnici Turracher Höhe. Auto ji vyjelo nejen bez řetězů, ale dokonce na letních pneumatikách.

Samotné auto Audi Quattro bylo odhaleno v březnu 1980 na ženevském autosalonu. Bylo to kupé s výkonem motoru 200 koní. Sportovní verze pak v první polovině 80. let vítězila v seriálu mistrovství světa v rally. Za volanty seděly opravdové hvězdy jako Hannu Mikkola, Stig Blomqvist, Michele Moutonová či Walter Röhrl. V současnosti si zákazníci mohou systém quattro koupit prakticky v každém vyráběném modelu audi.


Vyrábí i nejrychlejší kombík světa

Audi RS6 Avant je nejrychlejším kombíkem na světě. Aby také ne, když má pod kapotou motor z Lamborghini. Jedná se o benzinový desetiválec o objemu 5,0 litru. Jeho výkon navyšují na hodnotu 580 koní dvě turbodmychadla. Na stovku zrychlí za 4,6 sekundy, na dvoustovku za 14,9 sekundy. Koupit si ho můžete za 2 950 800 Kč.


V audi jezdí i český prezident

Černé Audi A8 Long 4,2 FSI Quattro. Přesně takový vůz využívá jako služební automobil prezident České republiky Václav Klaus. Až na prezidentskou standartu a bezpečnostní výbavu je k mání pro každého. Osmiválcový motor má výkon 350 koní. Maximální rychlost je omezena na 250 kilometrů v hodině, spotřeba činí 12 litrů na sto kilometrů. Cena: 2 309 700 Kč.


Speciál pro Le Mans

Pro letošní ročník slavného závodu 24 hodin v Le Mans, který se jel o minulém víkendu, Audi nasadilo zbrusu nový speciál označený Audi R 15 Tdi. Má nové aerodynamické prvky i nový motor. Naftou vykrmovaný desetiválec má výkon 600 koní a gigantický točivý moment přes 1000 Nm. Auto hned při své premiéře ve dvanáctihodinovém závodě v Sebringu na americké Floridě zvítězilo a v Le Mans minulý víkend dojelo třetí. Tentokrát byly lepší dva speciály francouzské stáje Peugeot.