Už v roce 1912 pražská továrna Praga dokázala vyrobit vůz schopný pokořit první z magických hranic – 100 km/hod.

V uplynulých desetiletích byla výroba nadprůměrně rychlých vozů v Česku utopií. Za socialismu se totiž u nás do osobních vozů nesměly vyrábět motory s větším zdvihovým objemem válců než 1300 cm3. To samozřejmě limitovalo jejich výkon, a tedy i rychlost.

Přesto se díky závodnímu oddělení Škodovky objevilo několik pozoruhodně rychlých vozů. Ty ovšem byly určeny pouze na tratě rallye či automobilových okruhů a od každého typu jich vždy vzniklo jen pár až několik desítek kusů. Jiná situace byla v kopřivnické Tatře. Ta vyráběla takzvaná papalášská auta a těch se omezení objemu motoru netýkala.


TAKHLE SE PŘEKONÁVALY HRANICE:

1909 - 50km/h

Jako první ji pokořila Praga V. Charron. Ač vůz vznikal na území Čech, ve skutečnosti byl do značné míry francouzský. Vyráběl se totiž v licenci firmy Charron. Čtyřmístný otevřený automobil stále ještě připomínal kočár. Měl například dřevěná loukoťová kola. Poháněl ho dvouválec o objemu 1206 cm3 s výkonem 10 koní. Díky němu auto dosahovalo rychlosti až 65 km/hod.

1912 - 100km/h

Opět Praga ale Praga Alfa, jeden z nejslavnějších modelů, který pak vydržel v nabídce až do 30. let. V jeho verzi z roku 1919 jezdil i prezident T. G. Masaryk. Ve své době šlo o jeden z největších vyráběných osobních vozů. Měl velmi dobré jízdní vlastnosti, o čemž svědčí vítězství v takzvané Alpské jízdě hned v prvním roce výroby. Nejprve se pod kapotu montoval téměř čtyřlitrový čtyřválec, pak ho nahradil osmiválec.

1955 - 150km/h

Tuto hranici jako první překonala Tatra 603. Zdá se to neuvěřitelné, ale k překonání hranice 150 km/hod. potřeboval český automobilový průmysl přes čtyřicet let. Několikrát byli výrobci opravdu blízko. Například prezidentský vůz Hispano-Suiza vyrobený v plzeňské Škodovce jel v roce 1926 stočtyřicítkou a aerodynamická Tatra 77 o deset let později 145 km/ hod.

Ale teprve reprezentační vozidlo Tatra 603 s překrásnou karoserií dokázalo díky osmiválcovému motoru překonat hranici 150 km/ hod. Šestsettrojka se vyráběla (později ve verzi se čtyřmi předními světlomety) plných 20 let. Pro porovnání – této rychlosti dosahovaly škodovky vyráběné pro obyčejné lidi až v 80. letech minulého století.

1974 - 200km/h

Další magickou hranici zdolala Tatra 613. Karoserie tohoto vozu již nebyla česká. Vytvořili ji italští designéři. Koncepce pohonu vzduchem chlazeného osmiválce umístěného vzadu však zůstala zachována. Původně byla maximální rychlost vozu pouze 190 km/hod., ale poté, co byl motor vybaven elektronickým vstřikováním, se výkon zvedl až na 200 koní a maximální rychlost přesáhla 220 km/hod.

Současnost - 250km/h

V současné době je možno koupit hned několik motorických verzí škodovek typu Octavia a Superb, které bez problémů dokáží na německé dálnici pokořit dvoustovku. To samé platí i o dvou motorických verzích vozu Hyundai i 30 z moravských Nošovic. Nejrychlejší sériově vyráběné tuzemské auto je v současnosti šestiválcová Škoda Superb. Ta dokáže jet až 250 km/hod.


ABSOLUTNĚ NEJRYCHLEJŠÍ:

Už v roce 1974 inženýři v Mladé Boleslavi vytvořili Škodu RS 200. Vznikly jen dva prototypy. Auto ale bylo pekelně rychlé. S dvoulitrovým motorem uhánělo přes 250 km/hod. Primát absolutně nejrychlejšího vozu české automobilové historie ovšem dosud nese dílo designéra Václava Krále a továrny Metalex. Takzvaná Supertatra V8, s oficiálním názvem Tatra Sport V8, se představila v Praze na autosalonu v roce 1991.

Využívala převrtaný motor z Tatry 613. Ten měl přes tři stovky koní a auto dokázal rozjet na stovku za 5,6 sekundy. Ofi ciální měření maximální rychlosti se sice nikdy neuskutečnilo, ale podle svědků byla větší než 265 kilometrů v hodině. Celkem se vyrobily jen čtyři kusy. Jeden z nich je k vidění v Muzeu sportovních vozů v Lánech. Dodnes upoutají lákavé tvary jeho laminátové karoserie, vyklápěcí světlomety či dveře otevíratelné šikmo vzhůru.