Mám starou stodvacítku, dal jsem čísla do depozita. Mohu ji nechat sešrotovat už teď v dubnu? A musím mít kvůli šrotovnému povinné ručení? Milan
„S cestou na šrotoviště ještě počkejte, šrotovné jistě bude, ale nejdřív od září. Koncem dubna by se mělo schválit a pak se dozvíte, kdy budete moci nechat auto sešrotovat. Možná to bude i dva měsíce před tím, než začne platit zákon – tedy třeba už v červenci, ale podrobnosti se dozvíte včas. Povinné ručení nepotřebujete, pokud auto necháte na vrakoviště odvézt na odtahovce, nemusí mít ani technickou. K sešrotování potřebujete jen registraci a SPZ – lhostejno, jestli na autě, nebo v depozitu.“

Kam se mám o šrotovné přihlásit? Kde jsou k podepsání pořadníky? Záleží na tom, jaké auto si koupíme? Královi
„Nic takového jako pořadníky není. Věřím, že ani není důvod, aby bylo. Na značce opravdu nezáleží – jen nesmí být dražší, než 500 000 než DPH. Všechno se dozvíte po schválení zákona a z nařízení vlády – jistě o podrobnostech bude včas informovat i Blesk.“

Kdo a kdy mi šrotovné vyplatí? Zindulka
„Zatím jsme se nedohodli na tom, jestli bude věc vyřizovat prodejce, nebo budou peníze po předložení dokladu o sešrotování a kupní smlouvy na nové auto vyplaceny přímo vám. Jako sociální demokracie preferujeme variantu vyplatit je přímo lidem, ale zatím to jasné není. Pokud bude šrotovné vypláceno až po nákupu auta, mělo by přijít na váš účet za méně jak dva měsíce.“

Mám tři stará auta, můžu je nechat sešrotovat najednou a vybrat si šrotovné třikrát? Kamil
„Tak to rozhodně nepůjde - je to nastaveno tak, že za jedno sešrotované dostanete 30 tisíc na jedno nové, násobit nebo kombinovat s odečtem DPH pro podnikatele, to nejde.“

Stát dá třicet tisíc, kolik dají prodejci – bude to jako v cizině? Stanislav, Kolín
„Chtěli bychom, aby měl prodejce povinnost dát nejméně půlku toho, co dá stát – takže sleva pro vás by byla už 45 tisíc. Věříme ale, že prodejci „sáhnou“ i do své marže a nakonec to bude i víc. Podle Svazu automobilového průmyslu jsou na to připraveni.“

Nechal jsem sešrotovat auto na konci roku a mám asi měsíc nové. Zpětně asi šrotovné požadovat nejde, co? Václav
„To opravdu nejde. Zákon vejde v platnost až k 1. září. Uvažujeme sice o tom, že šrotovat by se mohlo už třeba dva měsíce předem, aby pak nebyl nápor, ale bude platit až na kupní smlouvy s datem nejdříve toho prvního září.“

Už jsme si auto koupili před měsícem, ale k němu máme ještě starého favorita – nemůžeme ho nechat sešrotovat a dostat jen prémii? Stejskalovi
„To také nejde, šrotovné je dotace na nákup nového auta.“

Tak bude šrotovné, nebo ještě vůbec být nemusí? Petr, Stanislavice
„ Bude, zcela jistě. Je součástí balíčku, který shodit ze stolu prostě nejde.“

Vrakoviště si stěžují, že na likvidaci aut prodělávají. Nebudeme nakonec muset platit za auto, když ho tam dovezeme? Katka

„Nebudete. A vrakovištím vzkazuji: Jsem připraven na seriózní komunikaci. Jestli je to pravda, není možné spustit systém na něčí úkor... Ať se ozvou a dají argumenty na stůl, jsem připraven jednat.“

Proč to jsou jen auta do 500 000 korun? Ivan
„Chtěli jsme podpořit běžnou českou rodinu – málokterá má auto nad půl milionu. Do této částky se také vejde většina těch, které se vyrábějí u nás.“

Můžu si koupit v rámci šrotovného i auto na leasing? Ota
„Ano, není vůbec důvod to nějak omezovat.“

Zdědil jsem staré auto po dědovi, ale byl jsem líný ho převádět. Teď, kdybych to chtěl udělat, musím zaplatit ekologickou daň a šrotovné už ztrácí smysl. Poradíte mi co s tím? Honza
„To budeme muset vychytat a najít nějaké řešení. Podobný případ se asi bude týkat spousty lidí. Dovedu si představit, že se bude moci převést za symbolický poplatek s poznámkou, že to je jen za účelem sešrotování. Ovšem musíte k němu mít potřebné doklady o dědickém řízení a musí být registrováno. Zatím počkejte, tohle všechno se dozvíte v Nařízení vlády, které k tomu bude připraveno – půjde o podrobný popis kroků a tohle tam také musíme nějak dostat.

Nastavili jste i emisní limit 160 g na kilometr. Proč to není méně? Veronika
„Budeme zvýhodňovat ty, kteří si koupí auto s alternativním pohonem – při částce 500 000 to jsou hlavně LPG a CNG, hybridy a elektromobily se sem asi nevejdou. Zatím se uvažuje o tom, že tento ekologický vůz bychom dotovali 50 000 Kč – a k tomu samozřejmě dalších asi 15 000 od prodejce...“

Kolik lidí dostane šrotovné? Kolik peněz na něj vláda má? Za jak dlouho si myslíte, že „dojdou“? Matěj
„Vyčlenili jsme na něj 2,5 miliardy a myslíme, že to je dost, aby nedošlo. Dostane ho přes 83 tisíc zájemců. Troufám si odhadovat, že to je přiměřená částka. Nechci tvrdit, že bychom ji navýšili pro velký zájem, ani že to rozhodně neuděláme. Ponechme to na vládě, ať bude jakákoli...“

Proč je to jen 30 000 Kč? Jana

„Původně jsme chtěli dát vyšší částku – alespoň 40 tisíc. Vycházeli jsme z toho, že když si mohou podnikatelé odečíst DPH, měli by mít obyčejní lidé podobnou možnost. Právě DPH u základní škodovky je kolem 40 tisíc... Jednání ale dopadla jinak a tohle je kompromis – dostaneme se na něj díky příspěvku od prodejců.“

Proč nahráváte automobilkám? Opravu si myslíte, že to je cesta z krize? Neplatíme to my ze svých daní?

„Ve 13 zemích EU to funguje. Nejde jen o automobilku, ale i desítky firem, kde se vyrábějí náhradní díly a výbava do aut – v těch pracuje hodně lidí a pro ně to bude jistota práce. Šrotovné je příležitost, jak nahradit výpadek vzniklý krizí. Lidé z daní nedají nic a státu se vrátí prostředky ve formě DPH. Třeba z fabie v základu je DPH 42 000, tudíž na každém autě ještě 12 000 vydělá. Chceme tím podpořit všechny firmy, nejen automobilky. Slováci mají zkušenost, že to rozhýbe celý trh – půlka Evropy si myslí, že to je správné řešení.“

Co když si všichni teď koupí auta. Nebudou automobilky brečet za rok, že nemají prodeje? Ivan
„Nemyslím si to. Polovina aut, prodaných za rok, jsou auta firemní, ne soukromá. Odečet DPH zajistí stálé a průběžné prodeje. Vždyť po silnicích jezdí víc jak 2,6 milionu aut starších 10 let – za nové si je teď může vyměnit osmdesát tisíc – co to je...“

Bude se šrotovné opakovat? Třeba za pár let? Jana
„Na to odpovědět neumím. Tohle bude platit do konce roku 2010, ale už koncem letošního roku ho vláda vyhodnotí a udělá jeho aktualizaci. Prodlužovat se myslím nebude, ale nechme to na vládě.“

Když nechám sešrotovat auto, musím si hned koupit nové? Vladimír

„Ne, musíte to jen stihnout do konce roku 2010.“

Mám svoje auto ráda, nechci se dívat, jak ho sešrotují... Věra
„To nemusíte, šrotovné nic nenařizuje. Klidně jezděte svým starým autem, pokud je v pořádku po technické stránce a má v pořádku i doklady.“

Je lepší auto sešrotovat nebo prodat? Čtetě zde.

Kompletní přehled aut do 500 000 Kč, které splňují emisní limit najdete zde.