Rozhodně sešrotovat se vyplatí velmi staré vozy, hlavně ty vyrobené před rokem 1993 bez katalyzátorů. „V případě, že bude šrotovné zavedeno, neváhejte ho využít hlavně u vozidel bez katalyzátoru, u kterých se platí ekologické poplatky při jakémkoliv převodu. Ty jsou neprodejné,“ radí Petr Štěpánek, majitel Štěpánek Auto.

Podle firmy AAA Auto se dá čekat, že šrotovné rozhýbe trhy se všemi automobily, tedy i s ojetými. Například na Slovensku se prodeje v tamních autobazarech zdvojnásobily.

„Sešrotováno by mělo být asi 80 tisíc starých vozů, například Škody stopětky a stodvacítky, Favority, Formany, Fordy Escort. Lze čekat, že u těchto aut po uplynutí kampaně bude poptávka vyšší než nabídka, a tudíž ceny půjdou nahoru,“ řekl Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA Auto.

Některá auta však autobazary radí prodat raději teď, protože zavedením šrotovného ztratí hodnotu. „V případě aut, jako je třeba Felicie v hodnotě kolem 50 tisíc, doporučujeme prodat, každý měsíc ztrácí hodnotu,“ tvrdí Tomáš Svoboda obchodní šéf Auto ESA.

Podobný propad ale může čekat i zánovní vozy rok či dva staré. „Levnější vozy s pořizovací cenou kolem 200 tisíc a aktuální cenou kolem 150 tisíc Kč je lepší prodat hned, pokud tedy o prodeji uvažujete. Jejich cena půjde po šrotovném dolů,“ říká Vaněček.

U nových vozů ceny asi příliš neklesnou. „Už teď jsou na nejnižší úrovni, moc prostoru už není. Zavedením šrotovného může ještě dojít ke snížení, ale mírnému,“ domnívá se šéf Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek

GALERIE AUT, KTERÉ SE VYPLATÍ ODVÉZT NA VRAKOVIŠTĚ

Fotogalerie
1 fotografie





MILAN URBAN (ČSSD): ŠROTOVNÉ LETOS BUDE!

ČSSD tvrdí, ka Dagmar Honsová. že vzdor vyjádřením premiéra v demisi Mirka Topolánka šrotovné prosadí ještě letos. Co bude dál, na to se Blesk zeptal stínového ministra průmyslu a obchodu Milana Urbana (ČSSD).

Opravdu je reálné, že šrotovné začne stát vyplácet ještě letos?
„Jsem si tím jistý. Je to součást vyjednávacího kompromisu.“

Co zavedení šrotovného udělá s trhem aut? Když teď lidé nakoupí nové vozy, nebudou mít automobilky v dalších letech problémy prodat?
„Šrotovné bude moci využít jen určitá část lidí. Trh s auty to ovlivní maximálně na půl roku.“

Ale co DPH, teď sice stát vybere víc, protože se prodá víc aut, ale co propad v příštích letech?
„Tato teorie podle mě neplatí. Jak jsem řekl, šrotovné je krátkodobá záležitost a dlouhodobě se to takto neprojeví.“

Není celé šrotovné vlastně asociální? Půjdou si pro něj přece jen ti bohatší, kteří si mohou dovolit koupit nové auto...
„To je možné. My ale šrotovné chceme zavést hlavně proto, že pomůže uchovat pracovní místa v automobilovém průmyslu a jeho odvětvích.“

Co majitelé šrotovišť, kteří si stěžují, že jsou ve ztrátě? Budete s nimi jednat?

„Zatím čekám, až se mi ozvou. Jednání je možné, ale musí být z jejich strany podloženo relevantními ekonomickými analýzami.“

Budete chtít, aby se na šrotovném podílely i automobilky či prodejci?

„Určitě, a to minimálně polovinou toho, co dá stát. Dám příklad: stát zájemci přispěje třicet tisíc a automobilka bude muset přidat ještě patnáct tisíc navrch.“