Prezident Obama ve svém projevu směřovaném hlavně k vedení amerických automobilek totiž další finanční pomoc, kterou atomobilky považují za nutnou, podmiňuje daleko razantnějšímu seškrtání dluhů a tím opravou prozatím předložených plánů na restrukturalizaci.

Továrnu se značkou Hummer vlastní americké konzorcium General Motors (GM), které teď během několika týdnů musí přeorganizovat svůj plán na ozdravení podniku, jinak nedosáhne na další nutnou finanční pomoc od americké vlády. A bez ní toto složité období zřejmě nepřežije. I Obama už automobilce vyhrožuje bankrotem, jako jedinou možnou alternativou, pokud podnik "nepročistí".

"Chápu, že každý hned znervózní, když slyší tohle slovo. Nejde ale o případ, kdy se společnost rozloží a prodá. Je to nástroj, jak ji zbavit dluhů, i když pracovníci zůstávají v práci," řekl.

Podle mluvčího GM Nicka Richardse vyjednává automobilka v oblasti prodeje Hummeru se zájemci z "různých částí světa". Někteří prodejci Hummeru ve světě diskutují podle agentury AP o záchraně z Číny. "Jsme mírně optimističtí...", prohlašoval Richards než ho prezident svým projevem přesvědčil o opaku.

GM se podle svého únorového plánu snaží navíc zbavit i svých dalších dítek, kterými jsou značky Saturn, Pontiac a Saab, které do skupiny GM dlouhodobě patří a pro koncern nyní představují roční ztrátu 1,1 miliardy dolarů.

GM spolu s Chryslerem patří mezi dva podniky, jejichž vedení se nyní podmínku radikální restrukturalizace dozvěděly přímo od amerického prezidenta Baracka Obamy. GM má nyní čas dva měsíce, Chrysler jen čtyři týdny. Tomu americký prezident navíc doporučil, aby uryhleně dokončil fůzi s italským Fiatem, která situaci kolem americké automobilky činí značně nepřehlednou.