Výrobci aut, kteří donedávna dávali lidem na výběr pouze to, jakou chtějí mít barvu karoserie, případně zda zvolí světlý či tmavý odstín interiéru a sedaček, najednou pochopili snahu lidí o odlišení. A sami začali nabízet různé polepy, kryty pedálů, koncovky výfuků a podobně.
Fabia ve sportovním
Fabia je nejprodávanějším autem v Česku. Pokud ale budete mít fabii ze speciální edice Sportline, kterou nyní nabízí výrobce, s žádnou jinou si ji nespletete. V čem se liší? Má vždy bílou, případně stříbrnou střechu, snížený sportovní podvozek a velká, 17palcová litá kola.Uvnitř jsou sportovní sedačky a sportovní tříramenný volant. Kryty pedálů jsou z oceli a čalounění je v kombinaci s červenou nebo modrou barvou.
Dříve různé spojlery, koncovky výfuků, chromované lišty a další doplňky nabízely pouze tuningové fi rmy. Dnes si je můžete koupit přímo v autosalonech. Výhodou je to, že s autem upraveným pomocí těchto dílů určitě projdete na STK, protože máte záruku, že jde o díly schválené do provozu.
Radikální tuning
Ještě radikálnější změnu vzhledu ale můžete docílit, pokud si koupíte díly pro optický tuning od některé specializované fi rmy. Jednu z nejširších nabídek má Milotec. U takového auta už pak ale téměř nepoznáte, o jaký model jde, protože z povrchu karoserie zmizí všechna označení výrobce, často se změní i tvar a výplň krytu chladiče a další typické prvky, jako jsou světla a zrcátka.
Průkopníkem Peugeot a Fiat
Peugeot už v roce 2005 lákal zákazníky na model 1007 pomocí systému Caméleo, evokujícího jméno ještěra měnícího barvu, a posuvnými elektricky ovládanými bočními dveřmi. U tohoto modelu lze vyměňovat středy sedáků, opěradel a dečky na vrchní straně přístrojové desky. Dělá se to proto, aby tyto textilní díly podstoupily očistnou kúru v pračce, nebo kvůli tomu, že majitelku už daná barva omrzela a zatoužila po jiné.
Fiat 500 má zase osm originálních polepů karoserie. Mezi nimi je například italská trikolora či čárový kód. Lze také změnit barvu a design sklopného klíčku tak, aby ladil s barvou karoserie či tričkem majitelky. Podobným směrem se teď ubírá i nový Ford Ka.
Mění se i vůně
Majitelé smartů mají zase možnost změnit si barvu povrchových plastových panelů svého vozu. Pokud se jim ta stávající přestane líbit, nemusí do lakovny, prostě se vymění panely na karoserii za jinak zabarvené díly. Říká se tomu fresh-up. Operace trvá jen hodinu a zájemce přijde zhruba na 20 tisíc korun.
Vůz si ale dnes můžete odlišit nejen vizuálně. Hlavně francouzští výrobci nabízejí nádobku s parfémem, která se umístí poblíž výdechů klimatizace. Vůně osvěžuje interiér, ženy si navíc vybírají přesně tu, která jim »padne do nosu«.
Kola dělají auto
Jsou vlastně k ničemu. I s ocelovými disky auto jede stejně, ale přesto litá kola všichni chtějí. Letošní novinkou je kolo Touge. Jeho pět paprsků trochu připomíná krájecí nože v mlýnku na maso. Navíc celé kolo je v nádherné grafi tové barvě. Aby si majitel mohl i tahle kola odlišit, nabízí mu výrobce sadu barevných proužků, které se nalepí po obvodu ráfku. Mohou ladit s barvou karoserie nebo jen vyjadřovat jiný charakter automobilu.
Do provozu schválená litá kola nabízí jak prodejci dané značky automobilů, tak i prodejci příslušenství. Při koupi kol je ale třeba dbát na to, aby měla správný rozměr a také příslušné schvalovací značky. Cena litých kol se liší podle designu, značky a rozměru.
Na běžný vůz se jeden disk dá pořídit zhruba za cenu kolem tří tisíc korun. Na stránkách www.aclcar.cz si můžete vyzkoušet, který design a jak velký litý disk bude právě vašemu vozu slušet.
Jaké doplňky jsou k mání a za kolik?
• Plastové kryty prahů: 570 Kč
• Větrné clony na přední okna: 882 Kč
• Sada rozšíření blatníků: 4826 Kč
• Koncovka výfuku: 423– 1070 Kč
• Chromovaná lišta nad RZ: 690 Kč U tuningových fi rem
• nová maska chladiče s nerezovou mřížkou: 2900 Kč
• kryty klik v karbonovém designu: 490 Kč