Kvůli krizi ČNB dokonce znovu rozjede tisk 'pětitisícovek'.S návrhem, aby stát na oplátku za ekologickou likvidaci starého auta přispěl na nákup nového, přišel podle MfD bývalý personální šéf Škody a člen vládní ekonomické rady Martin Jahn. "Pomohlo by to prodejům a zvýšilo bezpečnost na silnicích," míní Jahn, jenž návrh 'šrotační prémie', která by se mohla pohybovat v řádech desetitisíců, předloží dnes členům ekonomické rady. Jenže návrhu nefandí ani ministr fi nancí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL), ani ekonomové.

"Opatření jako v Německu je mířeno na podporu automobilek, ale nevěřím v jeho pozitivní efekt na ekonomiku," myslí si Marek Hatlapatka z Cyrrus. Podle něj je řešením nechat lidem více na výplatních páskách. Krize navíc výrazně zvedla poptávku po bankovkách nejvyšších hodnot. Česká národní banka tak po 7 letech nechá vytisknout a pošle do oběhu pětitisícové bankovky.

jak na nákup aut přispívají v jiných evropských zemích?

Francie ‒ Prémie od státu 1000 eur při nákupu auta s emisemi nižšími než 140g CO2/km a odevzdání nejméně deset let starého vozu.

Německo ‒ Vláda přidá na nový vůz až 2,5 tisíce eur tomu, kdo se zbaví auta, které bylo minimálně rok v provozu a je starší 9 let.

Rakousko ‒ Od dubna do prosince 2009 bude vláda přispívat prémií 1500 eur na koupi nového a sešrotování více než 13 let starého vozu.

Rumunsko ‒ Až do konce roku 2009 stát nebude zdaňovat nová auta, aby zachoval pracovní místa v krizí postiženém autoprůmyslu.