Ubytovatel (tedy hotel, penzion, kemp apod.) se zavazuje poskytnout na přechodnou dobu ubytování a vy se zase zavazujete, že za ubytování a služby s tím spojené zaplatíte.

Pro ubytování máte právo využívat nejen prostor vyhrazený k ubytování, ale i další společné prostory (např. jídelnu, společenskou místnost, bazén, kolárnu).

Ubytovatel vám musí odevzdat pokoj nebo jiný ubytovací prostor ve stavu způsobilém k řádnému užívání a zajistit nerušený pobyt.

Vy, jako host, musíte užívat tyto prostory řádně a bez předchozího souhlasu v nich nesmíte provádět žádné podstatné změny. 

Podrobnější úpravu práv a povinností potom stanovují ubytovací řády, a proto si je vždy raději ještě před uzavření smlouvy pečlivě přečtěte.

Za ztrátu kola z kolárny odpovídá provozovatel!

Ztratily se vám nějaké věci ze zamčeného pokoje, kolo nebo koloběžka z kolárny? Pak za jejich ztrátu odpovídá provozovatel hotelu nebo penzionu, tedy slovy zákona – ubytovatel.

„Zákonem je vymezena odpovědnost ubytovatele za škodu na věcech ubytovaného. Jde o věci, které ubytovaný vnesl do prostor vyhrazených k ubytování nebo k uložení věcí,“ potvrzuje právník Petr Novák.

I kdyby se vám ale z hotelové kolárny ztratilo kolo za sto tisíc, tuhle sumu z hotelu »nevyrazíte«. „Výše náhrady škody je limitována na stonásobek ceny ubytování za jeden den,“ vysvětluje Novák.

Pokud by ale ubytovatel převzal danou věc do úschovy nebo by sám způsobil škodu, hradí ji bez uvedeného omezení. Pokud si tedy schováte do hotelového trezoru cenný prsten po prababičce a on zmizí, měli byste dostat jako náhradu plnou cenu prstenu.

Za věci v autě nikdo neručí

Uskřípl si váš pes tlapku mezi dveřmi hotelového pokoje nebo vám zmizely věci z auta? Tak to máte nejspíš smůlu. Podle nového občanského zákoníku nenese ubytovatel odpovědnost za vozidla, věci ponechané ve vozidle a živá zvířata, pokud je nepřevzal přímo do úschovy.

Pokud chcete využít práva na náhradu škody, musíte ho uplatnit u ubytovatele nejpozději do 15 dnů po dni, kdy jste se o škodě dozvěděli.

Pokud se ozvete až po uplynutí patnáctidenní lhůty, mohl by ubytovatel v rámci případného soudního řízení namítnout, že právo nebylo uplatněno včas, a tím by ve sporu uspěl.

Uvedená lhůta neplatí, pokud by byla věc převzata do úschovy nebo by byla škoda způsobena ubytovatelem.

Za odložené věci se ručí!

Možná netušíte, že za věci odložené např. v restauraci, kavárně nebo klubu (typicky oblečení pověšené na věšáku) je odpovědný provozovatel. A odpovědnosti ho nezbavuje ani tradiční cedulka »Za odložené věci neručíme«. „Tato odpovědnost totiž vyplývá přímo ze zákona, který stanovuje, že pokud je s provozováním nějaké činnosti zpravidla spojeno odkládání věcí a věc byla odložena na místě k tomu určeném nebo obvyklém, tak má provozovatel povinnost nahradit poškození, ztrátu nebo zničení takové věci,“ vysvětluje právník Petr Novák.

Své právo na náhradu škody ale opět musíte uplatnit u provozovatele nejpozději do 15 dnů.

Kvalitu ubytování a dalších služeb, které využíváte, upravuje nejen nový občanský zákoník, ubytovací řády, ale i zákon o ochraně spotřebitele. *Poskytovatel služeb (tedy ten, který vám nabízí ubytování, stravování apod.) vás musí řádně informovat o charakteru těchto služeb, pokud nejde o skutečnosti zřejmé nebo obecně známé. Kupříkladu provozovatel hotelu musí spotřebitele informovat, že sociální zařízení není na pokoji, ale je společné pro všechny ubytované, i když by host očekával opak.

Poskytovatel služeb vás musí informovat o ceně služeb, a pokud není služba poskytnuta na počkání, tak vám vydat i písemné potvrzení o převzetí objednávky. V ní musí být přesně označená služba, kterou si objednáváte, její rozsah, jakost, cena a termín plnění.

Pokud o to požádáte, musíte dostat doklad o poskytnutí služby.

Když poskytovatel poruší své povinnosti, můžete si stěžovat u České obchodní inspekce, která mu může uložit pokutu. 

Špatné služby můžete reklamovat

Měli jste děravá prostěradla, špinavou koupelnu nebo jste k obědu dostali zelený řízek? Tak to všechno reklamujte!

„Jestliže spotřebitel nebude spokojen s kvalitou poskytnutého ubytování, stravy či dalších deklarovaných služeb, může tyto vady reklamovat,“ říká právník Petr Novák z Vašenároky. cz. 

Nesplnilo ubytování vaše představy? Pokud neodpovídá informacím zveřejněným na webových stránkách nebo tomu, co máte ve smlouvě o ubytování, můžete ho reklamovat.

Reklamaci musíte uplatnit bez zbytečného odkladu u provozovatele ubytování.

Podle zákona musí být po celou provozní dobu přítomen pracovník pověřený vyřizovat reklamace. *Reklamace musí být vyřízena nejpozději do 30 dnů od jejího uplatnění, pokud se společně nedohodnete na delší lhůtě.

Vzhledem k tomu, že většina spotřebitelů využívá ubytování pouze na několik dnů, je preferováno okamžité vyřízení reklamace a odstranění případné vady ještě během vašeho pobytu.

Pokud poskytovatel ubytování reklamaci zamítne, nezbývá, než věc řešit soudní cestou. 

Pokud se rozhodnete hnát spor až k soudu, tak si musíte obstarat dostatek důkazů, abyste vady prokázali. Měli byste si tedy pořídit fotografie, videozáznam nebo zajistit případné svědky, například další nespokojené hosty.

Odmítli v hotelu, kempu nebo penzionu vaši reklamaci přijmout? Tak tím porušili zákon o ochraně spotřebitele a vy můžete jejich jednání nahlásit České obchodní inspekci. Ta jim pak může uložit pokutu.

„Česká obchodní inspekce ovšem nemůže přímo vstoupit do vztahu mezi poskytovatelem a spotřebitelem. Nicméně v řadě případů pouhá zmínka o kontaktování České obchodní inspekce přiměje poskytovatele situaci řešit,“ vysvětluje právník Petr Novák.

Blafy nejezte a stěžujte si

Navinulé maso, povadlá zelenina nebo nahnilé brambory. Někdy je v restauraci sníme, ať už z hladu nebo abychom se vyhnuli konfliktu. Ale není k tomu důvod! Za své peníze máte nárok na kvalitní služby! Takže reklamujte. A hned!

„Nekvalitní, či dokonce závadnou stravu by měli spotřebitelé reklamovat ihned v restauračním zařízení. Pokud problémy s jídlem přetrvávají, mohou se lidé přímo obrátit na místní hygienickou stanici, neboť její pracovníci provádí kontrolu v oblasti stravovacích služeb,“ radí právník Novák.

Dozor nad kvalitou potravinářských výrobků vykonává Státní zemědělská a potravinářská inspekce a nad zdravotní nezávadností potravin živočišného původu potom Státní veterinární správa České republiky. Je tedy možné se v případě problémů obrátit také na tyto orgány státní správy.

Česká obchodní inspekce nekontroluje kvalitu potravin nebo pokrmů, ale zabývá se pouze poctivostí jejich prodeje, jako je správné účtování ceny apod. 

Jak postupovat při reklamaci ubytování

1. Ve smlouvě o ubytování, ubytovacím řádu, informačních materiálech (letácích, katalogu, webu) ubytovacího zařízení si ověřte, na jaké služby a v jaké kvalitě máte nárok, a tyto informace srovnejte se skutečností.

2. Jestliže ubytování neodpovídá slíbené kvalitě, obraťte se se svou reklamací na pověřeného pracovníka ubytovacího zařízení (většinou recepční či správce).

3. Pokud k nápravě nedojde ihned, trvejte na sepsání reklamačního protokolu, ve kterém by měly být uvedeny všechny namítané vady, datum a podpis. Měli byste také uvést, jakým způsobem si přejete reklamaci vyřídit.

4. Pořiďte si důkazy pro případ, že by reklamace nebyla uznána a vy jste věc chtěli řešit prostřednictvím soudu (fotky, video, svědectví).

5. Lhůta pro vyřízení reklamace je obecně maximálně 30 dnů. V této době jste už pravděpodobně zpátky doma. Pokud byla reklamace uznána, nejspíš dostanete slevu z ceny ubytování. V případě zamítnutí nezbývá než věc řešit soudní cestou.