Jste nuceni část dovolené trávit místo na pláži v letištní hale? Byla vaše dovolená podstatně zkrácena nebo zmařena? Kromě slevy či náhrady škody máte nově nárok i na náhradu újmy za narušení dovolené. Žádat o ni můžete v těchto případech:

- dovolená byla zmařena nebo podstatně zkrácena

- dovolená byla »zkažená«. Tedy jste například měli místo výhledu na moře výhled do zdi, hotel u pláže má pláž v nedohlednu nebo jste byli ubytovaní v horším hotelu apod.

Nárok na kompenzaci »ztráty radosti z dovolené« se vztahuje i na případy, kdy jste pro porušení povinnosti pořadatele odstoupili od smlouvy.

Pozor! Nárok na slevu nebo úhradu nákladů musíte uplatnit do 1 měsíce po návratu (doposud byla lhůta tři měsíce).

Zájezdy

Co se změní, když si u cestovní kanceláře či agentury zaplatíte zájezd? Smlouva o zájezdu už nemusí být písemná, jako to bylo dřív. Podnikatel vám ale musí dodat alespoň potvrzení o tom, že smlouva proběhla ústně.

Vady zájezdu musíte pořadateli vytknout bez zbytečného odkladu a určit mu přiměřenou lhůtu k nápravě (zákon ale nestanoví, jak má být tato doba dlouhá). Pokud pořadatel nápravu nesjedná, máte právo jednat sami a chtít po cestovní kanceláři náhradu nákladů.

Jestliže pořadatel nápravu odmítne, na nic nečekejte, a je-li to možné, zařiďte si vše sami, na náhradu máte i tak nárok. Jde třeba o případ, kdy po dlouhém letu zjistíte, že vám cestovní kancelář nezajistila transfer do hotelu a vaše děti už měly tři hodiny spát. Můžete si prostě vzít taxi přes celý ostrov a nechat si ho zpětně od cestovní kanceláře proplatit.

Tyhle změny si zapamatujte

- Pokud zájezd z důvodu vad (např. nezajištěné ubytování, neobyvatelnost hotelu) nemůže pokračovat, máte právo nechat se na náklady pořadatele dopravit domů.

- Pokud pokračovat lze, ale jen s horšími službami, než které jste si zaplatili, máte právo na slevu.

- Jestliže vás pořadatel ubytuje například kvůli nedostatečné kapacitě v dražším hotelu s dražšími službami, platí rozdíl on, ne vy. Potvrzení nebo smlouva musí obsahovat podrobné informace:

- O službách, které jsou součástí zájezdu a které naopak součástí nejsou a musí se platit zvlášť.

- O ceně a poplatcích, které musíte případně platit navíc.

- O dopravě, ubytování a stravování.

Cena musí být konečná

Pokud jste nedali výslovný souhlas k nějaké další, vedlejší platbě, nesmí po vás podnikatel takovou platbu požadovat. Jestliže po vás cestovní kancelář nebo zprostředkovatel zájezdu požaduje uhradit například pojištění nebo dražší transfer z letiště, a vy jste pro každou takovou platbu zvlášť nedali souhlas, jde o požadavek v rozporu se zákonem. V takovém případě nic neplaťte.